Inlägg från: Anonym (Liv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Liv)

Är mina matkostnader så fruktansvärt höga?

Konsumentverket räknar på ca 3200 kr för en ensam vuxen. Tycker 2500 låter helt normalt.

• Anonym (Liv)
    Anonym (ja) skrev 2023-02-18 21:39:16 följande:
    Personligen tycker jag att det låter mycket; jag vet inte riktigt hur mycket jag lägger på mat PLUS andra förbrukningsartiklar, men enbart maten lägger jag 550:-/månad på, som ensamstående utan barn. Sen är jag å andra sidan billig i drift, men ändå; 2500 låter mycket i mina öron.
    Du äter för 18-20 kronor om dagen? Hur är det ens möjligt? 
  • Anonym (Liv)
    Tow2Mater skrev 2023-02-19 21:47:12 följande:
    Man kanske glömmer bort att nämna den där utelunchen varje dag på jobbet, och att mamma bjuder på mat en dag i veckan, och särbon ju brukar ta med sig hämtmat då han kommer varje fredag....
    Haha ja då är det förstås ingen konst att lägga 550 kr på mat/månaden om någon annan köper resten av maten.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (...) skrev 2023-02-20 08:52:26 följande:

Detta är så typiskt folk på familjeliv. TS berättat en HELT NORMAL summa att lägga på mat varje månad, men helt plötsligt blir det någon slags bisarr tävling i "vem kan spendera minst". TS får höra att "OJOJOJ vad du spenderar!" när jag tror att alla innerst inne vet att det inte är oekonomiskt eller slösaktigt att spendera ca 80:- om dagen på mat/förbrukningsvaror - speciellt inte med de priser som är idag!

2500:- är en helt normal summa! Och som ni sa - konsumentverket räknar med 3600:- för ett singelhushåll så ni som gnäller på att TS spenderar "för mycket" har ju svart på vitt där?

Svenska samhället är helt sjukt idag med priserna vi har och stor del av svenska befolkningen går på knäna och får vända på varenda krona. Det blir så löjligt när folk som redan är utsatta ska "lära" sig ekonomi genom att se vad de kan göra "annorlunda" med deras redan väl planerade inköp. Det är inte individens fel utan snarare systemets!

Det är EN person i tråden som tycker att ts handlar för mycket, en person som påstår sig lägga 550 kr/mån på mat.

Alla andra säger att de själva lägger mycket mer på mat än vad ts gör. Var ser du de här inläggen du pratar om att folk tycker att ts spenderar för mycket när alla utom en tycker tvärtom?
Svar på tråden Är mina matkostnader så fruktansvärt höga?