• Tow2Mater

Är 60 min resa till skolan så farligt?

Core skrev 2023-02-11 10:22:24 följande:
    Det är egentligen inga aktiva beslut som tas, utan man ser den utvecklingen, det är alla vindar som blåser dit. Alla tonsättare inom stadsplanering internationellt trycker på vikten av förtätning och effektivisering av centrala orter, man ser i USA hur det är på väg att skita sig helt pga uppbyggnader av städer är så utspridda med samhällen utanför stadskärnan. Man får svårare och svårare att få saker att fungera för de som bor utanför städerna

Pratar vi en timme från stan är det lite i Sthlm och göteborg, där infrastrukturen svällt inom den radien, men i princip alla andra städer är en timme bort otroligt långt bort.
    Hmm, inget jag märkt av. Men jag ser det omvända i t ex Turkiet - stora dödsfall bl a p g a stora tätbebyggda städer.
  • Tow2Mater
    Core skrev 2023-02-11 17:28:14 följande:

Eh, ja det är svårt för mig att svara på om det märks av. Det är samhällsbyggnadsprocessen som man har stora problem, när man ska få infrastrukturen att fungera för alla. Den infrastruktur som blir viktigare för varje år som går, för att vi ska klara av att leva ett normalt liv. 

Jag argumenterar inte för den saken, jag är likgiltig i frågan personligen, jag säger bara hur det ligger till. Att man satsar på framförallt förtätning i största delen av världen.

Vad menar du då med det är på väg att skita sig helt ? Vad? Infrastrukturen fungerar idag för alla, forutom lite elnät, broar och avloppsrör som måste bytas och underhållas pga ålder.
Svar på tråden Är 60 min resa till skolan så farligt?