Anonym (Ahh) skrev 2023-02-10 23:19:53 följande:
Nej jag vet inte.
Oftast på arbetet. Har kommit mer och mer till insikt att min ångest har antagligen förstört mitt liv. Helt.
Idag var en kollega glad, o så kom jag och den slängde ner blicken i blicken och låtsades som att jag inte fanns. Det bara skällde av mig så stark ångest att jag frågade personen "är det ingen som snackar med mig längre"?
Den personen försökte då vrida hela situationen till att jag skulle vara avundsjuk på en annan kollega som jag gillar.
Det blev så konstig situation att jag nu istället kommer akta mig för personen.
Men inte bara det här. Hamnar i i ångest för ofta. Folk behandlar mig annorlunda.
Allt ska vara så jävla extremt petigt med vad jag gör som ex, medans andra kan göra precis tvärtom det jag blir tillsagd / lärd att göra och ändå är det helt okej. Sånt ger mig ångest.
Jag har inte svårt att prata med folk. Jag är alltid omtyckt i början (antagligen p ga mitt utseende) för efter några månader så existerar jag inte längre då jag har uppvisat ev tecken på depression i form utav tysthet.
En del av samma kön är även väldigt avundsjuka mot mig och det får mig att backa bakåt och bli tyst. Ger mig mörka blickar fast jag bara har varit trevlig och välvillig.
Jag klarar helt enkelt inte det sociala. Nu är jag på väg att avsluta ett arbete som jag faktiskt gillar p ga en person lyckats stöta ut mig totalt i lunchrummet som ex.
Jag är en person som kan må dåligt och blir tyst av mig visserligen. Men är alltid trevlig om någon vill ha hjälp då jag gillar att hjälpa. Är egentligen aldrig otrevlig utan bara ångesten som får mig att prata ut sanningen om hur jag känner i form utav någon fråga och blir då hånfullt bemött då jag antagligen har visat mig svag.
Finns många sätt att hantera det på. Ett av sätten är att ändra hur du tänker kring somliga saker. Tankar såsom "han tittar bort då han inte gillar mig" kan du ändra till "han tittar bort, då han är blyg." eller "Han tittar bort då han inte har tid."
Och båda dom där grejerna är inget som bör påverka hur du mår..
Man kan bli beroende utav vissa tankegångar.. Om någon tex går och tänker illa om sig själv, så blir det till slut en del utav rutinen. Då känns det helt plötsligt inte bra längre om den går och inte tänker dåligt om sig själv. Så hjärnan försöker då att hitta tillbaks.. Och letar efter tecken på att det bråk på g...
För att ändra det, så behöver du ändra det sättet du hanterar dina tankegångar...
Jag hade en arbetskamrat på ett nytt arbete som inte hälsade tex... hade jag varit yngre, så hade jag kanske gått runt och tänkt att det kanske är något fel på mig?
Men denna gången insåg jag, att den killen helt enkelt är en kille som är på jobbet för att jobba och inte skaffa vänner.. Så jag respekterade det och slutade försöka säga hej åt honom.
Detta gjorde att vi lite senare blev vänner..
Men låt säga att jag hade tagit åt mig istället.. Då hade vi nog aldrig blivit vänner..
Sen kan det vara olika också, du kanske råkat ut för skolgårdmobbning.. Och då är det ju inget konstigt om du är upprörd..
Men sättet att hantera det på är fortfarande inte att bli förbannad och börja veva. Det tyder bara på att du är känslosam..
Ett bättre sätt är att ignorera det, eller ett helt enkelt inte höra nått från mobbaren.
Inte för att skada den som mobbar. Utan för att fokusera din egen energi på det som du ska göra.... Att hålla på med dramatik på arbetsplatser.. Gör enbart så att du själv kommer att bli utbränd i slutändan.
Fundera på vad det är hos dig själv som är problemet. Och anpassa dig efter dina egna krav.. Det ändå bara dig själv som du kan ändra på i slutändan. Vill någon slösa tid på att bete sig som en idiot emot dig så får den göra det. Kommer ändå inte förändra att det är ditt och inte hans huvud som ligger tryggt och sover där på kudden under kvällarna.