Inlägg från: Anonym (A123) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A123)

Är 60 min resa till skolan så farligt?

Anonym (Sara) skrev 2023-02-07 17:47:45 följande:

Tack för svar!

jag har samma tider som honom då jag kan jobba hemifrån när vi kommer hem. kompisar blir ju svårt att ta hem på veckodagarna, men inget hindrar ju att han följer med dom efter skolan och jag jobbar kvar senare den dagen. vi har inga andra barn att ta hänsyn till och det kommer inte bli fler barn heller. 

bensinen är dyr men det ligger med i kalkylen. Träningar kan vi äta på mitt jobb och sen till träning, men inser det blir meckigt och drygt för honom, men så har folk på mitt jobb gjort med sina barn och då har de bara 25 min till träningarna och jobb. 

Vad är det som gnager så otroligt mycket?
  • Anonym (A123)
    Anonym (Sara) skrev 2023-02-07 19:14:09 följande:
     Ja att han ska behöva göra dessa uppoffringar, för såklart är det så att det är smidigare för honom att bo där vi bor nu, däremot är det ju inte bara nackdelar med att flytta heller.. hans liv skulle se helt annorlunda ut, med helt andra möjligheter. Huset ligger vid havet och vi ska ha båt, vi kan hålla på med vårt intresse jakt som sonen i alla fall nu är väldigt intresserad av, vi kommer ha skoter, åka fyrhjuling i naturen, samt möjlighet till att ha djur. Vi har vänner som bor där så det är inte helt obekant för honom, de har ett barn i samma ålder och de leker jättebra. Det finns skola närmare men det är 1-6, sen får de också åka dit vi bor ju från sjuan, så det kändes för mycket att både flytta och byta skola.. 

Så det är mer viktigt att nära nära till era intressen än att sonen får nära till skola och kompisar? Är det inte mer logiskt att pendla till era intressen och bo nära vardagslivet? 

• Anonym (A123)
    Anonym (Sara) skrev 2023-02-07 17:47:45 följande:

Tack för svar!

jag har samma tider som honom då jag kan jobba hemifrån när vi kommer hem. kompisar blir ju svårt att ta hem på veckodagarna, men inget hindrar ju att han följer med dom efter skolan och jag jobbar kvar senare den dagen. vi har inga andra barn att ta hänsyn till och det kommer inte bli fler barn heller. 

bensinen är dyr men det ligger med i kalkylen. Träningar kan vi äta på mitt jobb och sen till träning, men inser det blir meckigt och drygt för honom, men så har folk på mitt jobb gjort med sina barn och då har de bara 25 min till träningarna och jobb. 

Så din man kommer också att sluta tidigare varje dag? Eller ska han köra själv?

Ni tappar tio timmar i veckan på pendling, när ska ni ta igen den tiden? 

• Anonym (A123)
    Mimosa86 skrev 2023-02-07 21:42:11 följande:

Och det vet du? 

härligt att vara en sån allvetare :) som dessutom utgår ifrån att hon känner TS barn bättre än TS själv. Fantastiskt.

Ts skriver ju att jobben är i stan så de kan dröja sig kvar för barnets aktiviteter och lek hos vänner. De har dessutom bara ett barn och därmed mer tid att kunna lägga på barnet. Så vad är problemet? skulle det inte funkar kan man väl alltid flytta igen? 

Att barnen leker mycket med kompisar är viktigt. Men låtsas inte som att många föräldrar inte styr upp lek just för att själva slippa aktivera och leka med barnet. TS låter som hon genuint vill umgås som en familj på vardagen. 

TS vill tillbringa 2 timmar per dag i en bil där sonen ska sitta med sin padda. Är det att umgås? 
  • Anonym (A123)
    Anonym (Sara) skrev 2023-02-10 20:36:32 följande:

Tack för alla svaren, har läst alla men kan inte svara på alla specifikt!

Det finns kommunala kommunikationer men det tar ca 1,5 h dörr till dörr så bil är pga att det är mer bekvämt för oss alla.

min tanke med bilresan är att det ändå inte är ovanligt att barn slår sig ner på rummet eller soffan i ca en timme när de kommer hem från skola/fritids och då tänkte jag att den nedvarvningen kan ske i bilen. 

just nu är sonen en person som aldrig leker med kompisar efter skolan, däremot gör han det på helger och där är vi beredda att skjutsa. Men vi vet ju inte hur han blir senare.

självklart är det ett de och ta, våra behov/önskningar kommer inte bli uppfyllda utan att vi gör avkall på något annat. 

jag är själv uppväxt med 45 min till skola från sjuan, 1,5 h från dörren till skolan började. Jag hade inga problem med det, brukade läsa till proven under tiden. 

Vi är med i budgivningen fortfarande, går lite trögt. men vi vänder och vrider på allt just nu. 

Hur går det ihop med att ni ska jaga, åka båt, fyrhjuling, skoter mm? Hur många helger blir över för sonen att leka med sina klasskamrater? 

Tycker du själv att det är värt att spendera så mkt tid i bilen? Arbetar du och din man samma tider, eller är det 2 bilar som gäller? Hur gör ni på vintern, då kan det lätt bli 3 timmar per dag?

Svar på tråden Är 60 min resa till skolan så farligt?