• Anonym (Jj)

    Varför är det nästan uteslutande utlänningar som ska pruta/luras?

    Vill börja med att skriva att jag inte är ute efter att smutskasta utlänningar, självklart vet jag att alla inte beter sig såhär. Har många utländska vänner som aldrig skulle lura eller vara skamliga. 


    Men av dom som GÖR det är det uteslutande utlänningar. Har hängt på blocket, marketplace i mååånga år nu. Köpt och sålt grejer. 


    men en sak jag undrar över är varför det nästan uteslutande är utlänningar som ska göra dessa skamliga prutningar. 


    sålde en bil för en massa år sen och jag blev terroriserad av invandrade som ringde dom mest olämpliga tider, alla skulle pruta etc. 


    Är det en suspekt annons på en telefon eller guldkedja är det 100% ett utländska namn. 


    ligger det i deras kultur eller varför gör dom så? 

  • Svar på tråden Varför är det nästan uteslutande utlänningar som ska pruta/luras?
  • Anonym (Jj)

    Det handlar inte om vanligt prutande alltså. Utan dessa skamliga påsett redan lågt pris. 


    men framförallt syftar jag på dessa skojannonser. 


    skulle aldrig våga köp en telefon av en utlänning t.ex.  tyvärr för mkt lurendrejeri. 

  • Anonym (ppp)

    I vissa kulturer ska man pruta. Det ingår i deras ekonomiska system. Sedan tar man med sig den vana man lärt sig som barn, till tex Sverige och fortsätter göra så. För oss som vuxit upp i Sverige och kärt oss att man betalar det som står på prislappen, kan det kännas ovan och konstigt. 

    Just på Blocket och andra ställen kan det finnas prutmån så inget fel i att försöka. Däremot har många av oss svårt för det, jag har det själv. 

  • Anonym (Vågar inte pruta)

    Luras kan jag inte svara på. Där är svennar och nysvennar lika luriga. Prutning. Svennen har inte prutning i sig som många nysvennar har. I vissa länder förväntas det nästan att man ska pruta, i Sverige våga vi inte pruta på samma sätt. Där emot upplever jag att vissa prutare är oförskämda. Om en sak säljs för 1500 kr, så är det oförskämt att vilja ha saken för 500 kr.

  • Anonym (Jj)
    Anonym (ppp) skrev 2023-02-14 14:01:40 följande:

    I vissa kulturer ska man pruta. Det ingår i deras ekonomiska system. Sedan tar man med sig den vana man lärt sig som barn, till tex Sverige och fortsätter göra så. För oss som vuxit upp i Sverige och kärt oss att man betalar det som står på prislappen, kan det kännas ovan och konstigt. 

    Just på Blocket och andra ställen kan det finnas prutmån så inget fel i att försöka. Däremot har många av oss svårt för det, jag har det själv. 


    Okej! 


    ja jag har aldrig träffat en svensk som prutar på detta vis. Kanske är så att dom tar för sig mer. 


    det är uteslutande män också. 

  • Anonym (Jj)
    Anonym (Vågar inte pruta) skrev 2023-02-14 14:03:12 följande:

    Luras kan jag inte svara på. Där är svennar och nysvennar lika luriga. Prutning. Svennen har inte prutning i sig som många nysvennar har. I vissa länder förväntas det nästan att man ska pruta, i Sverige våga vi inte pruta på samma sätt. Där emot upplever jag att vissa prutare är oförskämda. Om en sak säljs för 1500 kr, så är det oförskämt att vilja ha saken för 500 kr.


    Okej. Ja svenskar är inga helgon heller. 


    jag får sluta ta det som förolämpningar och se det som nåt naturligt. Är ju ändå i slutändan upp till en själv. 

  • Anonym (Egon)

    Det är ju lite så att vi Européer inte funkar riktigt som i vissa andra länder. i vissa länder ska det alltid prutas, och att luras i affärer är troligen ett godkänt recept tex i vissa afrikanska länder. Har själv varit med om att det kan vara två helt olika priser i en butik - ett pris för dom infödda och ett helt annat pris för turister. Det som vi betraktar som oärligt och att luras ser dom bara som att göra smarta affärer. Att bluffa ingår liksom i deras koncept, det är full tillåtet.
    En av orsakerna till att det blir konflikter när vi tar hit många invandrare - det blir ursprungssvenskar som måste anpassa sig till invandrare istället för att dom ska anpassa sig till Sverige. .

  • Anonym (Ullen)

    Kultur.
    De prutar och tanken är ju att säljaren ska komma med motbud tills de enas om ett pris. 

    Att de ger skambud är inte skam i deras kultur för tanken är ju aldrig att priset ska stanna där. Vi svenskar har inte den kulturen och får vi för låga bud avslutar vi istället och försöker hitta en annan köpare. 


    tex om du sätter varan för 1000 kr och hoppas på iaf 800, så kommer K och säger: du får 300!
    då ska du S säga: aldrig denna sak är värd 1000 kr, du får den för 950! K säger då, kompis, 400 är mitt sista bud. S svarar 920 är max jag går ner! K säger 500? Inte? 600?? S nä men 850 ok! K 800? 800! S: deal.

    det är ett spel som båda ska spela tills båda är nöjda.

  • AndreaBD

    Om du skulle åka till mellanösten någon gång - där MÅSTE man pruta. Det ingår, det är helt normalt. Så, ja, det ligger i kulturen. Men även i Sverige kan det ju hända att man prutar, om det verkar vara läge. Medans folk från mellanösten ALLTID gör det, förstås. 

  • Anonym (kanske)

    Alltså jag tycker att vi svenskar borde lära alla invandrare som vill införa prutnings- och bluffkulturen här i Sverige att vi inte vill ha den kulturen här. vi vill behålla vår egen kultur. Dvs när någon utlänning försöker börja med prutning så säger man helt enkelt på ett tydligt och vänligt sätt att: här i Sverige funkar det inte så, här prutar man inte. Betala det jag satt ut grejen för eller avstå från att köpa den. 

    Om ALLA bemötte dem så, skulle de väl till slut lära sig hur det funkar att sälja och köpa saker i Sverige?

    Eller är jag svenskt naiv om jag tror på den idén?

Svar på tråden Varför är det nästan uteslutande utlänningar som ska pruta/luras?