Inlägg från: Anonym (Eh) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Eh)

Testamente och arv

Vad är frågan?! Du funderar på om du på laglig väg ska stjäla en annan människas pengar, som hon inte vill att du ska ha?!

Självklart ska du handla efter den avlidnas vilja. Allt annat är om inte olaglig så moralisk stöld, vafan. Ni har inte ens haft kontakt? 

• Anonym (Eh)
    Anonym (Jur) skrev 2023-02-11 14:13:12 följande:
    Vari ligger omoralen att följa lag och testamente? 
    Testamentet säger ju att TS inte ska ha någonting. Dom har inte ens haft kontakt. Den avlidna vill att hennes tillgångar ska gå till specifik anhörig i finland INTE till TS. Att bestrida är alltså att gå emot den avlidnas vilja och enligt mig moraliskt fel. 
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 11:25:36 följande:

Fast riktigt så var det inte. Frågorna är lite för många om det gått rätt till.

Det finns ingen lag som säger att jag behöver godkänna min moster och hon som ärver som boupptecknare utan vi kan be någon annan göra det. 

Dels har mostern som sköter bouppteckningen och står som arvtagare redan en gång lurat dom när deras pappa dog..

klart att man funderar om den människan är att lita på.. 

Personen som dog har skickat brev till dig när hon var vid liv där hon bett dig avskriva dig från arv? Ni har inte haft någon kontakt. Antagligen har hon haft kontakt med sina anhöriga i finland. Varför vill du ens ha någons pengar som du inte ens haft kontakt med? Det är osmakligt och girigt. 

Hade det varit närmre, om ni haft tät kontakt, om du varit där och behjälpsam i hennes liv etc då hade mitt svar varit annorlunda men nu är du som en främling för henne och hon har klart uttryckt sin vilja genom brev och testamente så det borde vara en ickefråga.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Jur) skrev 2023-02-11 14:30:43 följande:
    Damen kanske ville att lag och testamente skulle gälla
    Och testamentet säger väl att TS inte ska få någonting? Hon har ju - när hon var vid liv bett TS avsäga sig från arvet.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 14:44:54 följande:
    Det gjorde hon till alla men vi var två som inte svarade på det.
    Allt stod på finska och jag kan på min höjd räkna till tre på finska så det var en anledning. Anledning nr 2 var att jag skulle ta hjälp av nån som kunde finska men det rann ut i sanden, sen glömdes det bort.. 
    det här brevet fick vi förra våren. Hon dog i Juli så tid emellan var kort.. 

syskon finns utspritt lite här och var så jag vet faktiskt inte hur de andra gjort då kontakten inte finns..

man skriver väl inte på saker du inte ens vet vad du skriver på??
    Och du brydde dig inte ens tillräckligt för att översätta brevet, det finns översättningprogram, det enda du behöver göra är att slå på kameran så översätter den åt dig. Hon har uttryckt sin vilja och du har inte brytt dig ett piss. Du kanske skulle hört av dig o hört hur hon mår när du får ett sådant brev men nej vi skiter i det o väntar tills personen är död för att försöka knorva åt oss det vi kan mot hennea vilja. Classy......
  • Anonym (Eh)
    Anonym (N) skrev 2023-02-11 14:37:08 följande:

Hade absolut inte avsagt mig något, har du rätt till arv så har du. Vem bryr sig om den märkliga mostern blir sur. Hon har ju säkert lurat sin syster också.

Man kanske ska bry sig om DEN AVLIDNES VILJA. Som klart och tydligt uttryckts.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (N) skrev 2023-02-11 16:03:04 följande:
    Då får den avlidna se till att det blir så innan hon dör om det nu är så viktigt. Det är inte Ts ansvar att i efterhand avsäga sig sina rättigheter.  Fattar liksom inte allt tjat om hennes vilja, det ska väl framgå av testamentet och i så fall får ts inget. Står det inte i testamentet - då är det inte en lagligt uttryckt vilja. Punkt. 
    Det är ju det hon försökt göra genom att skicka brev när hon levde om att ts ska avskriva sig arvet (vilket ts struntade i att svara på) hon har även skrivit det i sitt testamente. Så om TS bestrider går hon emot hennes vilja. TS har redan vägrat skriva på det den ny avlidna bad om när hon levde.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 19:17:51 följande:
    Läsförståelsen är det hög nivå på här?
    Tydligen inte. Men försök du få ut några pengar om du kan sova gott efter det.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 19:11:47 följande:
    Jag är alltid classy 😘
    men totalt talanglös på telefoner  
    Skitsnack, du vet ju uppenbarligen vad det stog i brevet, du struntade i det med flit. Vill du va en girig person som inte respekterar folk och bokstavligt går över lik för några korvören så varsågod. Kräks
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 19:31:27 följande:
    Ja visst kan jag bestrida det om jag vill men finns ju ingen anledning. Halva tråden här har kläckt ur sig att man är tarv och girig och jag vet inte vad utan att ens läst vad jag har skrivit.
    Har påpekat flera gånger att jag inte tänker bråka. Jag undrar bara om allt gått rätt tillväga ..
    Anonym (Eh) skrev 2023-02-11 19:20:44 följande:
    Tydligen inte. Men försök du få ut några pengar om du kan sova gott efter det.
    Jag sover alltid gott, tack för omtanken 😉
    Vad är det jag missuppfattat? Förllara gärna för jag är inte sämre än att jag kan erkänna om jag har fel å ändra uppfattning.

Som jag förstod:

- du har inte haft kontakt m denna kvinna knappt, har inte haft nån direkt relation.
    - hon har då hon var vid liv skrivit brev och bett dig avsäga dig arv som du inte skrivit på. Alla skrev på utom du och en annan moster.
    - enl testamente och brev vill hon inte att du ska ärva utan valt att låta släkting med barn ärva som bor i finland där också hon bodde.
    - du misstänker att de som hon ville ska ärva har fifflat tidigare med arv.

Vad har jag missuppfattat?
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 19:42:36 följande:
    Du missade att jag ska skriva på  

Men undrade om allt gått rätt tillväga  
    Ok, men hur ska någon i ett forum kunna svara på det? 

För att gå vidare är det väl att reda ut på vilket sätt de andra fifflat med arv tidigare och ta kontakt m jurist, men med tanke på att ni inte ens haft en relation och hon antagligen haft det med dom så är det väl inte så konstigt om hon vill att du inte ska ha något?

Det som låter girigt och fel är att du ger sken av att vilja ta del av arv som uttryckligen inte velat ska tilldelas dig  av en person du inte ens haft kontakt med och inte brytt dig om.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 20:14:35 följande:
    Uppenbart, för jag har fått många bra kommentarer om hur det funkar, vilket är bra. Många verkar vara insatta och många mindre insatta 😉

Med morfars arv så är det nog inte så mycket att göra, det är nog något som skaver mellan syskonen som dom antagligen aldrig kommer reda ut.

det här med arvsrätt och vad dom gäller är fasiken intressant. Du ser ju själv vilken debatt det blev i den här tråden. 👌
    Ja sen kommer ju moralen till utöver det rättsliga Flört klart man i vissa fall rättsligt kan köra över den avlidnes vilja, och människor har en förmåga att bli giriga och riva blodsband när pengar kommer på tal vilket är förkastligt.
Svar på tråden Testamente och arv