• Anonym (Funderar)

Testamente och arv

Hej, min moster dog tidigare förra året.

Nu är jag kallad till en bouppteckning.

Hon bodde i Finland och hade skrivit ett testamente där min andra moster och hennes dotter ska ärva allt, enligt hennes önskan.. Hennes barn dog tidigare och min mamma är död sen länge så jag är arvinge i ledet.

Förut fick jag hem ett brev där hon ville att jag skulle avsäga mig arvet, men jag glömde av att skicka tillbaka detta och sen plötsligt dog hon..

Så nu står jag här och antingen så vill dom att jag tar del av bouppteckning ( kan inte åka dit, kan inte ens finska) eller bara skriver under att jag avsäger mig arvet.

Skulle ni skrivit under, jag menar att det var hennes önskan.

Vi har just inte haft kontakt. Vet bara att hon ägde en lägenhet i Helsingfors och hennes man var äldre och chef innan han dog..

• Svar på tråden Testamente och arv
  • Anonym (Samma testamentregler i bägge länderna?)

Nu vet jag inte om finsk lag är annorlunda än den svenska.
    I Sverige är det bara barn man inte kan göra arvlösa, dom har alltid rätt till sin laglott.

I Sverige hade ett testamente korrekt skrivet av din moster gällt, hon hade kunnat skriva testamente och låta sin syster (din andra moster) och kusin ärva allt.

Men om det inte skulle finnas skulle du få din mammas del då hon är död.
    Men din moster hade i alla fall i Sverige kunnat skriva testamente där du inte fick ärva något. Men det inte om annat gäller i Finland.

• Anonym (Funderar)

Hon har ju skrivit testamente.

Men jag och en till som aldrig avskrev oss ifrån arvet är kallade till bouppteckningen då vi har laglig rätt att ärva.

Den andra personen bor även hon här i Sverige och hon är fundersam varför dom tjatat tidigare på oss att avsäga oss ifrån det för vi vet ju inte ens om det hon som skrivit det.
    Vi vet ju inte ens vad som finns att ärva..för det visar sig väl på bouppteckningen. 

lättast Är väl bara att skriva på..

• Anonym (Elisa)

Att du glömde bort en så viktig handling som ett testamente säger mig att du redan då bestämt dig för att ta emot arvet.

Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 08:54:14 följande:

Hon har ju skrivit testamente.

Men jag och en till som aldrig avskrev oss ifrån arvet är kallade till bouppteckningen då vi har laglig rätt att ärva.

Den andra personen bor även hon här i Sverige och hon är fundersam varför dom tjatat tidigare på oss att avsäga oss ifrån det för vi vet ju inte ens om det hon som skrivit det.
    Vi vet ju inte ens vad som finns att ärva..för det visar sig väl på bouppteckningen. 

lättast Är väl bara att skriva på..

Ok men då är finsk lag annorlunda än svensk.
    Hade din moster som sagt bott och levt i Sverige hade hennes testamente (korrekt skrivet) gällt som att din moster och kusin fått ärva och du inte behövt få frågan om att avstå arv.

Däremot att hade du fått ta del av bouppteckningen som din mosters syster dotter.

Men vem är det som har hand om bouppteckningen?
    Ring och hör med den personen hur testamentet är skrivet, om det är gjort på ett korrekt sätt och hör dig för varför i så fall hennes testamente inte gäller?

Det är ju ingen mening med att skriva ett testamente om det sen inte gäller eller är korrekt, då antigen för att man inte skrivit på ett korrekt sätt eller att man skrivit något som går emot det lagen säger om arv i Finland.

Kan inte förstå varför du skulle behöva avsäga dig ditt arv om hennes testamente är korrekt skrivit, men som sagt det kanske är andra arvsregler i Finland.
    Jag är bara insatt i de svenska.

Men jag tycker att du ska ringa och prata med den som har hand om bouppteckningen och ta reda på vad som egentligen gäller.
  • Anonym (Finlandssvensk bakgrund)

Nu vet jag inte om jag hängde med fullt ut här. Din moster dog men finns det andra levande arvingar än du och din syster? Förstod jag det rätt att din mosters dotter dog innan din moster? Hade din mosters dotter barn? Är du och din syster de närmaste släktingarna till den avlidna nu?

Vem är "dom" som vill att du tar del av bouppteckning eller avsäger dig arvet? Är det någon släkting eller de finska skattemyndigheterna?

Vid bouppteckningen får du reda på vad som finns att ärva ja. En ägarlägenhet i Helsingfors kan vara värd en del, men det beror så klart på läge och belåningsgrad. Det är värt att komma ihåg att det är arvsskatt i Finland.

Reglerna för bouppteckning är rätt lika i Sverige och Finland. En person ska vara bouppgivare. Det är vanligen den person som stod närmast den avlidne och hade bäst koll på dens ekonomi. Bouppgivaren måste vara med på bouppteckningen. Övriga arvingar ska ha kännedom om bouppteckningen och när den är, men har inget krav på sig att delta. Man har rätt att få ut sitt arv även om man inte deltar i bouppteckningen. 

Det går utmärkt att ha kontakt på svenska med finska myndigheter. Det går också att anlita en svenskspråkig jurist och ha en bouppteckning på svenska, om man så vill. 

Det är väl lika enkelt att inte skriva på och vänta på att du så småningom eventuellt får in pengar på ditt konto, om du önskar det. 

• Anonym (Funderar)
    Anonym (Elisa) skrev 2023-02-11 08:57:44 följande:

Att du glömde bort en så viktig handling som ett testamente säger mig att du redan då bestämt dig för att ta emot arvet.

Ja fast jag har ju inte det. 
    Det är därför jag undrar hur andra skulle tänka i sitsen.

Det finska språket förstör oxå då jag inte kan ett ord, så jag har googlat på orden i brevet.
    Känns lite osäkert att skriva på då jag egentligen inte ens vet vad jag skriver på.. 

Eller så menar dom att du ska skriva under att du godkänner bouppteckningen.
    Eftersom du tillhör dom arvsberättigade även om din moster skrivit ett testamente där du inte får ta del av hennes arv.

Det är för att du har rätt att ta del av bouppteckningen även om du inte får ärva.
    Så gäller i Sverige, du får ta del av bouppteckningen även om personen du kunde ha fått ärva testamenterat till andra.

Om testamentet är korrekt skrivet är det troligtvis enbart så att du får godkänna bouppteckningen eller bestrida hennes testamente, det är därför han få läsa bouppteckningen även om man inte får ärva, för att få se att allt gått rätt till.
    Tycker man inte det kan man bestrida den.

Tror att det kan vara så i det här fallet. Men som sagt vet inget om finsk arvslag.

• Räkan77

Ta kontakt med en svenskspråkig jurist i Helsingfors för konsultation. Kan säkert göras via videolänk. Du och den andra svenska släktingen kan ju göra det tillsammans och dela på kostnaden. 

• Anonym (Funderar)

Min moster som dog hade ett barn som är avliden så vi går i arvsled. Min mamma som oxå är död skulle ha gått i arvsordningen, så då står jag på tur.

problemet är att hon som sköter bouppteckningen är hon som ska ärva. Och hon har tidigare lurat sina andra syskon på arvet ifrån deras pappa, så det är nog därför man kan ana att saker inte kanske står rätt till.

• Anonym (Bibi)

Kontakta den som gjort boupptäckningen och be om information på svenska. Jag tycker faktiskt att det är konstigt att de skickat dig handlingar på finska. Svenska är ett av två nationalspråk i Finland och de ska kunna erbjuda information och handlingar på svenska. 

Svar på tråden Testamente och arv