• Core

Är 60 min resa till skolan så farligt?

Allt går ju, men. Finns kommunala alternativ?

Nu när mina söner är runt 10 går/åker ALLA hem vid ett tiden när skolan slutar, och jag lär ju låta dem cykla hem så också. 

och det får ju inte försumma barnet, om denne vill börja på hockey är det ju ett jävla pussel även om man bor mer centralt. Men är ni villiga att tackla det så antar jag att det är okej, personligen kan jag inte förstå hur man får ihop ett liv med alla kalas, aktiviteter etc om man bor så, men det är jag.

• Core

En till sak jag ändå vill skicka med, jobbat jobba i sektorn, är att all satsning av byggnation och infrastruktur kommer handla om centralisering och förtätning av städerna, så landsbygden kommer mer och mer bli utlämnad till sitt öde, då man ser att energikrisen och brist på bränsle är ett ännu större framtidsproblem än nu. Så det lär dessutom rasa i pris på sikt!

Men en dröm är en dröm, det förstår och accepterar jag

• Core
    Jemp skrev 2023-02-09 15:29:56 följande:
    Jag skulle säga precis tvärtom.

Tvärt om med vad? Jag jobbar inom stadsplaneringsprocessen och all långsiktig planering, all vidareutbildning handlar om att allt ska komma närmre. För klimatförändringar och energiproblem gör att infrastrukturen inte kommer fungera i framtiden. 

Eller menar du prisbilden kan jag ha fel så klart, det är svårt att sia om. Men faktum är att på länsnivå räknar man med att folk inte kommer kunna dagspendla på samma sätt inom 5-10 år.

• Core
    Jemp skrev 2023-02-10 17:15:11 följande:
    Då kanske ditt jobb bör synka sig även med de många projekt för landsbygdsutveckling som finns. Och det säger jag inte för att vara nedlåtande utan för att undvika politik som motverkar varandra (sånt finns det alldeles för mycket av). Klimatet gör absolut att resande/transport behöver lösas bättre men jag är nyfiken på vem som tar besluten om att dra in allt närmre städerna? 

Generellt tror jag din tanke om prisbilden är fel också: städerna växer och digitaliseringen ökar. Priserna lär gå upp, särskilt när det bara är en timme från stan i ts fall. Såklart dock med reservation för vad som händer med allmänna prisnivån mtp inflation och räntor. 
    Det är egentligen inga aktiva beslut som tas, utan man ser den utvecklingen, det är alla vindar som blåser dit. Alla tonsättare inom stadsplanering internationellt trycker på vikten av förtätning och effektivisering av centrala orter, man ser i USA hur det är på väg att skita sig helt pga uppbyggnader av städer är så utspridda med samhällen utanför stadskärnan. Man får svårare och svårare att få saker att fungera för de som bor utanför städerna

Pratar vi en timme från stan är det lite i Sthlm och göteborg, där infrastrukturen svällt inom den radien, men i princip alla andra städer är en timme bort otroligt långt bort.
  • Core
    Tow2Mater skrev 2023-02-11 15:07:10 följande:
    Hmm, inget jag märkt av. Men jag ser det omvända i t ex Turkiet - stora dödsfall bl a p g a stora tätbebyggda städer.

Eh, ja det är svårt för mig att svara på om det märks av. Det är samhällsbyggnadsprocessen som man har stora problem, när man ska få infrastrukturen att fungera för alla. Den infrastruktur som blir viktigare för varje år som går, för att vi ska klara av att leva ett normalt liv. 

Jag argumenterar inte för den saken, jag är likgiltig i frågan personligen, jag säger bara hur det ligger till. Att man satsar på framförallt förtätning i största delen av världen.

Svar på tråden Är 60 min resa till skolan så farligt?