Inlägg från: Anonym (Lina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lina)

Är 60 min resa till skolan så farligt?

Är det något jag lärt mig så är det att det viktigaste är att vardagen fungerar när man har barn. Man kan ha hur mysigt och härligt som helst på helgen men om inte vardagsrutiner fungerar så är det inte värt det. Skulle aldrig flytta så långt från barnets skola, vara beroende av bil, köra 2h varje dag. Inga kompisar från skolan kan komma över spontant, allt precis allt måste planeras i förväg. Inga föräldrar kommer skjutsa sina barn 2h för att komma över och leka. Nej usch. Det måste väl finnas något som är bra och närmre. Jag har själv pendlat 1h till mitt första jobb, tyckte det var hemskt, så mycket dötid man kan använda till annat. Ni kan väl jaga och åka båt även om ni bor 1h därifrån. Sitta med padda i bilen 10 h i veckan, nej det tror jag inte känns så bra i längden. Han kommer bli äldre och ha ett helt annat liv snart där han vill kunna åka hem när han vill, träffa kompisar och ha andra intressen. 

• Anonym (Lina)

Man får tänka på att under stor del av året kommer det vara mörkt när barnet kommer hem. Så alla de där aktiviteterna som ts pratar om; jakt, åka fyrhjuling, åka ut med båten är ju inget man öht kan göra under veckorna. Har man 1h resväg till havet redan nu så är det väl fullt möjligt att göra de sakerna även om man inte bor där, på helgen och lov. Det kan låta fint på pappret men ska man välja så förstår jag inte varför man vill göra livet så besvärligt både för sig själv och sitt barn. Att skjutsa sitt barn till kompisar på helgen skulle t ex ta fyra timmar att lämna och hämta. Det kommer ju inte hända, det förstår nog de flesta. Barnet kommer bli kvar på landet med sina föräldrar och barn på orten som han inte känner och inte går i skola med. Byta skola vill inte ts eftersom hon ändå vill att barnet ska ha kvar sitt gamla liv och kompisar. Barnet kommer hamna i något slags mellanting och tillbringa minst 10h i veckan i bil. Vansinnigt tycker jag om man nu faktiskt har ett val. Man behöver inte bo i innerstan eller långt ut på landet, det finns många alternativ däremellan 

• Anonym (Lina)
    Anonym (Fia) skrev 2023-02-09 10:26:50 följande:

Intressant att det ofta blir ställningskrig över vem som har rätt på FL i frågor som bara mår bäst av att belysas ur olika perspektiv.
    Jag är uppvuxen både i villakvarter nära storstad, hus på landet och i småstad. 

På landet, med ett par km till kompisar. Vi åkte snowracer och miniskidor i skogen. Vi red på hästar (Japp, även vardagar), tolkade med skidor efter hästar och sprang i skogen med hund och vi cyklade och badade. Vi klättrade i träd och lekte röda vita rosen. Vi hade otroligt roligt! 

I småstad går man på bio och deltar i föreningslivet. Idrottade och spelade mot instrument samt hängde på ungdomsgård. Spelade pingis och hängde hemma i varandras källare. Åkte till närmaste större stad och shoppade. 

I storstad.  Mer utbud i form av kultur och shopping. Men jag kan inte påstå att det är mer kvalitet på livet här. Mindre tid då man måste lägga en halv till en arbetsvecka i månaden på att pendla. 

Dec har för och nackdelar. Man umgås även på landet. Men ha ha håller med om att det nog är bra att gå i skolan närmare hemmet så att de får kompisar nära. 

Det är väl ingen som ifrågasätter att man kan bo på landet eller i en småstad. Det är ju inte det frågan handlar om öht.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Fia) skrev 2023-02-09 11:19:48 följande:

Till Lina, Jo. gå ett par inlägg upp så ser du flera inlägg som handlar om för och emot landet. Och att argumentera mot att någon ska flytta till landet, känns inte så insatt. Det kan absolut leda till högre livskvalitet. Måste inte, men kan. 

"Landet" kan ju innebära väldigt många olika saker. Mitt i urskogen eller strax utanför en stad. Det är inte det som är frågan i Ts. Barnet ska flytta 1h bort från hela sitt sociala liv inkl skola och spendera mer än 10h i bil varje dag. Sen kan man ha kul på landet men det är ju inte det som tråden handlar om.
  • Anonym (Lina)
    EpicF skrev 2023-02-09 12:32:26 följande:
    10h i bil varje dag? Skolan ligger 1h bort, inte 5h bort. 
    Ja du fattar väl att jag skrev fel. 10h i VECKAN plus till alla eventuella aktiviteter och kompisar. 
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Fia) skrev 2023-02-09 15:02:25 följande:

Till Lina. Ja, fast man lär känna nya kompisar och man kan byta skola. Jag har flyttat under uppväxten från storstad till djupaste skogarna. Så jo, jag vet precis vad TS frågar om. Jag har levt med ganska precis en sådan flytt. Det är inte farligt att flytta och byta socialt sammanhang under uppväxten. Jag blev väldigt trygg med att finnas i nya miljöer.och de sociala sammanhangen ser lite annorlunda ut.än i stan liksom aktiviteterna. Cykla eller bli skjutsad ett par km till kompisar. Åka skolbuss. 

Många som vuxit upp i "tryggheten" med att vara kvar på samma ställe med samma kompisar blev mer beroende av känd miljö för att känna trygghet. Jag kände och känner trygghet där jag är, lite oberoende av miljö. 

Enda rekommendationen jag vill ge TS är att låta barnen gå i skolan närmast hemmet. Och engagera er i bygden och lokala föreningar som idrott och scouter eller vad som är populärt just där. 

Du missar hela poängen. Det handlar inte om att man inte kan flytta eller inte kan bo på landet. Det handlar om att ts ska flytta barnet 1h bort från hela hans sociala liv inkl skola. Hon har inte tänkt byta skola. Barnets hela vardag med skola, kompisar osv är en timme bort. Ts tänker säkert detta av välvilja för hon vet att barnet vill gå kvar med sina kompisar. Men hon gör det väldigt kompicerat för barnets sociala liv. 
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Fia) skrev 2023-02-09 17:00:10 följande:

Det finns inga skäl att kalla det för stackars barnet. Men jag håller med om att barnet bör byta skola. Och att föräldrarna tänker igenom efter skolalösning. 

Till Lina. Jag förstår precis och det är många som flyttar till landet. Jag gjorde en sådan resa. Många verkar ha katastrofbilder kring innebörden för barnet. Man behöver verkligen inte lida av att flytta till landet och byta socialt liv som många i tråden också fokuserar på. 

Det löser sig. Men som jag tidigare skrev, TS barnet får det nog bättre med byte av skola och att slippa pendla. 

Nej du förstår inte alls precis. Ts vill inte att barnet ska byta skola. De har tänkt pendla! Det är hela grejen. Ts tycke ett själv det blir "för mycket" att också byta skola. Ts själv skriver att barnet behöver göra uppoffringar och sitta i bil 10h i veckan och bo långt bort från kompisarna. Frågan här är inte om det är rätt att flytta till landet med barn utan om att flytta till landet och låta barnet pendla långt. Till i princip allt, dagligen. 
Svar på tråden Är 60 min resa till skolan så farligt?