• Anonym (Anonym)

Hur få bort musik i huvudet?

Det snurrar vissa låtar i huvudet på mig nästan hela tiden, om det så är mitt i natten eller på dagen. Hur kan jag få bort detta? Försöker jag tänka på annat och fokusera verkligen så fungerar det just då men så fort jag slutar kommer det igen.  

• Svar på tråden Hur få bort musik i huvudet?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (h) skrev 2023-02-18 11:32:43 följande:

En del av livet.

jo det vet jag väl men tips viull man kanske ha ändå?
  • Aniiee

Om jag lyssnar eller sjunger igenom låten så försvinner den för mig ett tag, så det gör jag med låtar jag inte gillar.

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Jo)

Oj, vet inte riktigt.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-02-18 10:34:54 följande:

Det snurrar vissa låtar i huvudet på mig nästan hela tiden, om det så är mitt i natten eller på dagen. Hur kan jag få bort detta? Försöker jag tänka på annat och fokusera verkligen så fungerar det just då men så fort jag slutar kommer det igen.  

Det är ett känt psykisk fenomen. Gå in på youtube, ta fram låten och spela upp den. Då brukar det sluta. för din hjärna har fått "utsläckning"
  • Anonym (Örorm)

Tänker du på låtarna eller hör du dem? 

Om det är det senare, googla Musical ear syndrome, Musikalisk tinnitus, Musical hallucination. Det är, vad jag förstår det som, en sorts tinnitus. 

• lövet2

Musiken är där för att stanna. Känn dig utvald, för alla har inte musik i huvudet! Se det som att du aldrig behöver vara ensam, för du har alltid musiken som sällskap.

Jag har olika strategier:
    När jag är ensam, så öppnar jag munnen och släpper ut musiken en stund. Fast bara när jag är ensam, för min sångröst är inget vidare.
    Om en speciell låt fastnar i huvudet, så kan jag byta låt genom att lyssna på en annan låt. Leta bara fram en lämplig låt och slå i gång den en stund, så försvinner den som hade fastnat.
    När jag ska sova, så slår jag på musik. När jag får in musik "utifrån", så slutar det spela på insidan.

• Mal78
    Anonym (Anonym) skrev 2023-02-18 10:34:54 följande:

Se till att lyssna på denna låt 10 gånger i rad så försvinner den du har i huvudet. 😊

• nihka

Ersätt den med en ny.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Anonym)
    nihka skrev 2023-02-18 21:18:16 följande:

Ersätt den med en ny.

Det blir nya låtar hela tiden. Skitjobbigt. vissa dagar är det såhär och andra är det inte så allt. 

Det måste vara något stress eller något som gör att huvudet går på högvarv.

• Anonym (J)

Låtar som dyker upp är sänt från andra sidan av bortgångna nära och kära. 

• Anonym (Örorm)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-02-18 21:29:43 följande:

Det blir nya låtar hela tiden. Skitjobbigt. vissa dagar är det såhär och andra är det inte så allt. 

Det måste vara något stress eller något som gör att huvudet går på högvarv.

Men hör du låtarna på riktigt? Som om det stod på en radio och spelade dem? Hur du ska göra beror mycket på om du har låtar på hjärnan, som man säger, eller om det är en hallucination/tinnitus. 
Svar på tråden Hur få bort musik i huvudet?