• Anonym (X)

Är 60 min resa till skolan så farligt?

Anonym (Sara) skrev 2023-02-07 19:14:09 följande:
     Ja att han ska behöva göra dessa uppoffringar, för såklart är det så att det är smidigare för honom att bo där vi bor nu, däremot är det ju inte bara nackdelar med att flytta heller.. hans liv skulle se helt annorlunda ut, med helt andra möjligheter. Huset ligger vid havet och vi ska ha båt, vi kan hålla på med vårt intresse jakt som sonen i alla fall nu är väldigt intresserad av, vi kommer ha skoter, åka fyrhjuling i naturen, samt möjlighet till att ha djur. Vi har vänner som bor där så det är inte helt obekant för honom, de har ett barn i samma ålder och de leker jättebra. Det finns skola närmare men det är 1-6, sen får de också åka dit vi bor ju från sjuan, så det kändes för mycket att både flytta och byta skola.. 
    Var ärliga med att det här är ett beslut av er vuxna, för er vuxna.
    Barnet kommer få det tuffare socialt på grund av flytten. Kanske är han en enstöring som inte bryr sig, annars kommer han bli.
  • Anonym (X)
    EpicF skrev 2023-02-09 16:26:26 följande:
    Barnet har även kompisar dit dem ska flytta. Vilket innebär att det sociala livet inte behöver bli lidande. 
    EN kompis.
  • Anonym (X)
    Anonym (Viola) skrev 2023-02-09 15:36:17 följande:

Vad mysigt att flytta till ett drömhus på landet ! Hoppas ni vinner budgivningen !😊
    En timme att pendla med platta är inte lång tid. Den enda nackdelen med att bo långt bort  är om  finns det kompisar till ert/ era barn efter skoltid? Eller om det är långt till aktiviteter? Det är viktigt med kompislivet för både vuxna och barn. Annars är det bara fördelar med att flytta från all stress 😊😊😊
    Lycka till 🍀

Två timmar om dagen är dock långt att pendla. Jag har gjort det i 7 år nu, men jag är ju vuxen och har valt det själv.
    Kan säga att det ganska sällan blir spontangrejer med kollegorna om man hunnit hem, sällan man är sugen på 4h resa på en dag.

Gissar att killens skolkompisar kommer sluta fråga eftersom han aldrig kan ändå, och så har han inget annat att göra än hänga med på jakt (? hur ofta är det på ett år?) och köra fyrhjuling se fångerna föräldrarna orkar efter jobbet. :-/
  • Anonym (X)
    Anonym (X) skrev 2023-02-09 17:00:17 följande:
    Två timmar om dagen är dock långt att pendla. Jag har gjort det i 7 år nu, men jag är ju vuxen och har valt det själv.
    Kan säga att det ganska sällan blir spontangrejer med kollegorna om man hunnit hem, sällan man är sugen på 4h resa på en dag.

Gissar att killens skolkompisar kommer sluta fråga eftersom han aldrig kan ändå, och så har han inget annat att göra än hänga med på jakt (? hur ofta är det på ett år?) och köra fyrhjuling se fångerna föräldrarna orkar efter jobbet. :-/
    De gångerna
  • Anonym (X)
    Anonym (Fia) skrev 2023-02-09 17:00:10 följande:

Det finns inga skäl att kalla det för stackars barnet. Men jag håller med om att barnet bör byta skola. Och att föräldrarna tänker igenom efter skolalösning. 

Till Lina. Jag förstår precis och det är många som flyttar till landet. Jag gjorde en sådan resa. Många verkar ha katastrofbilder kring innebörden för barnet. Man behöver verkligen inte lida av att flytta till landet och byta socialt liv som många i tråden också fokuserar på. 

Det löser sig. Men som jag tidigare skrev, TS barnet får det nog bättre med byte av skola och att slippa pendla. 

Fast TS vill ju inte att han byter skola. Hur blir det bra då?
  • Anonym (X)
    Anonym (Fia) skrev 2023-02-09 17:09:52 följande:

Det är mitt råd till TS. Att låta barnet börja i närmaste skolan. Tror TS tänker att det är bättre för barnet. Men om man ställer frågan här och får kloka svar (och inte bara, otänkbart!!) Så kanske hen ändrar sig. 

Och den enda lösningen?
    Hela premissen är att barnet ska gå i skola en timme bort.
    Hur blir flytten då bra för honom?
  • Anonym (X)
    Anonym (Juli) skrev 2023-02-09 18:30:40 följande:
    Inte säkert eftersom barnet i det här fallet tillhör ett annat skolområde. Och skolbuss samma sträcka tar nog betydligt längre tid än en timme. 
    Personen menade väl skolskjuts till skolan på orten där de kommer bo?
  • Anonym (X)

Är ni beredda att spendera 4h i bilen på helgen för att han ska kunna leka? 4h av er lediga tid när ni jobbar heltid?

• Anonym (X)
    EpicF skrev 2023-02-10 21:06:24 följande:
    Eller då kanske han vill leka med de barn som bor i samma område... 
    Som han inte känner för han går i annan skola och kommer hem på dagarna när de redan leker/är på aktiviteter.
  • Anonym (X)
    EpicF skrev 2023-02-10 21:46:58 följande:
    Nu var det så att de brukar vara i det området så förmodligen känner han några. Eller så lär känna de. 
    En person känner han efter vad TS skriver.
  • Anonym (X)
    EpicF skrev 2023-02-10 21:46:58 följande:
    Nu var det så att de brukar vara i det området så förmodligen känner han några. Eller så lär känna de. 
    Killen är 9. Det är betydligt svårare att komma in och lära känna andra när man inte har ett sammanhang att göra det i.
Svar på tråden Är 60 min resa till skolan så farligt?