Inlägg från: Anonym (Jur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jur)

Testamente och arv

Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 10:48:20 följande:
    Tack, har rådfrågat en jurist över hur vi ska tänka men det lutar åt att vi skriver på så allt blir lugnt.
    onödigt att skapa kaos i en familj där blodsbanden inte finns och man knappt känner varandra.
    Ta det lugnt och stegvis 

Först gå koll på vad dom ingår i bouppteckning
    Sen, vad det skulle innebära om ni följde testamentet och arvslagarna
    Därefter tar du ett beslut om du vill bestrida testamentet, avstå ditt eventuella arv aller något annat som kan vara aktuellt. 
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 11:25:36 följande:

Fast riktigt så var det inte. Frågorna är lite för många om det gått rätt till.

Det finns ingen lag som säger att jag behöver godkänna min moster och hon som ärver som boupptecknare utan vi kan be någon annan göra det. 

Dels har mostern som sköter bouppteckningen och står som arvtagare redan en gång lurat dom när deras pappa dog..

klart att man funderar om den människan är att lita på.. 

Ta hjälp av en egen jurist för att säkerställa att allt går rätt till
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 12:02:17 följande:
    Nej men min andra moster som även hon aldrig skrev på dokumenten är skeptisk till henne då hon lurats förut.. 
    Den personen som gjort bouppteckningen är den dom i det här fallet ska ärva men även hennes dotter..

Nej som jag skrev tidigare, så var min mamma som är död idag inte vatten värd i deras ögon och sågs som svarta fåret. Det har aldrig funnits blodsband i familjen och jag har träffat dom men det är inte så att jag tänker ha kontakt med dom.

jag funderar mest om allt går rätt till.
    Ingen här kan säga om det gått rätt till eller inte. 

FL är fel forum för det, kunskap om finsk arvsrätt är obefintlig. Sen behövs tillgång till handlingar för att göra den bedömningen. 

Vi du ta reda på det måste du ta hjälp av finsk jurist. 
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 12:42:45 följande:
    Min moster hade ett barn som dog för flera år sen. Då går man vidare i arvsledet och summa summarum då skulle min mamma i sin tur ärva efter henne.
    Men min mamma dog för 29 år sedan så då blir det svårt.
    Då står jag på tur..
    Enligt finsk avslag? 
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 12:57:04 följande:
    Jag vet faktiskt inte hur deras lagar är  

om testamente hade gått först så förstår jag ju inte ens att vi blivit kallade till bouppteckningen? 

Jag ärver ju inte så vad ska jag då dit och göra? 
    Ta hjälp av någon som kan!

Hur mycket är det som tillfaller dig om man följer arvslagar och testamente?
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 10:48:20 följande:
    Tack, har rådfrågat en jurist över hur vi ska tänka men det lutar åt att vi skriver på så allt blir lugnt.
    onödigt att skapa kaos i en familj där blodsbanden inte finns och man knappt känner varandra.
    Några saker
    Gör det något om det blir bråk med släktingar ni inte har kontakt med?
    Om det i framtiden visar sig att du skulle fått en miljon kronor, kommer du kunna leva med det? 
    Är det ok att någon lurar andra på vad de har rätt till enl lag och testamente?
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 14:10:47 följande:
    Nej det gör det visserligen inte, jag handlar utefter moral dom oftast.. Jag har ingen kontakt med dom och kommer trolig aldrig ha det sen heller..

det här börjar bli svårt nu ju.. 
    samtidigt har hon skrivit ett testamente av en anledning 🤨
    och samtidigt är det inte okej att luras.. 

hur fan gör man.. och vad säger samvetet? 
    Vari ligger omoralen att följa lag och testamente? 
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 14:17:08 följande:
    Ingenstans egentligen 🤔

hur hade du gjort?
    Steg ett, tagit reda på vad som gäller och om allt har gått rätt till. I detta fall, tagit hjälp.
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Eh) skrev 2023-02-11 14:27:44 följande:
    Testamentet säger ju att TS inte ska ha någonting. Dom har inte ens haft kontakt. Den avlidna vill att hennes tillgångar ska gå till specifik anhörig i finland INTE till TS. Att bestrida är alltså att gå emot den avlidnas vilja och enligt mig moraliskt fel. 
    Damen kanske ville att lag och testamente skulle gälla
  • Anonym (Jur)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-02-12 14:22:16 följande:
    Det enda du behöver kontrollera är om testamentet är formellt riktigt. Är det korrekt spelar det ingen roll hur stort arvet är, testamentet gäller och du kan inte påverka något. 
    Nu vej jag inte hur det är i Finland men i Sverige går arvslagarn avseende laglott före ett korrekt testamente. Först laglotten, sen Testamentet. Även om ett testamente missat laglotten är det fortfarande giltigt. Till skillnad om det inte är påskrivet tex.

Kräver naturligtvis att den som har rätt till laglotten begär ut sin rätt och inte avsäger sig laglotten. 
Svar på tråden Testamente och arv