Inlägg från: Anonym (Lisen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisen)

En fråga till er som frusit ut/ ignorerat en kollega

Jag tänker inte skriva vad hon gjorde men hon förtjänade det. Ignorerade henne totalt, sa inte ens hej. Vägrade jobba med henne och cheferna visste varför och förstod.

Två andra kollegor som också hade förtjänat det efter en gräslig sak de gjorde mot mig som även drabbade en annan mycket svagare person som kunde dött pga dem hade jag totalignorerat om jag hade stannat kvar men jag slutade istället. Inte enbart pga dem. Även denna gång stod cheferna på min sida i konflikten.

• Anonym (Lisen)
    Anonym (M) skrev 2023-02-16 20:22:50 följande:
    Frysa ut är en form av mobbing på arbetsplatser. Det är skillnad vad du gör på din fritid och vilka du väljer bort men på en arbetsplats har du ett ansvar och ingen ska behöva känna sig utfryst av sina arbetskamrater.
    Det är inte mobbing om jag fryser ut en person som behandlat mig fruktansvärt illa och sedan vägrat ta ansvar för det.
    Om en person genom sina handlingar försöker skada mig, sorry, jag tänker inte heja på dig! Var glad att jag lät det stanna på arbetsplatsen och inte gjorde en polisanmälan, tro mig, det hade jag kunnat göra!
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (M) skrev 2023-02-16 23:12:34 följande:
    Om jag så vore djävulen själv så förändrar inte det vad utfrysning är för någonting.
    Det kanske är så att ni som ser det som mobbning oavsett aldrig har stött på en sådan människa som helt enkelt förtjänar att frysas ut?

Skönt för er. 

Det är ju inte precis så att den som blir utfrusen är en söt liten ängel som aldrig gjort en fluga förnär.

Den person jag slutade att ens titta på led knappast av det, resten av kollegorna fortsatte i alla fall att vara någorlunda hövliga, några fortsatte vara hennes vänner vilket jag inte riktigt fattar men deras val.

Hon borde ha fått sparken för det hon gjorde, jag skäms inte ett dugg över att jag sa max 5 ord till henne efter händelsen och då var det för att jag var tvungen, annars aldrig.

Jag är ingen mobbare men beter man sig så jävla illa som hon gjorde så kan man inte komma och gråta över att vara mobbad om personen man gjorde illa vägrar ha något med denne att göra.
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (M) skrev 2023-02-17 01:11:16 följande:
    Det är fortfarande utfrysning även om jag eller andra i tråden skulle anse att personen förtjänade utfrysningen.
    Haha ja såklart det är utfrysning, det har jag väl inte sagt emot?

Det var ju mobbning du kallade det, men det är knappast mobbning att vägra prata med en person som gjort en illa.
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (M) skrev 2023-02-17 14:02:33 följande:
    Utfrysning är mobbning oavsett om personen som blir utfryst mobbade först. 
    Haha nej det är det inte! Du kan inte dra allt över samma kam. IBLAND är utfrysning mobbning. Ibland är det för att skydda sig själv som man låter bli att prata med en person.

Att ca 19 andra pratar med personen medan 1 (jag) inte gjorde det betyder inte att personen är mobbad.
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (nyfiken) skrev 2023-02-17 16:53:58 följande:

Jag är väldigt nyfiken på er som har skrivit i tråden om kollegor som varit vidriga eller gjort hemska saker mot er innan ni bestämde er för att ignorera dem. Eller rättare sagt, jag är nyfiken på vad kollegan ifråga hade gjort? Skulle vara intressant att höra!

Har själv blivit utesluten/mobbad på en arbetsplats av en person, då hon var avundsjuk på att jag fick mycket beröm och uppnådde goda resultat trots att jag var mer junior än henne. Det var jättejobbigt, som tur var fick jag annat jobb ganska fort. 

Jag tyckte om min kollega innan händelsen så det fanns verkligen ingen avundsjuka, kanske från hennes sida, jag vet inte. Jag hade iaf inga problem med henne alls men en dag fick hon tydligen ett väldigt problem med mig. Jag vill inte säga exakt vad hon gjorde här för folk kan nog känna igen det. Men det var i stort sett förtal mot mig som nådde en stor mängd människor på arbetsplatsen, även de som vi inte jobbade med, dvs andra avdelningar, det hon sa var heller inte sant. Som tur var så stod de flesta på min sida, några ville inte välja. Blev möten med chef och allt och hon vägrade både ta ansvar eller be om ursäkt. Efter det vägrade jag ha med henne att göra och sa rakt ut till chefen att jag aldrig skulle arbeta med henne igen. Jag bytte jobbgrupp i stort sett efter händelsen, dock jobbade vi ändå ganska nära varandra men om jag mötte henne i korridoren eller om vi träffades i lunchrummet så ignorerade jag henne totalt. Sa inte ens hej.

• Anonym (Lisen)
    Anonym (M) skrev 2023-02-17 17:13:33 följande:
    Men 1 person, då är det inte utfrysning. Utfrysning är fortfarande en form av mobbning. Oavsett vad personen har gjort.

Varför tjafsar du om mobbning då? Ts frågar om DU dvs en person frusit ut någon. Inte om en hel grupp gjort det.

En del människor förtjänar att frysas ut, så är det bara.

Svar på tråden En fråga till er som frusit ut/ ignorerat en kollega