• Anonym (Bernina)

Antidepressiva farligt?

Min man mår inte så bra psykiskt efter fysisk sjukdom. VC har rekommenderat honom antidepressiva, men min man vill inte ta dem, pga uppgifter att det inte är bra.
    Men istället dricker han 1.5-2 liter öl + 10-15 cl starksprit varje dag.
    Är det verkligen så dåligt med antidepressiva? Är väl bättre än att döva med alkohol? 

• Svar på tråden Antidepressiva farligt?
  • Anonym (Det vet du)

Det vet du svaret själv på !

• Anonym (C)

Antidepressiva läkemedel kan ge så kallade insättningssymptom. D.v.s. att man kan må riktigt jävligt den första tiden efter att man börjat använda läkemedlet. Jag skulle tro att det är det som din man har hört om, eller kanske till och med upplevt själv.

• Anonym (NU är nu)

Det fanns för länge sedan viss grund i påståendet. Men det är inget som gäller numera. Men ryktena lever kvar.

• Anonym (Maria)

Antidepressiva kan verkligen hjälpa en upp ur depression mot ångest. Ibland går man prova olika typer. Bör även kombineras med samtalsterapi om det som går honom att må dåligt. I detta fall då en fysisk sjukdom från början. 
    Alkohol är ofta väldigt bidragande till ännu mer ökad  psykisk ohälsa som ångest och depp. Risk stor för en ond cirkel där det blir ännu mer alkohol för att dämpa den ångesten med. 
    Allt detta vet du säkert, men svårt att få ngn annan lyssna ibland, din partner i detta fall. 

• Anonym (Maria)
    Anonym (NU är nu) skrev 2023-02-09 08:40:30 följande:

Det fanns för länge sedan viss grund i påståendet. Men det är inget som gäller numera. Men ryktena lever kvar.

Tror det man ofta tänker på är att man kan må sämre först. Då gäller det att orka stå ut. Även hämningar kan släppa (som depression kan ge) och då folk t ex tagit självmord för att de återfått initiativförmågan men man har inte hunnit må bättre än tyvärr. 
    Därför man brukar få ångestdämpande i början. För att klara insättning. Men alla blir inte sämre. Många mår bättre redan efter par/tre veckor. 
  • Anonym (Ngng)

Hoppas du bar trollar. 

• Anonym (de är bra)
    Anonym (Bernina) skrev 2023-02-09 08:33:22 följande:
    Antidepressiva farligt?

Min man mår inte så bra psykiskt efter fysisk sjukdom. VC har rekommenderat honom antidepressiva, men min man vill inte ta dem, pga uppgifter att det inte är bra.
    Men istället dricker han 1.5-2 liter öl + 10-15 cl starksprit varje dag.
    Är det verkligen så dåligt med antidepressiva? Är väl bättre än att döva med alkohol? 

Nej, antidepressiva är mycket bra om man använder de i rätt tid. Jag var på escitalopram för mer än 1 år och innan jag började ta de mådde jag så otroligt dåligt. När man mår så pass dåligt psykiskt man MÅSTE få hjälp på något sätt och om kroppen inte orkar gräva sig ur depressionen då kan tabletterna hjälpa, absolut. Det som är viktigt är att antidepressiva kommer ta flera veckor innan de kickar in, dessutom kan man darra lite under den här tiden.

En annan sak som är viktigt att veta är att antidepressiva kommer göra att han kommer må bara bra, alltså inte MYCKET bra och inte dåligt heller, bara bra kommer han må och känna. Det är därför vissa är rädda för de för att man känner sig lite utan "känslor" så att säga. När han är "back on his feet" då kan ha med råd från läkare tagga ner på tabletterna och sluta helt.
  • Anonym (V)

Det är dåligt för tänderna då kan få munntorhet 

• AndreaBD

Alla mediciner kan ha biverkningar, visst. Men tanken är ju att är värt det. Och de flesta biverkningar går över efter några veckor. Jag har själv ätit antidepressiva. De hjälper faktiskt. Kan hända att man måste prova mer än en sort. Jag fick jobbig huvudvärk av första, så jag provade en annan.  

Att dricka så mycket alkohol hjälper i alla fall inte. Snarare kan han snabbt hamna i ett beroende. Förresten så är det kanske inte så ovanligt. Min ex-man hade först depression, och gled in i alkoholberoende. Han tog t.o.m. antidepressiva, men motvilligt och satte ut dem igen efter nåt år eller så. Uppenbarligen hade han behövt dem längre, eftersom han hade gått med depressionen ganska länge. 

• Anonym (Ngng)

Tror mycket på att man behöver komma på anledningen till sitt beteende. varför man dricker. Hitta problemet, istället för att i första hand ta antidepressiva. Har själv tagit säkert 10 olika sorter och ingen har hjälpt. Det som hjälpte mig var att ändra sätt att tänka och ta hand om mig själv bättre.

Så jag tycker att han borde gå och prata med någon, om han vill alltså. Eller, fundera på Varför han dricker. Säger han att han inte vet får han helt enkelt fundera mer. Det finns alltid en anledning och det är inte att han har sug eller gillar alkohol som är förklaringen. Utan, varför. Så man går till botten med det ordentligt. Han kan findera på hur hans självförtroende är. Hur han ser på sig själv. Är han nöjd med sig själv? Sitt utseende? Bra vänner? Intressen och hobbys? tar han det lugnt på fritiden? Kan han slappna av och varva ner?

Många dricker för de är stressade eller inte kan så kallat vara sig själva annars. Det finns alltid en anledning och kommer man på den så kommer man långt!

• Anonym (Ngng)

Sedan äta bra och motion också. Bra sömn. Det är de där grundläggande sakerna som gör skillnad.

• Anonym (Farligt?)

Det beror på vad man menar med "farligt". Läser man om potentiella biverkningar så har typ alla läkemedel potentiellt väldigt obehagliga biverkningar.

Det har alkohol också. Han dricker ju alkohol och verkar inte oroa sig för de skador som detta ger?

Men det är inte konstigt att vara skeptisk till tabletter ändå... det KAN ge obehagliga biverkningar, men de värsta sorten är ju ovanliga.

Han kanske borde sluta dricka alkohol till att börja med, då alkohol triggar igång både ångest och depression.

Svar på tråden Antidepressiva farligt?