• Anonym (Orolig)

    KUB, resultat som oroar

    Är 40 och var på KUB idag.

    Fick 1:2153 på trisomi 21 och 1:1752 i risk på trisomi 13 och 18.

    Enligt BM var det låg risk, men jag jämför ju med mitt förra KUB jag gjorde för ett par år sen där jag hade 1:9500 och 1:20000.

    Känner mig orolig. Skulle ni bokat in ett NIPT privat?

  • Svar på tråden KUB, resultat som oroar
  • nonameleft

    Siffrorna blir ju sämre när man är äldre eftersom aldern är en betydande faktor. Dina siffror är ju jättebra ända.

    Fick mitt andra barn när jag var 41 och hade 1:300 och för barn nummer 3 som kom när jag var 44 var siffrorna 1:189. Alltsa mycket sämre siffror än dina. Barnen föddes fullt friska.

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Också snart 40) skrev 2023-02-06 11:10:31 följande:

    Nej! Det är ju bra siffror !


    Tack! Jämför bara med värdena jag hade förra graviditeten som var så mkt bättre!
  • Anonym (Orolig)

    Jämförde med förra KUB. Hade lägre Bhcg och högre papp A denna gång. Men mkt bredare nackspalt (2,65 mot 2,07). 


    Det är nackspalten som oroar mig mest?

  • LFF

    Om du är stressad och orolig så boka in ett NIPT. Men som svar på frågan din så är svaret "Nej, det är inte dåliga siffror". 

  • Anonym (Orolig)
    LFF skrev 2023-02-06 12:02:37 följande:

    Om du är stressad och orolig så boka in ett NIPT. Men som svar på frågan din så är svaret "Nej, det är inte dåliga siffror". 


    Tack för svar. Ska tänka igenom saken. 
  • Anotherone

    Du resonerar som min man när vi väntade barn nr två. 
    "Om det nu är så bra, varför fick vi inte 1:20 000"?
    För att lugna honom gjorde vi NIPT vilket lugnade all stress så för oss var det rätt. Och helt klart värt pengarna. 

  • Anonym (Orolig)
    Anotherone skrev 2023-02-06 14:43:20 följande:

    Du resonerar som min man när vi väntade barn nr två. 
    "Om det nu är så bra, varför fick vi inte 1:20 000"?
    För att lugna honom gjorde vi NIPT vilket lugnade all stress så för oss var det rätt. Och helt klart värt pengarna. 


    Vad skönt. Ska fundera men det vore skönt att få släppa iaf den oron.
  • Anotherone
    Anonym (Orolig) skrev 2023-02-06 14:49:12 följande:
    Vad skönt. Ska fundera men det vore skönt att få släppa iaf den oron.
    Ja och även om alla säger att det är bra siffror, det finns ingen anledning till oro osv så känner man ju som man känner. Man kan gå och undra ändå och kanske inte släpper det förrän bebisen föds och är såvitt man kan se, frisk. 
    Men det var skönt att få svart på vitt att 99,97% så är bebisen helt frisk utan kromosomavvikelser och har en korrekt uppsättning könsceller. Så. Punkt.
    Sen kan ett barn ha andra sjukdomar eller råka ut för saker som inte NIPT kan säga så mycket om. Men vi tyckte det var ett bra beslut i alla fall. 
  • Anonym (Orolig)
    Anotherone skrev 2023-02-06 15:18:38 följande:
    Ja och även om alla säger att det är bra siffror, det finns ingen anledning till oro osv så känner man ju som man känner. Man kan gå och undra ändå och kanske inte släpper det förrän bebisen föds och är såvitt man kan se, frisk. 
    Men det var skönt att få svart på vitt att 99,97% så är bebisen helt frisk utan kromosomavvikelser och har en korrekt uppsättning könsceller. Så. Punkt.
    Sen kan ett barn ha andra sjukdomar eller råka ut för saker som inte NIPT kan säga så mycket om. Men vi tyckte det var ett bra beslut i alla fall. 
    Så är det ju alltid, något kan ju hända oavsett NIPT. Men oro är oro, och jag skulle nog behöva minimera den just nu det jag kan?

    Måste man få reda på kön vid NIPT? 
  • Anonym (Lis)

    Det är ju helt meningslöst med KUB om alla som inte får 100% noll risk ändå ska göra Nipt. Man rekommenderar att gå vidare om resultatet är under 1:200. Och då har man ändå tagit i med marginal för risken är ju ändå minimal. Jag hade 1:36 så det kan du ju jämföra med. Gjorde därför fostervattenprov som var helt utan anmärkning och har nu ett fullt friskt barn. Tycker du har fått svar, ditt barn har obefintlig risk för de kromosomavvikelser de testar. Förklarar inte vården bättre hur det fungerar tycker jag man lika gärna kan sluta med KUB testerna. Varför ska man testa och sen testa igen när man redan fått ett svar. 

  • Anotherone
    Anonym (Orolig) skrev 2023-02-06 15:34:06 följande:
    Så är det ju alltid, något kan ju hända oavsett NIPT. Men oro är oro, och jag skulle nog behöva minimera den just nu det jag kan?

    Måste man få reda på kön vid NIPT? 
    Ja det kan man. Man får välja om man vill veta barnets kön eller om man bara vill veta huruvida barnet har en korrekt uppsättnings könsceller eller inte. 
  • Anotherone
    Anonym (Lis) skrev 2023-02-06 15:46:20 följande:

    Det är ju helt meningslöst med KUB om alla som inte får 100% noll risk ändå ska göra Nipt. Man rekommenderar att gå vidare om resultatet är under 1:200. Och då har man ändå tagit i med marginal för risken är ju ändå minimal. Jag hade 1:36 så det kan du ju jämföra med. Gjorde därför fostervattenprov som var helt utan anmärkning och har nu ett fullt friskt barn. Tycker du har fått svar, ditt barn har obefintlig risk för de kromosomavvikelser de testar. Förklarar inte vården bättre hur det fungerar tycker jag man lika gärna kan sluta med KUB testerna. Varför ska man testa och sen testa igen när man redan fått ett svar. 


    Det finns ju vissa som resonerar precis så. Att så länge informationen om vad KUB egentligen går ut på och vad sannolikhet innebär är så dålig som den är på vissa ställen (inte alla) så är det kanske inte smart att införa det brett för alla gravida. Samtidigt finns ett värde i att se ett livsdugligt foster som rör sig normalt och är så stort som det ska vara runt v 11-13. Men då skulle det räcka med ett ultraljud och ett standardiserat nipt, basic. Och inte leverera siffror om sannolikhet som man kan ha svårt att relatera till. 
  • Anonym (Orolig)

    Jag tycker väl mest att det känns olustigt med så mkt sämre värden denna gång än förra. Jag vet att statistiken talar till min fördel - men just att det ändå känns så påtagligt mycket ?sämre? relativt sett har satt en oro i huvudet på mig som jag inte trivs med som gravid.

  • Anonym (Orolig)

    Gjorde NIPT och fick resultatet att provet inte kunde analyseras pga för låg fetal fraktion. Måste ta om det.

    Det här lugnade mig inte alls ju... nästan 6000 kr för MER oro.

  • Anonym (Orolig)
    nonameleft skrev 2023-02-06 11:14:53 följande:

    Siffrorna blir ju sämre när man är äldre eftersom aldern är en betydande faktor. Dina siffror är ju jättebra ända.

    Fick mitt andra barn när jag var 41 och hade 1:300 och för barn nummer 3 som kom när jag var 44 var siffrorna 1:189. Alltsa mycket sämre siffror än dina. Barnen föddes fullt friska.


    Gjorde du någon mer undersökning efter KUB på dem?
Svar på tråden KUB, resultat som oroar