• Dream007

    MÅL = fri från blancolån

    MÅL = Skuldfri December 2025
    (Förutom huslån och studielån)


    Jag själv uppskattar att läsa trådar i samma tema och tänkte därför, för att peppa mig själv och förhoppningsvis andra. Att dela med mig av vår resa för att bli av med våra blancolån. Tanken är en uppdatering varje månad. Jag kommer att försöka vara tydlig i det här inlägget för att alla ska få en så bra överblick som möjligt över hur våra förutsättningar ser ut.


    Dom lån som vi vill betala av är:

    Billån = 60 233kr
    Husbil = 345 853kr
    Solceller och Fönster = 291 660kr
    Totalt = 697 746kr

    Har inte i dagsläget börjat betala på lånet avseende solceller och fönster då installationen inte är utförd än. Räknar med att första betalningen blir någonstans runt juni detta år. Denna summa kommer därför att vara oförändrad och ändras allt eftersom från det när vi då får första räkningen.


    I dagsläget har vi inga problem med att betala av lånen men det är känslan av att vara mer fri som är det som lockar. Ja helt fria kommer vi ju inte att vara eftersom huslånet och studielån fortfarande finns kvar. Dock så tänker jag att det får bli en senare fråga och att det är ovanstående som får bli första steget. Känns som en nog stor summa för ett första mål.


    Jag, Kvinna 31år, jobbar natt inom vården och tycker själv att jag tjänar helt okej. Såklart inte överdrivet men med tanke på att jag inte jobbar heltid och har väldigt mycket ledig tid så är jag helt klart nöjd. Jobbar bara 78% och inklusive ob och efter dragen skatt så får jag ut ca 22 000kr. Min man 56år, kör budbil. Han jobbar 100% och har i stort sett obefintlig möjlighet till att jobba extra. Han får ut 22 500kr. Vi har 3st barn i åldern 5, 7 och 10år och helt gemensam ekonomi. När vi slår ihop våra totala inkomster varje månad så ser det då ut så här:


    Man: 22 500kr
    Kvinna: 22 000kr
    BB: 4 480kr
    Totalt: 48 980kr


    Våra totala utgifter varje månad är följande:
    Försäkringar: 1200kr
    Larm: 570kr
    Huslån: 4 200kr
    El: 4 000kr
    Dagis: 2 050kr
    3 mobilabonnemang + bredband hemma: 800kr
    Mat: 5 500kr
    Bensin bil 1: 2 000kr
    Bensin bil 2: 3 000kr
    Blandade utgifter: 1 100kr
    Totalt: 24 420kr


    Gällande kostanden för El så varierar den såklart över året och denna kommer även att förändras när solcellerna kommer i gång. Förhoppningen är dock att denna post då täcker avbetalningen för det lån som installationen avser. Medveten om att den antagligen inte tar över alla månader men dom flesta i alla fall.
    Gällande posterna som handlar om bensin så pendlar både jag och min man till våra jobb och med tanke på att vi inte bor i någon stad så är det svårt att göra någonting åt dom posterna. Vi båda har en resa på 6mil vardera ToR så jag är i alla fall tacksam över att vi inte har jättetörstiga bilar.


    Men för att återgå till uträkningen så gör det då att våra inkomster minus våra utgifter ger ett överskott på 24 560kr.
    Vårt mål är att minst 20 000kr av dessa ska gå till extra avbetalningar varje månad.


    Vi har en buffert som vi dock absolut inte vill röra och kommer därför, vid oförutsedda utgifter eller till exempel semester att ta av våra löner vilket då givetvis gör att den extra avbetalningen minskar men försöker säga till mig själv att det måste får vara okej. Är så galet taggad på att betala bort allt så fort det bara går så om jag inte haft min man som drog i bromsen så skulle nog våra besparingar tömts för att läggas på lånen.


    Vår buffert i dagsläget är
    Aktier: 250 000kr
    Sparkonto: 120 000kr
    Totalt: 390 000kr


    För att vara lite extra tydlig så kommer vi INTE att fylla på någon av dessa två poster i dagsläget utan kommer att lägga allt överskott varje månad på att bli av med dom lån vi har. Mitt arbete inom vården gör att förutsättningarna för att jobba extra är extremt goda. Jag känner dock att det inte är värt att ta på sig så väldigt mycket extra med tanke på att tiden med familjen då blir lidande. Vissa månader kan man såklart ta på sig några extra pass men att hålla på så månad in och månad ut kommer inte att vara hållbart i längden.


    Jag återkopplar varje månad och uppdaterar hur det ser ut och hoppas att jag i alla fall kan inspirera någon annan till att göra samma resa.

  • Svar på tråden MÅL = fri från blancolån
  • Dream007

    Det var det verkligen!! Skrattande
    Har fått så mycket fina stunder och sett så otroligt mycket som vi annars inte skulle ha sett. Om vi skulle sälja husbilen nu så är den värderad till 450 000kr. Vilket då innebär att om någonting skulle hända så skulle vi kunna sälja den --> betala av lånet och fortfarande ha pengar över. Så Ja vi alla tycker helt klart att det varit värt pengarna :)

    Och återigen, anledningen till att vi vill betala av lånen är inte på grund av svårigheter med att betala dom utan det är att vi vill bli fria!

  • Miami

    Ni har tre barn, villa, två bilar och en husbil, men betalar endast 1200 i månaden i försäkringar? Känns som ni har glömt ta med någon utgift här. Dessutom så ska väl alla tre bilar skattas och servas... 

    Kostar inte barnen mer i månaden? Tänker kläder, mobiler, avgifter för aktiviteter, utflykter? Känns som att jag betalar mer i månaden för mina två barn än ni gör för era tre (deras försäkringar, mobilabbonemang, nya skor osv...)

    Tänker bara att kalkylen ser lite optimistisk ut! :) Men om det stämmer så är det ju bra!

  • Dream007

    Som tur är så stämmer det faktiskt gällande försäkringarna :)

    Det är klart att det vissa månader blir högre kostnader som då till exempel när barnens aktiviteter ska betalas, kläder ska köpas, bilskatt ska betalas eller annat.
    Jag har inte räknat med dom kostnader som inte kommer regelbundet i kalkylen utan kalkylen visar enbart det som vi Varje månad betalar.
     
    Min bil kostar bara runt 300kr om året i skatt så det är inte direkt en jätte dyr bil att äga. Och ja jag har inte räknat med den kostnaden för skatten i kalkylen eftersom det inte är utgifter som återkommer månad in och månad ut. Eftersom vi har ett utrymme mellan vårt mål på 20 000kr i extra avbetalningar och vad vi faktisk får över varje månad så kommer då den kostnaden att tas från mellanskillnaden. Vilket då förhoppningsvis inte strular till våra planer. 

    Ursäktar om mitt svar är luddigt eller otydligt. Precis vaknat efter natt jobb så mitt huvud sover möjligtvis fortfarande en smula :)

  • me33

    Det finns husbilar där ute för 100.000:- med.

    Det är lite konstigt att ni fick låna så mycket att jag inte förstår det, ni är inga höginkomsttagare direkt. 

    Jag har svårt att se att ni ens går runt med tre barn i hushållet.

  • Dream007

    Självklart finns det de. Finns såklart både billigare och dyrare :) 
    Förstår dock inte riktigt vad det har med saken att göra. Vi köpte husbilen 2019 och har haft mycket glädje av den :)

    Dom kostnader som är angivna är dom vi har så jo vi klarar oss på dom. 

    Räntan är på 5%. Samma lika på alla tre 
    Lånet på bilen kommer att bli avbetalt nu vid löning så tummen upp för de

  • me33

    Vad är då problemet med blanco-lån om du ändå föredrar att ha de?

    Flört

  • Dream007

    Vill och vill det vet jag inte riktigt om de stämmer. Finns ju en anledning till att jag skrev tråden från början :) 

    Känns dock inte så bra att tömma alla besparingar för att betala bort dom när vi kan få bort dom relativt fort med våra inkomster. Om någonting går sönder i huset eller nå annat händer så är det en trygghet att det finns pengar. Besparingarna gör att vi sover gott om natten och att lägga så mycket som möjligt varje månad på att bli av med lånen pushar en till att tänka lite extra :) 

    Mitt syfte med det här är att pusha oss själva och förhoppningsvis hjälpa andra till att ta tag i sin ekonomi. Sen ser jag ingen vinning i att sälja något som ger oss livskvalitet, som då till exempel husbilen, när vi har ekonomiskt utrymme för att betala den med våra inkomster. Det är klart att det är bättre att spara ihop pengar innan köp men nu är husbilen redan här, lånen är redan tagna och då är det vårt ansvar att nu se till att dom försvinner och på samma väg skapa en annan syn och istället spara ihop till nästa inköp när den dagen kommer :) 

  • Jemp

    Jag får inte heller ihop er budget? Bilförsäkringar? Vatten, sophantering? De 5000 i räntekostnader ni har på blancolånen? Fackförening och a-kassa?
    Låter väldigt optimistiskt med så lite utgifter. Ni har inga nöjen, hobbys, behov av inköp?

    Hur mycket räknar ni med att solcellerna ska producera? Ni har eluppvärmt med så låg kostnad alltså? Eller har du missat värmen som budgetpost? 

    Hur betalar ni 60000 på billånet vid nästa lön med ett överskott på 15?

Svar på tråden MÅL = fri från blancolån