• Anonym (Sara)

Är 60 min resa till skolan så farligt?

Vill försöka få lite perspektiv på det hela. Vi är påväg att köpa drömhuset ute på landet. Det bara dök upp och vi är helt sålda! Vi har funderat länge på att flytta dit men det har aldrig kommit ut något som känns rätt.  Det har kommit in ett bud och vi kommer troligen lägga ett bud Över. 

Det enda som gnager något otroligt och som gör att jag får dåligt samvete är att vår son som går i tvåan, snart 9 år, kommer få 60 minuters resa till skolan.. dock kommer den resan ej vara Kommunal utan det blir med varm bil från dörr till dörr med tillgång till surf hela tiden. 

många tycker det är vansinne, men samtidigt så går det nog två timmar varje dag på att kolla padda ändå.. som en nedvarvning. gör vi honom en otrolig otjänst att flytta dit? Vi själva jobbar vid skolan så vi får samma avstånd. 

• Svar på tråden Är 60 min resa till skolan så farligt?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Fia) skrev 2023-02-09 17:00:10 följande:

Det finns inga skäl att kalla det för stackars barnet. Men jag håller med om att barnet bör byta skola. Och att föräldrarna tänker igenom efter skolalösning. 

Till Lina. Jag förstår precis och det är många som flyttar till landet. Jag gjorde en sådan resa. Många verkar ha katastrofbilder kring innebörden för barnet. Man behöver verkligen inte lida av att flytta till landet och byta socialt liv som många i tråden också fokuserar på. 

Det löser sig. Men som jag tidigare skrev, TS barnet får det nog bättre med byte av skola och att slippa pendla. 

Nej du förstår inte alls precis. Ts vill inte att barnet ska byta skola. De har tänkt pendla! Det är hela grejen. Ts tycke ett själv det blir "för mycket" att också byta skola. Ts själv skriver att barnet behöver göra uppoffringar och sitta i bil 10h i veckan och bo långt bort från kompisarna. Frågan här är inte om det är rätt att flytta till landet med barn utan om att flytta till landet och låta barnet pendla långt. Till i princip allt, dagligen. 
  • Anonym (Fia)

Jag tycker du är dryg som upprepat påstår att jag inte förstår. Jo, jag förstår.  
    Ett pragmatiskt svar är ändå, det kan gå hur bra som helst. Men låt barnet byta skola. 

Jag måste inte banka i huvudet på TS att det inte ska låta barnet pendla. Jag kan välja positiva budskap som är lättare för TS att ta in än, du är helt körd i h...,det om du låter barnet pendla. 

Som, det kan bli hur bra som helst. Men låt barnet byta skola. 

Så enkelt och så svårt för många att förstå. 

• Anonym (Maria81)
    Anonym (Lilltån) skrev 2023-02-09 17:18:51 följande:

Jag misstänker att TS inte vill att barnet ska byta skola eftersom TS jobbar precis vid skolan barnet går i nu. TS lär ju få längre pendling om hon ska köra en omväg för att lämna barnet. 

Fast bor man en viss kilometer tror det är 2 km ca (osäker på exakta, det kan tydligen variera lite i kommuner) ifrån skolan för typ barn i den åldern så är man ju berättigad till skolskjuts. 
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Maria81) skrev 2023-02-09 18:17:54 följande:
    Fast bor man en viss kilometer tror det är 2 km ca (osäker på exakta, det kan tydligen variera lite i kommuner) ifrån skolan för typ barn i den åldern så är man ju berättigad till skolskjuts. 
    Inte säkert eftersom barnet i det här fallet tillhör ett annat skolområde. Och skolbuss samma sträcka tar nog betydligt längre tid än en timme. 
  • Anonym (Man51)

ja det för långt 
    kommer bli slitsamt för alla
    hur mycket ni ändå  älskar huset på landet 
    ni kommer ångra er , skulle kunna skriva en väldigt lång neg lista 
    på nackdelar 
    tänk på vad ett barn vill ha istället när de växer  upp och gör det enkelt istället 
    ni hinner komma ut på landet ändå senare i livet 

barn vill leka med andra barn helst varje dag 
    aktiviteter 

• Anonym (X)
    Anonym (Juli) skrev 2023-02-09 18:30:40 följande:
    Inte säkert eftersom barnet i det här fallet tillhör ett annat skolområde. Och skolbuss samma sträcka tar nog betydligt längre tid än en timme. 
    Personen menade väl skolskjuts till skolan på orten där de kommer bo?
  • Core
    Jemp skrev 2023-02-09 15:29:56 följande:
    Jag skulle säga precis tvärtom.

Tvärt om med vad? Jag jobbar inom stadsplaneringsprocessen och all långsiktig planering, all vidareutbildning handlar om att allt ska komma närmre. För klimatförändringar och energiproblem gör att infrastrukturen inte kommer fungera i framtiden. 

Eller menar du prisbilden kan jag ha fel så klart, det är svårt att sia om. Men faktum är att på länsnivå räknar man med att folk inte kommer kunna dagspendla på samma sätt inom 5-10 år.

• Anonym (Lilltån)
    Core skrev 2023-02-09 19:10:14 följande:

Tvärt om med vad? Jag jobbar inom stadsplaneringsprocessen och all långsiktig planering, all vidareutbildning handlar om att allt ska komma närmre. För klimatförändringar och energiproblem gör att infrastrukturen inte kommer fungera i framtiden. 

Eller menar du prisbilden kan jag ha fel så klart, det är svårt att sia om. Men faktum är att på länsnivå räknar man med att folk inte kommer kunna dagspendla på samma sätt inom 5-10 år.

Tror ni missförstår varandra och jag tror det är den här meningen du skrev som ställer till det,

Så det lär dessutom rasa i pris på sikt!

Vad är det som kommer att rasa? Du pratar om bilresorna i texten innan så man kan tro att det är det som kommer att rasa men jag gissar att det kanske ska stå rusa eller kanske är det huspriserna du menar? 

Eller så är jag helt ute och cyklar 

• Anonym (Juli)
    Anonym (X) skrev 2023-02-09 18:39:54 följande:
    Personen menade väl skolskjuts till skolan på orten där de kommer bo?
    Aha. Ja, det bör de ju kunna få i så fall (om avståndet är tillräckligt långt)
  • Anonym (Maria81)
    Anonym (Juli) skrev 2023-02-09 18:30:40 följande:
    Ja alltså mitt svar tidigare utgår från att i detta fall TS byter skola. Det enda rimliga att göra om de ska flytta. Ja annars att åka buss el annat tar nog bra mycket längre tid än bil. 

Förstår inte hur de tänkt göra vid ev sjukdom, skada hos förälder. Då ska de lösa körning ändå likväl morgon och eftermiddag. 
    Bara en sån delsak gör ju att man väljer skolan som finns i området där det finns buss el man kan cykla. Inget folk tänker på sålänge de är friska men sådant händer ibland. Menar nu inte infektioner utan allvarligare saker. 
Svar på tråden Är 60 min resa till skolan så farligt?