-
-
Exceptionellt löst, man blir ju glad av att höra sånt! 🥳Liliciou skrev 2023-02-14 10:01:23 följande:
Din vän suger! Du gifter dig (förhoppningsvis) bara en gång och din kompis fyller år varje år! När jag gifte mig så fyllde en av de närmaste vännerna år dagen innan och en annan väldigt nära vän fyllde år SAMMA dag. De tyckte mest de va kul. Vad man kan göra är att uppmärksamma det om man vill vilket vi gjorde.
Den som fyllde år på dagen valde vi att uppmärksamma och ställde en partyhat på dess plats och gav den extra drinkbiljetter (alla gäster fick gratis dryck till maten och sedan två glas valfri alkohol/eller annan dryck på kvällen men den kompisen fick 4 glas istället).
-
Om hon säger att den kommer att förändras så är det nog så. Men det betyder inte att du ska ändra datum. Det betyder bara att du nu fått se en ny sida. Om hon är en vettig människa i grunden kanske hon sansar sig med tiden, även om hon antagligen inte kommer på ditt bröllop, och du kan förlåta henne för det.Katta77 skrev 2023-02-14 10:12:35 följande:
tack för alla era svar! Det är skönt att höra lite andra utomståendes åsikter.
Det är hennes första barns första födelsedag, så jag förstår ju att det är speciellt för henne. Rent tekniskt kan hon ju både vara med på mitt bröllop och ha kalas för barnet dagen efter, men hon tycker fortfarande att jag borde anpassa min bröllopsdag efter henne. Hon menar att vår vänskap kommer förändras om hon inte är med på bröllopsdagen så indirekt tvingar jag henne att välja när jag tar det datumet för bröllopet.
-
Jag tänker kring olika egenheter, att om man har mycket annat gemensamt så kan en vänskap överleva en sådan här målkonflikt. Första barnets första födelsedag är en väldigt stor dag för många föräldrar, och om vännen ser framför sig att nu kommer ingen kunna komma för att de andra vännerna varit på bröllop dagen innan så har hon fått tunnelseende och ser inte någon annan lösning än att du ändrar dag.
Ibland är en sådan här händelse dödsstöten för en relation som förändrats över tid.
Allt beror ju på hur mycket du värdesätter henne i övrigt och hur mycket hon kommer att omvärdera dig när hon inte fick bestämma denna gång. -
Okej, då har du gjort ditt anser jag. Önskar er en fantastisk dag i sommar.Katta77 skrev 2023-02-14 11:10:05 följande:
Jag förstår hur du tänker, vi bor i olika städer och har olika vänskapskretsar så mitt bröllop kommer inte att påverka eventuella gäster på hennes barnkalas (tror dessutom att dom skulle fira hos makens familj i en helt annan stad).
jag föreslog att hon kunde komma på fredagen för egentid med mig och vara med på vigseln på lördagen och åka hem tidigt (ca 3 timmar resväg) så hinner hon ju med allting. Men det var bara nej nej nej du ska byta dag Jag har gett upp diskussionen. Det känns jättetråkigt att eventuellt förlora en vän, men jag känner inte att hennes krav är rimligt och det är ju hennes beslut.