Inlägg från: Anonym (Zxcv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Zxcv)

Testamente och arv

Anonym (N) skrev 2023-02-11 16:22:48 följande:
    Vaddå avskriva sig? Hon är ju ingen bröstarvinge, det finns inget att avskriva sig från. Det hade räckt att tanten skrev det i testamentet. Ts ska inte bestrida nåt men heller inte avsäga sig något. 
    Det kanske skiljer på svensk lag och finsk lag? Enligt svensk lag hade hon inte behövt avsäga något arv. Testamente hade räckt.
  • Anonym (Zxcv)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 12:57:04 följande:
    Jag vet faktiskt inte hur deras lagar är  

om testamente hade gått först så förstår jag ju inte ens att vi blivit kallade till bouppteckningen? 

Jag ärver ju inte så vad ska jag då dit och göra? 
    Det kan vara så att din morfars arv inte skiftades korrekt mellan syskonen alltså? Kan det vara din mammas del av arvet efter din morfar då som du förväntas avsäga dig?
  • Anonym (Zxcv)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-02-11 23:30:08 följande:
    Ja men TS ärver dock inget pga testamente.
    Om TS morfars arv skiftades fel kan det finnas arvsrätt där. Efterarv kan inte testamenteras bort hur som helst, det finns regler för sånt. 
  • Anonym (Zxcv)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-12 13:45:18 följande:
    Då känns det ju lite som att får jag veta att det finns flera miljoner så blir frågan en helt annan.

Nja.

I brevet så fanns det ett dokument med där vi kunde godkänna testamentet innan bouppteckningen skulle bli.. redan där reagerade jag.

sen så måste dom kunna ge mig som bor här i Sverige tiden För bouppteckningen 4 veckor innan.. det har dom heller inte gjort.. 
    Anonym (Jur) skrev 2023-02-12 15:14:28 följande:
    Nu vej jag inte hur det är i Finland men i Sverige går arvslagarn avseende laglott före ett korrekt testamente. Först laglotten, sen Testamentet. Även om ett testamente missat laglotten är det fortfarande giltigt. Till skillnad om det inte är påskrivet tex.

Kräver naturligtvis att den som har rätt till laglotten begär ut sin rätt och inte avsäger sig laglotten. 

Har du inte bouppteckningarna efter din mamma och din morfar? Det är väl egentligen där du ska söka svar, om du nu ska söka svar. Laglott går före testamente som sagt. Efterarv går inte att testamentera bort.
  • Anonym (Zxcv)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-02-12 15:48:28 följande:
    Bara barn har rätt till laglott, även i Finland enligt länken jag postade innan. 
    TS har skrivit att arvet efter hennes morfar inte skiftades korrekt mellan hennes mamma och mostrarna. Så det kan vara mammans laglott efter morfar som TS förväntas avsäga sig. 
  • Anonym (Zxcv)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-02-12 16:43:12 följande:
    Det står i tråden att morfars arv skiftades mellan TS mamma och mammans syskon så arvskiftet är redan gjort vare sig det var korrekt eller ej. TS mamma dog för länge sedan, så arvskifteshandlingarna torde vara påskrivna av arvvingarna för länge sedan. Det är redan ett avslutat kapitel. 

Om TS morfar hade haft ett testamente som inte gav något till TS mamma, skulle TS mamma ha begärt jämkningen inom sex månader för att få sin laglott.
    Så jag förstår inte hur du menar. 
    Antagligen är det alldeles för länge sen, ja, och TS mamma hade behövt begära jämkning inom föreskriven tid.

Det jag inte förstår är varför dom skickar papper, vad är anledningen till att hon behöver skriva på något överhuvudtaget. I Sverige hade det väl inte behövts som jag förstått. Har tyvärr gjort en del arvskiften och då även till syskonbarn till avliden som inte haft egna bröstarvingar. Vi har inte behövt skriva på några papper för det.
Svar på tråden Testamente och arv