• Kitty32

    Egenföretagare får inte betalt i byggbranschen

    Min sambo har hamnat i en riktig skitsits. Han är egenföretagare inom byggbranchen och fakturerar sina arbetsgivare månadsvis. I december skulle han få in en hyfsat stor faktura. Dock har denna inte dykt upp. Efter många sms, många samtal så har han fått 15000 ca av totalt 60000. 
    Chefen han fakturerar påstår att bygget dom utfört inte betalat in pengarna till han (vilket han sen betalar sina underentreprenörer). 

    Nu har det gått så långt att familjen får ta av sina besparingar för att täcka upp hans lån (han har tidigare spelskulder och därför stora lån). Ett lån förföll nära till Kronofogden men han räddades av sin mamma. Nu kom nästa smocka på 33 000 som ska betalas inom en vecka innan den förfaller till Kronofogden. 

    Hur fan gör vi? Har någon varit i situationen? Vi förstår att vi kan driva in skulden, men han är samtidigt beroende av arbetsgivaren eftersom branchen är smal och skulle den här historien visa sig vara sann så kommer ju pengarna så småningom. Drar han in honom via inkasso menar han att det är det sista han kommer se av han. Han menar att sånt gör man inte i den branschen. Mitt respons är att SÅ HÄR GÖR MAN INTE MOT EN ANNAN MÄNNISKAS EKONOMI!!!Demon 
    (Företaget har funnits många år och har bra ekonomi för övrigt enligt en källa på banken). 

  • Svar på tråden Egenföretagare får inte betalt i byggbranschen
  • Lönnsirap

    Spontant är det inte riktigt att inte kräva in sina fordringar och tidigare skulder p.g.a. spel får mina varningsklockor att ringa. 

    Är du säker på att det är på väg pengar in? Och på att spelproblemen är något löst?

  • me33

    Nånting säger mig om folk med spelskulder, att de fortsätter att vara i samma sits hela livet. Lever från hand till mun.

  • Så allting gick

    Finns många sätt, om vi börjar med förfallen faktura på 30k, han ska inte svara på KFM utskicka att mottagit brevet o skulden, innan KFM kommer nå han med en delgivningsman tar ca3 till 4 månader, han kan betala in beloppet för faktura just innan eller när han får brevet av delgivningsman, men inte till KF utan till den som ställt fakturan, då måste dom dra tillbaka KF skulden och han får ingen anmärkning. annars har man ca 5-7 dagar från man fått brevet i handen av just delgivning o betala innan anmärkning.

    Sedan kanske han har preliminär skatt, denna kan han oxå vänta med, det samma med månads eller kvartal redovisning för moms, arbetasavgift osv.
    Man får sedan bara lite ränta och någon hundring i straffavgift men inget annat händer, med att vara sen, är man mycket sen skickar SKV ut en sköntaxering, men fixar man till allt då, dras denna tillbaka.

    Alt för honom är att själv skicka sin faktura direkt till KFM, man behöver inte skicka först inkasso på så sätt snabbar han på allt, företaget han fakturerar vill inte heller ha KFM anmärkning.

  • Tom Araya
    Kitty32 skrev 2023-02-09 17:01:02 följande:
    Egenföretagare får inte betalt i byggbranschen

    Min sambo har hamnat i en riktig skitsits. Han är egenföretagare inom byggbranchen och fakturerar sina arbetsgivare månadsvis. I december skulle han få in en hyfsat stor faktura. Dock har denna inte dykt upp. Efter många sms, många samtal så har han fått 15000 ca av totalt 60000. 
    Chefen han fakturerar påstår att bygget dom utfört inte betalat in pengarna till han (vilket han sen betalar sina underentreprenörer). 

    Nu har det gått så långt att familjen får ta av sina besparingar för att täcka upp hans lån (han har tidigare spelskulder och därför stora lån). Ett lån förföll nära till Kronofogden men han räddades av sin mamma. Nu kom nästa smocka på 33 000 som ska betalas inom en vecka innan den förfaller till Kronofogden. 

    Hur fan gör vi? Har någon varit i situationen? Vi förstår att vi kan driva in skulden, men han är samtidigt beroende av arbetsgivaren eftersom branchen är smal och skulle den här historien visa sig vara sann så kommer ju pengarna så småningom. Drar han in honom via inkasso menar han att det är det sista han kommer se av han. Han menar att sånt gör man inte i den branschen. Mitt respons är att SÅ HÄR GÖR MAN INTE MOT EN ANNAN MÄNNISKAS EKONOMI!!!Demon 
    (Företaget har funnits många år och har bra ekonomi för övrigt enligt en källa på banken). 


    Jag förstår frustrationen.

    Om företaget han fakturerar är större så borde de ta smällen för att kunden är sen med betalning. Det anser jag inte är din sambos ansvar.

    Tyvärr har jag ingen bra lösning att föreslå annat än att prata med företaget som är skyldig din sambos firma pengar.

    I din sambos situation tycker jag inte det är en bra idé att driva eget. Jag hade istället tagit anställning och lagt firman på is under några år.
Svar på tråden Egenföretagare får inte betalt i byggbranschen