• Anonym (Ts)

    Hur ska jag orka leva med min funktionsnedsättning?

    Jag är 26 år som ska vara pigg och fräsch men istället känner jag mig som en trött och sliten pensionär i sina sämsta år.


    Jag får ständigt höra att jag minsann inte får eller kan vara trött eftersom jag är så ung!


    Jag har ADD som innebär trötthet som aldrig går att vila bort. Känns inte som jag har en framtid eftersom jag känner att jag aldrig kommer hitta ett jobb som passar mig och min funktionsnedsättning. Och utan jobb och utan pengar klarar man sig inte. 


    Ni andra som har ADD, hur hanterar ni er vardag och liv? 

  • Svar på tråden Hur ska jag orka leva med min funktionsnedsättning?
  • Anonym (ADHD)

    Det finns hjälp och behandling att få. Jag var som dig innan jag fick rätt diagnos (ADHD) och medicin. Jag tar Atomoxetin (Strattera) och Elvanse så nu är jag som vem som helst. 

  • Anonym (Också trött)

    Jag är lika gammal som du. Jag har CFS, reumatism och hjärtfel. Jag har aldrig gått en hel vecka i skolan. Mitt sociala liv utanför skolan var alltid ytterst begränsat. Jag fick en rollator när jag var 14. Jag är aldrig pigg. Jag har alltid ont. Jag kommer aldrig jobba 100% och jag behöver och får hemhjälp. Och jag får ytterst lite förståelse.

    Du är inte ensam. 

  • Anonym (Ts)
    Alltid42 skrev 2023-02-04 20:59:04 följande:

    Vet hur det är.

    Såhär får jag mitt liv att fungera.

    En dag i taget

    Sömnen är superviktig för mig

    Sänkt mina krav på vad som är ett bra liv

    Försöker att inte jämföra mig med andra.

    Jag gör saker sakta. 

    Jag mår bättre och blir piggare när jag äter lågkolhydrats kost.


    Tack för att du delar med digHjärta
    Sömn, vila och ensamtid har jag märkt är otroligt viktigt för mig annars går jag i botten och slutar fungera.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Också trött) skrev 2023-02-04 21:45:59 följande:

    Jag är lika gammal som du. Jag har CFS, reumatism och hjärtfel. Jag har aldrig gått en hel vecka i skolan. Mitt sociala liv utanför skolan var alltid ytterst begränsat. Jag fick en rollator när jag var 14. Jag är aldrig pigg. Jag har alltid ont. Jag kommer aldrig jobba 100% och jag behöver och får hemhjälp. Och jag får ytterst lite förståelse.

    Du är inte ensam. 


    Hjärta Tack för att du delar med digHjärta 

    Även fast vi inte har samma diagnos/sjukdom så känner jag igen mig i det du skriver. Mitt sociala liv är begränsat och jag är aldrig pigg. Jag kommer nog inte heller klara av att jobba 100%. Jobbar 60% nu och jag är helt slutkörd till helgen. 
    Men har fel jobb för mina förutsättningar också. 


    Och sist men inte minst så är det få personer som förstår vad alla detta innebär. De flesta tycker bara man är ung och lat som vill slippa jobba. Så är det inte för mig. Jag vill gärna hitta ett jobb som passar mig och som jag trivs med men utan hjälp blir det svårt. 


    Kramar till dig!

  • Anonym (Ts)
    Anonym (ADHD) skrev 2023-02-04 21:16:56 följande:

    Det finns hjälp och behandling att få. Jag var som dig innan jag fick rätt diagnos (ADHD) och medicin. Jag tar Atomoxetin (Strattera) och Elvanse så nu är jag som vem som helst. 


    Jag sökte hjälp men gav inga bra resultat tyvärr. Tog concerta när jag fick diagnosen för 12 år sedan men slutade efter 6 månader. Efter det tog jag ingen medicin tills förra året. Fick testa 3 olika och den senaste var Elvanse. Men kände inte att den fungerade för mig. Och sen sa läkaren och tröttheten (som är mitt största problem med den här diagnosen) inte går att göra något åt.) Du kommer alltid vara trött, sa läkaren. 
  • Anonym (J)

    Jag tar Equasym och det har helt tagit bort tröttheten på dagtid, men jag sover bra och vaknar utvilad. Har du testat den medicinen?

    Jag hoppas verkligen du får sjukpenning för de 40% du inte orkar?? Det har du rätt till. 

    Har du fått en ordentlig utredning gällande tröttheten? Finns det fler mediciner du kan testa? Du ska inte ge upp, och särskilt dina läkare ska inte ge upp!

  • Anonym (Ts)
    Anonym (J) skrev 2023-02-05 10:43:17 följande:

    Jag tar Equasym och det har helt tagit bort tröttheten på dagtid, men jag sover bra och vaknar utvilad. Har du testat den medicinen?

    Jag hoppas verkligen du får sjukpenning för de 40% du inte orkar?? Det har du rätt till. 

    Har du fått en ordentlig utredning gällande tröttheten? Finns det fler mediciner du kan testa? Du ska inte ge upp, och särskilt dina läkare ska inte ge upp!


    Vad skönt att du hittat något som fungerarHjärta 
    Ska läsa lite om den medicinen. 


    Nej, min anställning har gått ner till 60% för att min arbetsgivare inte har råd att betala för mer timmar för oss anställda. Det är ett litet familjeföretag som jag jobbar för så det är lite speciellt? 

    När jag var på utredning för att få testa medicin mot min ADD var jag tydlig med att det är tröttheten som är värst. Att det nästan inte är hanterbart och speciellt inte i längden. 

  • Anonym (J)

    Och efter en tid gav vården upp bara?


    Anonym (Ts) skrev 2023-02-05 10:55:13 följande:

    Vad skönt att du hittat något som fungerarHjärta 
    Ska läsa lite om den medicinen. 


    Nej, min anställning har gått ner till 60% för att min arbetsgivare inte har råd att betala för mer timmar för oss anställda. Det är ett litet familjeföretag som jag jobbar för så det är lite speciellt? 

    När jag var på utredning för att få testa medicin mot min ADD var jag tydlig med att det är tröttheten som är värst. Att det nästan inte är hanterbart och speciellt inte i längden. 


  • Anonym (l)
    Anonym (Ts) skrev 2023-02-05 10:21:28 följande:
    Jag sökte hjälp men gav inga bra resultat tyvärr. Tog concerta när jag fick diagnosen för 12 år sedan men slutade efter 6 månader. Efter det tog jag ingen medicin tills förra året. Fick testa 3 olika och den senaste var Elvanse. Men kände inte att den fungerade för mig. Och sen sa läkaren och tröttheten (som är mitt största problem med den här diagnosen) inte går att göra något åt.) Du kommer alltid vara trött, sa läkaren. 

    Det är bara två mediciner, inte mycket till att testa :) Kan kräva en del mixtrande med doser och kombinationer dock. Funkar inte för alla men det finns mer att testa.


    Jag är piggare med medicin än utan, det är min huvudsakliga positiva effekt av medicineringen.


     


    Annars hur anpassar du för intryck, rutiner för att ta mindre energi?

  • Anonym (ADHD)
    Anonym (Ts) skrev 2023-02-05 10:21:28 följande:
    Jag sökte hjälp men gav inga bra resultat tyvärr. Tog concerta när jag fick diagnosen för 12 år sedan men slutade efter 6 månader. Efter det tog jag ingen medicin tills förra året. Fick testa 3 olika och den senaste var Elvanse. Men kände inte att den fungerade för mig. Och sen sa läkaren och tröttheten (som är mitt största problem med den här diagnosen) inte går att göra något åt.) Du kommer alltid vara trött, sa läkaren. 
    Det var det många läkare som sa till mig också. Jag är medlem i några ADHD grupper på Facebook och extrem trötthet är inte ovanligt vid ADHD medicin brukar hjälpa. Har du testat Atomoxetin (Strattera)? Den går inte ur kroppen så humöret och energin blir väldigt jämn av den. 
Svar på tråden Hur ska jag orka leva med min funktionsnedsättning?