• Andromeda326

Bf november

Hej! :)

Skapar en tråd för oss med bf i november.

Själv bor jag i göteborg och jag har precis plussat, går detta vägen får vårat 2019-barn ett syskon i november. Mitt bf är 6/11.

Ser fram emot att få dela denna tid med er! Hjärta

• Svar på tråden Bf november
  • Maymom
    pinkv0dka skrev 2023-04-25 20:26:08 följande:
    Ja jag fortsätter att äta mitt val tänker jag. Käkade folsyra innan graviditeten också.
    ja fy, glukosbelastningen har jag hört ska vara jobbigt, dricka någon söt vätska osv. Tror man bara behöver göra den i vårt län om glukosvärdet skulle avvika på något sätt eller om man har ärftlighet. Jag tog blodgruppering idag, men man ser ju ej det i sin journal på 1177 sen. Tänker att om det skulle vara något så lär de väl höra av sig. 
    Rh- betyder att man kanske är behov av någon injektion kanske va? Att det ej passar med bebis blodgrupp? Du får rätta mig om jag har fel men fick bara höra lite kort om det idag.
    Ja precis. Rh- är ovanligare, så har man det själv så är det vanligt att ens barn är rh+, isåfall behövs en spruta. Med mitt första barn fick jag den efter förlossningen men nu har de ändrat rutinerna här så nu får jag den i v27 eller nåt. Som jag förstått är risken framförallt att kroppen vid nästa graviditet stöter bort det fostret om man inte tagit sprutan.
  • Maymom

Såg ett hjärta som slog idag!!
    och en liten som vinkade och hoppade runt.😍
    känner mig tusen gånger lättare nu även om kub fortfarande är kvar att invänta.

• Anonym (Emma)
    Maymom skrev 2023-04-27 20:48:21 följande:

Åh grattis!  Är så avundsjuk på er alla som har fått de de små liven, längtar så efter att få se min lilla krabat också! Går in i vecka 13 idag och har inte UL förrän 9:e maj, men det närmar sig?
  • Karrobruden

Åh så roligt!! 
    Jag såg bebis i tisdags när det var dags för KUB, h*n verkar må bra. BM hade dock väldigt svårt att ta måtten som skulle, dels låg bebis så det var svårt att mäta men så tyckte hon att UL var lite tidigt inplanerat, hon kunde mäta bebis till brygt 12 fulla veckor. Så på tisdag ska jag tillbaka igen, då är bebis lite större och det blir lättare att ta måtten. 
    Blir orolig direkt att ska ha växt för lite, men var på UL i vecka 8 med, då skulle bebis enligt sista mens varit 7+4 men hon mätte 7+0. Och verkar vara liknande detta UL, så troligtvis hade jag bara ÄL lite senare :) 
    När har du KUB?
  • Blåbärsris123

Åh så underbart!😍 Förstår att det känns lättare nu, lätt att noja innan man fått se mini. Vi har NIPT och UL på tisdag, så 4 dagar kvar🙏🏻
  • Maymom
    Karrobruden skrev 2023-04-28 08:07:24 följande:
    Åh så roligt!! 
    Jag såg bebis i tisdags när det var dags för KUB, h*n verkar må bra. BM hade dock väldigt svårt att ta måtten som skulle, dels låg bebis så det var svårt att mäta men så tyckte hon att UL var lite tidigt inplanerat, hon kunde mäta bebis till brygt 12 fulla veckor. Så på tisdag ska jag tillbaka igen, då är bebis lite större och det blir lättare att ta måtten. 
    Blir orolig direkt att ska ha växt för lite, men var på UL i vecka 8 med, då skulle bebis enligt sista mens varit 7+4 men hon mätte 7+0. Och verkar vara liknande detta UL, så troligtvis hade jag bara ÄL lite senare :) 
    När har du KUB?
    Vad bra att de kollar igen då. härligt att det såg bra ut.
    Min låg också lite dumt till när hon försökte mäta, hon fick den till 10+5 och jag ska vara på 10+0 så vi bokade om kub så det inte blir för sent, så ny tid 15/5. Verkar ju inte vara något konstigt att det skiljer lite. tror min son skiljde 5 dagar också vid beräkningarna. Han var rätt stor när han kom.
  • Maymom
    Anonym (Emma) skrev 2023-04-28 07:48:34 följande:
    Åh grattis!  Är så avundsjuk på er alla som har fått de de små liven, längtar så efter att få se min lilla krabat också! Går in i vecka 13 idag och har inte UL förrän 9:e maj, men det närmar sig?
    Ja det är fantastiskt att få se. För mig var det främst en lättnad iom att jag hade två ma förra året. 
    ja men då har du ju inte långt kvar tills du får kika.😃

Tänk förr när man inte fick göra några ul alls, undrar om man var mer eller mindre orolig då?😊
  • Anonym (M.o)

Hej alla! bf 30november. Dom senaste veckorna har bara varit jobbiga för mig psykiskt! konstant oro för att det inte ska gå vägen. Mådde illa, extrem hunger och trötthet mellan v6-7 när jag gick in i vecka åtta försvann det. har känt av illamående ibland på eftermiddagarna men inte alls mycket. Nu är jag i v10 och har inga symtom kvar och igår var det blod på papperet.. ljust rött tunt blod som slutade lika fort som det kom men resten av dagen hade jag ljusbruna flytninga. jag vet att det är vanligt att blöda lite men jag är så rädd! det i kombination med alla uteblivna symtom får mig att känna att något är fel. Jag läser här och det verkar vara så mycket vanligare än jag trodde med MA. Kan min graviditet ha avstannat? Jag får inte göra något VUL då dom säger att det är vanligt att blöda och inget att oroa sig för. Jag vill bara få det svart på vitt och att min kropp kan få hjälp att stöta ut det så jag får börja om så fort som möjligt Om det nu skulle visa sig att graviditeten faktiskt har avstannat. Hur många veckor kan det ta för kroppen att stöta ut det? jag orkar inte börja om från ruta ett igen! det känns pissjobbigt 😔

• Maymom
    Anonym (M.o) skrev 2023-04-30 06:52:43 följande:

Hej alla! bf 30november. Dom senaste veckorna har bara varit jobbiga för mig psykiskt! konstant oro för att det inte ska gå vägen. Mådde illa, extrem hunger och trötthet mellan v6-7 när jag gick in i vecka åtta försvann det. har känt av illamående ibland på eftermiddagarna men inte alls mycket. Nu är jag i v10 och har inga symtom kvar och igår var det blod på papperet.. ljust rött tunt blod som slutade lika fort som det kom men resten av dagen hade jag ljusbruna flytninga. jag vet att det är vanligt att blöda lite men jag är så rädd! det i kombination med alla uteblivna symtom får mig att känna att något är fel. Jag läser här och det verkar vara så mycket vanligare än jag trodde med MA. Kan min graviditet ha avstannat? Jag får inte göra något VUL då dom säger att det är vanligt att blöda och inget att oroa sig för. Jag vill bara få det svart på vitt och att min kropp kan få hjälp att stöta ut det så jag får börja om så fort som möjligt Om det nu skulle visa sig att graviditeten faktiskt har avstannat. Hur många veckor kan det ta för kroppen att stöta ut det? jag orkar inte börja om från ruta ett igen! det känns pissjobbigt 😔

Åh förstår din oro. Det behöver verkligen inte vara nån fara med en liten blödning. Många blöder mer än det du gjort utan att det är missfall.

mitt första ma behövde jag tabletter att få ut, avstannat v9, upptäcktes v14. Det andra började med lite blodiga flytningar och konstaterades i v11, avstannat v7, kom ut spontant dagen efter det upptäcktes.

Har du ett ultraljud inbokat i v12 eller liknande?
    Börjar du blöda kraftigt eller blöder lite mer men varje dag så kolla igen om du kan får kollat upp det.

Vet att det känns tungt att börja om men du är ju faktiskt inte där ännu så försök att inte deppa ihop än.

• Anonym (M.o)
    Maymom skrev 2023-04-30 21:01:34 följande:

Åh förstår din oro. Det behöver verkligen inte vara nån fara med en liten blödning. Många blöder mer än det du gjort utan att det är missfall.

mitt första ma behövde jag tabletter att få ut, avstannat v9, upptäcktes v14. Det andra började med lite blodiga flytningar och konstaterades i v11, avstannat v7, kom ut spontant dagen efter det upptäcktes.

Har du ett ultraljud inbokat i v12 eller liknande?
    Börjar du blöda kraftigt eller blöder lite mer men varje dag så kolla igen om du kan får kollat upp det.

Vet att det känns tungt att börja om men du är ju faktiskt inte där ännu så försök att inte deppa ihop än.

Där jag bor får vi bara ett ultraljud och det är i v19/20.
    men hur som helst åkte jag in på akuten igår efter samtal med 1177. Där fick jag ändå göra en ultraljudsundersökning och man kunde se ett litet hjärta som pickade🙏 man kunde också se att det fanns en blödning i livmodern men den låg utanför hinnsäcken och ska inte påverka graviditeten. nu har jag slutat blöda och kan känna mig lugnare. 
    i övrigt är jag en väldigt positiv person men när det kommer till mig själv och den här graviditeten har det bara varit katastroftankar. Dom senaste veckorna har varit otroligt psykiskt påfrestande för mig. Men jag övar Varje dag på att släppa det och hitta harmonin. Ibland är det svårt. 

tack för ditt svar 

Svar på tråden Bf november