Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

En fråga till er som frusit ut/ ignorerat en kollega

Anonym (sparken) skrev 2023-02-16 20:18:12 följande:
    Mobba har du själv lagt till. Det står frusit ut eller ignorerat. Jag har ignorerat en person för att den människan var otroligt konstig OCH påfrestande. Du kanske ska tänka på hur du själv uppför dig istället för att påstå att folk mobbar?
    Frysa ut är en form av mobbing på arbetsplatser. Det är skillnad vad du gör på din fritid och vilka du väljer bort men på en arbetsplats har du ett ansvar och ingen ska behöva känna sig utfryst av sina arbetskamrater.
  • Anonym (M)

Var det vad det handlade om när det stod att personen var konstig och påfrestande?

Att heja på någon är inte vad man gör om man inte aktivt fryser ut någon. Det spelar ingen roll vad du anser att personen ska vara glad för heller, det gör inte att det inte är mobbing att frysa ut någon.

Anonym (Lisen) skrev 2023-02-16 20:26:41 följande:
    Det är inte mobbing om jag fryser ut en person som behandlat mig fruktansvärt illa och sedan vägrat ta ansvar för det.
    Om en person genom sina handlingar försöker skada mig, sorry, jag tänker inte heja på dig! Var glad att jag lät det stanna på arbetsplatsen och inte gjorde en polisanmälan, tro mig, det hade jag kunnat göra!
  • Anonym (M)
    Anonym (Pela) skrev 2023-02-16 20:49:58 följande:
    Så du tycker att jag skulle ha svarat på hennes frågor? Hon kunde alltså komma med privata frågor på t ex budgetmöten, Tycker din man om kantareller? Hur dags slutar han idag? Tycker du han jobbar för mycket? Trivs dina barn i skolan? Etc etc 
    Alltså helt irrelevanta och för privata frågor vid helt fel tillfälle, vi jobbade ju, satt i möten eller liknande. Då är det verkligen inte mobbning att ignorera frågorna, det är mer omoget att ställa dessa frågor än att ignorera dem, förstår du verkligen inte det själv?
    Att inte svara på såna frågor är inte att frysa ut någon
  • Anonym (M)
    Drottningen1970 skrev 2023-02-16 21:24:32 följande:
    Skulle du heja och påminna om fikarast om du var kollega med Hitler? I såna fall säger det något om din egen brist på integritet.
    Att inte påminna om fika är inte att frysa ut, Hitler eller vem det än är, min integritet är inte heller relevant.
  • Anonym (M)
    Drottningen1970 skrev 2023-02-16 21:32:14 följande:
    Såklart det är relevant.
    Att inte heja, eller fika tillsammans är exakt sånt som ingår i begreppet frysa ut.

Och ja, jag skulle frysa ut Hitler. Men inte du. För att du är en bättre människa än mig?
    Du skrev påminna om fikarast. Att du inte bryr dig om att personen glömmer fikarasten är inte att frysa ut.

Men om jag är bra eller dålig, har integritet eller ej har ingen relevans för vad frysa ut är.
  • Anonym (M)
    Drottningen1970 skrev 2023-02-16 22:31:04 följande:
    Begreppet påverkas givetvis inte av din integritet. Däremot ser jag brister i din integritet utifrån dina handlingar.
    Och det har ingenting med saken att göra.
  • Anonym (M)
    Drottningen1970 skrev 2023-02-16 23:09:49 följande:
    Såklart dina egna tillkortakommanden är högst relevanta i en tråd där du tillskriver andra dåliga egenskaper utifrån att man exempelvis fryser ut Hitler.

Jag betraktar ju ditt ställningstagande som en karaktärsbrist.
    Om jag så vore djävulen själv så förändrar inte det vad utfrysning är för någonting.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lisen) skrev 2023-02-16 23:57:46 följande:
    Det kanske är så att ni som ser det som mobbning oavsett aldrig har stött på en sådan människa som helt enkelt förtjänar att frysas ut?

Skönt för er. 

Det är ju inte precis så att den som blir utfrusen är en söt liten ängel som aldrig gjort en fluga förnär.

Den person jag slutade att ens titta på led knappast av det, resten av kollegorna fortsatte i alla fall att vara någorlunda hövliga, några fortsatte vara hennes vänner vilket jag inte riktigt fattar men deras val.

Hon borde ha fått sparken för det hon gjorde, jag skäms inte ett dugg över att jag sa max 5 ord till henne efter händelsen och då var det för att jag var tvungen, annars aldrig.

Jag är ingen mobbare men beter man sig så jävla illa som hon gjorde så kan man inte komma och gråta över att vara mobbad om personen man gjorde illa vägrar ha något med denne att göra.
    Det är fortfarande utfrysning även om jag eller andra i tråden skulle anse att personen förtjänade utfrysningen.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lisen) skrev 2023-02-17 07:07:12 följande:
    Haha ja såklart det är utfrysning, det har jag väl inte sagt emot?

Det var ju mobbning du kallade det, men det är knappast mobbning att vägra prata med en person som gjort en illa.
    Utfrysning är mobbning oavsett om personen som blir utfryst mobbade först. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Lisen) skrev 2023-02-17 16:31:45 följande:
    Haha nej det är det inte! Du kan inte dra allt över samma kam. IBLAND är utfrysning mobbning. Ibland är det för att skydda sig själv som man låter bli att prata med en person.

Att ca 19 andra pratar med personen medan 1 (jag) inte gjorde det betyder inte att personen är mobbad.
    Men 1 person, då är det inte utfrysning. Utfrysning är fortfarande en form av mobbning. Oavsett vad personen har gjort.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lisen) skrev 2023-02-17 17:18:16 följande:

Varför tjafsar du om mobbning då? Ts frågar om DU dvs en person frusit ut någon. Inte om en hel grupp gjort det.

En del människor förtjänar att frysas ut, så är det bara.

Därför att utfrysning ÄR en form av mobbning.

Det du beskriver är inte vad som brukar avses med utfrysning. Att du som ensam person väljer bort en person som du inte pratar med samtidigt som 19 andra pratar med personen.

Man kan svara i tråden att man har utfryst någon, det måste inte vara att man var ensam om det, står inte så alls.
Svar på tråden En fråga till er som frusit ut/ ignorerat en kollega