• Elisabeth83

Bli sambo där en äger huset

Vi ska bli sambos och jag äger hela huset själv. Hen ska alltså flytta in i mitt hus och vill köpa in sig. Något vi behöver tänka på i det här läget? Hen kan gå in med en väldigt liten del mot vad jag har gett för det.

• Svar på tråden Bli sambo där en äger huset
  • Lenobia

NEJ!!!!!!!

Dessutom, hur jävla dum i huvudet får man bli? Varför gör du något så klassiskt korkat? 

• Elisabeth83
    Lenobia skrev 2023-02-24 15:26:33 följande:

NEJ!!!!!!!

Dessutom, hur jävla dum i huvudet får man bli? Varför gör du något så klassiskt korkat? 

Du får gärna utveckla varför jag är dum i huvudet och gör något klassiskt korkat?
  • Lenobia
    Elisabeth83 skrev 2023-02-24 15:39:26 följande:
    Du får gärna utveckla varför jag är dum i huvudet och gör något klassiskt korkat?
    Det framgår i din trådstart. 
  • Anonym (K)
    Elisabeth83 skrev 2023-02-24 15:39:26 följande:
    Eftersom du sätter dig själv i en både ekonomisk och praktisk fälla om det nu skulle vara så att ni, som väldigt många andra, faktiskt går isär en dag.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (K) skrev 2023-02-24 13:35:40 följande:

För det första: NEJ. Det ska vara ditt hus och ingen annans. För det andra: om du av någon konstig anledning verkligen vill att hen ska köpa in sig så ska huset värderas av två olika mäklare för ett aktuellt marknadsvärde och då ska din partner betala dig motsvarande genom att dela kvarvarande huslån samt ge dig resterande summa pengar i näven.

Exempel: Huset värderas till två miljoner, du har fortfarande en miljon kvar på lånet. Din sambo ska stå som delaktig på lånet 50/50 och ge dig 500 000:- utöver det. Om du inte har några lån ska hen ge dig en miljon.

Varför ska det vara så? Jo, för att den dagen ni går isär eller säljer huset kommer din ev. sambo att ha rätt till hälften av husets dåvarande marknadsvärde, vilket man inte vet vad det landar på så därför utgår man från en aktuell värdering här och nu och eventuell uppgång eller nedgång är samma vinst och förlust som om ni hade köpt huset nu, tillsammans.

Absolut bäst på alla sätt är att ni börjar de första fem åren eller mer med hen som enbart sambo utan äganderätt. Man vet inte hur det kommer att gå men om det spricker kan det bil ett rent helvete, både med pengar och att få ut personen. I en bodelning kanske du till och med förlorar huset! Eller tvingas till försäljning för att du inte har råd att lösa ut hen ändå.

Eller så säljer man som jag gjorde, för att jag vet att jag kan lösa ut min sambo vid behov. Vi har barn ihop och krasst sett vill vi ha ett jämställt förhållande, inte att han är min hyresgäst.
  • Anonym (Ja)
    Lenobia skrev 2023-02-24 15:26:33 följande:

NEJ!!!!!!!

Va? Att låta huset värderas och att ens sambo köper in sig till marknadsvärde?
  • Anonym (K)
    Anonym (Ja) skrev 2023-02-24 15:52:46 följande:
    Eller så säljer man som jag gjorde, för att jag vet att jag kan lösa ut min sambo vid behov. Vi har barn ihop och krasst sett vill vi ha ett jämställt förhållande, inte att han är min hyresgäst.
    Krasst sett...? Man är inte hyresgäst bara för att man inte äger del av boendet. Rent krasst så kanske han är den som får behålla bostaden om han anses ha störst behov och har råd att lösa ut dig.
  • Elisabeth83
    Anonym (K) skrev 2023-02-24 15:57:11 följande:
    Krasst sett...? Man är inte hyresgäst bara för att man inte äger del av boendet. Rent krasst så kanske han är den som får behålla bostaden om han anses ha störst behov och har råd att lösa ut dig.
    Vi kommer ju skriva på ett samboavtal som ska täcka alla dessa delar. Där det även framgår att jag är den som får bo kvar vid eventuell separation.
  • Anonym (K)
    Elisabeth83 skrev 2023-02-24 16:09:58 följande:
    Vi kommer ju skriva på ett samboavtal som ska täcka alla dessa delar. Där det även framgår att jag är den som får bo kvar vid eventuell separation.
    Visst, men det kan ändå ta tid att få ut en person som vill sätta sig på tvären, för att inte tala om energin.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (K) skrev 2023-02-24 15:57:11 följande:
    Ja? Då får han väl det då. Jag har inga problem med det, inte så huset är någon släktgård direkt. Jag kan bo i lägenhet eller radhus eller annat hus i såna fall. Inga problem.

Jag vill dela mitt boende med den jag delar mitt liv med. Så våra investeringar i renoveringar av vårt hus är våra vi gör ihop. Varför skulle någon lägga pengar på en renovering av ett hus den inte äger tänker du?
Svar på tråden Bli sambo där en äger huset