Inlägg från: Anonym (Jessica) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jessica)

Ångest varje dag i flera år

Har själv haft samma ångest i massa år. Det är jättejobvigt, så jag förstår dig helt.

Men det är din kropp som säger ifrån om något. Vad gör du om dagarna? Hur äter du? Hur sover du?

Jag själv hade ME/CFS så ångesten kom pga utmattning. Men det förstod ingen förrän efter sådär 15 år. 

• Anonym (Jessica)

Har liksom i alla år fått höra att jag har ångest men nu att jag har inte problem med ångest, utan det är kroppsligt. Mitt började av ens halsfluss. 

Den där ständiga ångestkänslan är brutal. Man vill fly från sig själv. Men det är ju svårt

• Anonym (Jessica)

Har du någon ångestdämpande? Fundera på om du har mer ångest när du är trött också, eller om det är ständigt.

• Anonym (Jessica)
    Ascendere skrev 2023-02-18 09:31:56 följande:

Är du fysiskt aktiv regelbundet? Ansträngning tex löpning eller styrketräning släpper ut en hel drös med kroppsegna  kemikalier som fungerar ångestdämpande, dopamin, serotonin mm.
    Förstår om det kan kännas som ett stort steg att komma igång om man redan brottas med ångest, men finns massa forskning som visar hur mkt det hjälper att vara fysiskt aktiv. 

Den där är lurig. Det hjälper absolut men om du hade sagt det i mitt fall så blir det snarare världens bakslag om jag skulle anstränga mig hårt iallafall med träning. 
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Vårlängtan) skrev 2023-02-18 16:41:32 följande:

Du behöver börja med SSRI, det kommer att hjälpa dig! Har varit i samma situation som dig med konstant ångest, provade kbt och allt möjligt men inget hjälpte. Fick till slut Sertalin utskrivet och det hjälpte enormt mycket, den kroniska ångesten försvann. Var inte rädd att testa, det kommer att hjälp dig. Börja hos din husläkare, såhär behöver du inte må.
    Stor kram o lycka till!

Samma här , mig funkade det inte på.
Svar på tråden Ångest varje dag i flera år