Inlägg från: Anonym (ensam är dyrare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ensam är dyrare)

Är mina matkostnader så fruktansvärt höga?

Det är relativt lite beroende på kost så klart. Är man vegetarian och lever på bönor och linser är det ju inte lika svårt som om man lever på köttprodukter av relativt hög klass, alltså inte falukorv och annan utspädd mat.

Likadant om du vill få i dig ekologisk och nyttig mat kan det vara svårt att klara sig på 2500 kr i matkostnader. Jag har levt väldigt fattig länge och är också vegetarian men 2500 räcker knappt för mig även om jag sparar hårt och har helt tomt på kontot sista veckan och knappt äter.

Beror klart också på var man bor och hur många lågpriskedjor man kan handla på. Jag bor i storstad med relativt bra butiker men mat är generellt dyrare i Stockholm. Tror min vänner ligger på bra mycket mer än 2500 per person och månad. De äter ute också ofta något jag aldrig nånsin gör. Vissa lägge liskom 2500 på en utekväll så allt är relativt beroende på inkomst och levnadsvillkor.

Anonym (Nja) skrev 2023-02-18 20:13:36 följande:
    Äta ute kostar minst det dubbla, på de billigaste ställena eller AW.
    Jag reagerade också. Här kostar en take away på lokala restaurangerna minst 140 -150 och en lunch lika mycket. Måste ju vara nästan det dubbla på plats.
    Anonym (...) skrev 2023-02-20 08:52:26 följande:

Detta är så typiskt folk på familjeliv. TS berättat en HELT NORMAL summa att lägga på mat varje månad, men helt plötsligt blir det någon slags bisarr tävling i "vem kan spendera minst". TS får höra att "OJOJOJ vad du spenderar!" när jag tror att alla innerst inne vet att det inte är oekonomiskt eller slösaktigt att spendera ca 80:- om dagen på mat/förbrukningsvaror - speciellt inte med de priser som är idag!

2500:- är en helt normal summa! Och som ni sa - konsumentverket räknar med 3600:- för ett singelhushåll så ni som gnäller på att TS spenderar "för mycket" har ju svart på vitt där?

Svenska samhället är helt sjukt idag med priserna vi har och stor del av svenska befolkningen går på knäna och får vända på varenda krona. Det blir så löjligt när folk som redan är utsatta ska "lära" sig ekonomi genom att se vad de kan göra "annorlunda" med deras redan väl planerade inköp. Det är inte individens fel utan snarare systemets!

Såååå typiskt, sååå broder duktigt och så fjantigt att hävda att man minsann klarar sig på luft och inte påverkats alls av inflationshöjningarna. Alltid samma fattigförakt och absurda hävdelsebehov med div härskartekniker och mästrande.

Börjar bli värre än Flashback här. Troligen samma personer.
Svar på tråden Är mina matkostnader så fruktansvärt höga?