Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-23 10:26:41 följande:
Tack, detta hjälpte. Han är så övertygad om att jag har kidnappat sonen och han är så övertygad om att 50/50 mellan länder är rimligt till den grad att jag börjar ifrågasätta mig själv. Det som är så konstigt är att han påstår att vi kommit överens om att vi ska flytta till Portugal som familj men jag har tittat tillbaka i konversationer och varje gång han nämner Portugal har jag alltid sagt nej och att jag ska tillbaka till SE och att han får göra som han vill. Ännu konstigare är att han 1 mån innan flytt inte ens tog upp hur man skulle organisera för att sonen skulle kunna bo i Portugal, och när jag skulle åka till Portugal med sonen en vecka för umgänge så vägrade han skaffa barnvakt under arbetstid så jag fick ta ledigt från mitt jobb och passa honom. Därtill ville han inte umgås med sonen mer än några timmar på kvällen, inte ens på helgen ville han träffa sonen mer än någon timme om inte jag var där för att ta hand om honom.
Men det jag inte viste när jag lämnade Tyskland men som jag nu har kollat upp lite är att om han stämmer mig för barnkidnappning så handlar det bara om ifall han har get sitt medgivande till flytt. Då är det ju en tolkningsfråga eftersom han skrev på pappret, ångrade sig 6 gånger, körde mig till flygplatsen och hjälpte mig checka in vetandes att jag har papper med underskrift med mig i syfte att flytta till Sverige, och därefter skickar han ett meddelande till mig när jag sitter på planet som säger att jag inte får flyga.
Dock åkte jag tillbaka till Tyskland några veckor senare och han höll inte kvar sonen utan körde oss till flygplatsen igen osv. När jag läser om faktiska kidnappningsfall så är det när en förälder antingen ljuger och säger att de ska på semester till sitt hemland och aldrig kommer tillbaka, eller så drar de när en av föräldrarna är borta/sover. Därefter får den andra föräldern inte träffa sitt barn mer. Men så är ju inte fallet här. Vi skulle inte vara kvar i Tyskland, han skrev på papper, ångrade sig några gånger, körde mig till flygplatsen, har träffat sin son varje månad, tog sonen till sitt hemland i 5 veckor och lät mig komma och hämta sonen i hemlandet, körde mig till flygplatsen och lät mig återvända till Sverige.
Känns orimligt att kalla det kidnappning. Men jag blir förvirrad iom att allt hände så snabbt och att han är så säker på sin version av händelseförloppet.
Visst hade han dessutom godkänt inskrivning på förskolan?