• Anonym (E L)

Talanglöst barn i kör. Hur tänka?

Nu tycker jag kanske inte detta är ett problem riktigt i detta läge om det är en kör där de accepterar att man sjunger falskt. Om det inte blir bättre framåt så kanske ni kan lägga ett par privatlektioner och se om det går att träna bort?

Min dotter sjunger i en kör som har en hel del framträdanden. Hon sjunger jättebra, jag har själv varit med i en liknande kör och när jag var liten fick man avlägga inträdesprov oavsett ålder. Sjöng man inte tillräckligt bra så fick man inte vara med. Nuförtiden får man vara med hur man än sjunger och det tycker jag är helt åt helskotta. Det låter fruktansvärt ibland på konserter och det är barn med svårigheter som är med som stör och förstör. Men de tycker att det viktigaste är att "få vara med och ha kul". Så då får de barnen väl fortsätta förstöra, vad det verkar. Tyvärr blir det ju mindre kul för dem som faktiskt har ambitioner och är duktiga.
    Deras föräldrar hör antingen inte för att de själva är tondöva, eller så känner de som du TS... Vet dock inte varför ni vill ha in henne på instrument om hon är tondöv? Jag hade en kompis i mellanstadiet som sjöng fruktansvärt falskt och som testade massor av olika och blev faktiskt tillsagd på Kulturskolan att det här nog inte var för henne. Det blev till slut säckpipa, och det GÅR ju inte att ta en ren ton på så... Och hon tröttnade fort. 

Allt är inte för alla och som du säger, tråkigt att behöva inse det på en Idol- audition om 10 år inför hela svenska folket.

• Anonym (E L)
    Anonym (Instrument) skrev 2023-02-07 17:27:59 följande:
    Ja, hon kanske är en av de unika musikerna som har ett eget uttryck (Prince, Bowie, Björk, Freddie Mercury, Tom Waits) Kan nog ta tid innan man hittar sin stil, och hon är bara barnet än.
    Kan Håkan Hellström bli känd så kan väl vem som helst, tänker jag. Han sjunger ju allt annat än bra eller rent...
Svar på tråden Talanglöst barn i kör. Hur tänka?