• Anonym (Singeltjej)

Är mina matkostnader så fruktansvärt höga?

Jag spenderade ca 2500 kronor i mataffären förra månaden. Är det så fruktansvärt mycket? Försöker dra ner på utgifterna och fått höra av många att jag spenderar lika mer än vad två vuxna som bor tillsammans gör. Många undrar vad jag köper egentligen. Tänk på att allt inte är mat, toapapper, rengöringsmedel mm köper jag också i mataffären. 

Hur mycket lägger ni ner? Har ni tips på hur jag kan minska utgifterna. Jag köper redan på extrapris, handlar på matsmart och köper saker som snart ska gå ut. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-18 18:55
    Jag köper bara rent kött och kyckling om det är på extrapris annars blir det köttfärs. Jag kunde äta mer bönor och linser.
  • Svar på tråden Är mina matkostnader så fruktansvärt höga?
  • Pixxel

Det är fullt normalt tycker jag. Ligger på liknande siffror och då äter jag ute kanske 6-7 gånger per månad.

• Anonym (Singeltjej)
    Pixxel skrev 2023-02-18 18:55:10 följande:

Det är fullt normalt tycker jag. Ligger på liknande siffror och då äter jag ute kanske 6-7 gånger per månad.

Då ligger du betydligt lägre än mig du får tänka på att det kostar runt hundralappen att äta ute. 
  • Anonym (E)

Det är en helt normal summa speciellt om man inte äter så mycket enklare vegetariskt.

• Anonym (Liv)

Konsumentverket räknar på ca 3200 kr för en ensam vuxen. Tycker 2500 låter helt normalt.

• Anonym (Jo)

Tycker att det låter normalt.

• Aniiee

Nej, det är det inte men det tror jag inte att du tror heller. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (ensam är dyrare)

Det är relativt lite beroende på kost så klart. Är man vegetarian och lever på bönor och linser är det ju inte lika svårt som om man lever på köttprodukter av relativt hög klass, alltså inte falukorv och annan utspädd mat.

Likadant om du vill få i dig ekologisk och nyttig mat kan det vara svårt att klara sig på 2500 kr i matkostnader. Jag har levt väldigt fattig länge och är också vegetarian men 2500 räcker knappt för mig även om jag sparar hårt och har helt tomt på kontot sista veckan och knappt äter.

Beror klart också på var man bor och hur många lågpriskedjor man kan handla på. Jag bor i storstad med relativt bra butiker men mat är generellt dyrare i Stockholm. Tror min vänner ligger på bra mycket mer än 2500 per person och månad. De äter ute också ofta något jag aldrig nånsin gör. Vissa lägge liskom 2500 på en utekväll så allt är relativt beroende på inkomst och levnadsvillkor.

• Anonym (Nja)
    Anonym (Singeltjej) skrev 2023-02-18 18:56:41 följande:
    Då ligger du betydligt lägre än mig du får tänka på att det kostar runt hundralappen att äta ute. 
    Äta ute kostar minst det dubbla, på de billigaste ställena eller AW.
  • Anonym (ensam är dyrare)
    Anonym (Nja) skrev 2023-02-18 20:13:36 följande:
    Äta ute kostar minst det dubbla, på de billigaste ställena eller AW.
    Jag reagerade också. Här kostar en take away på lokala restaurangerna minst 140 -150 och en lunch lika mycket. Måste ju vara nästan det dubbla på plats.
Svar på tråden Är mina matkostnader så fruktansvärt höga?