• MarieJonsson

Oro för långsam stegring graviditetstest

Som ni ser i den bifogade bilden (dagliga test), så verkar styrkan inte riktigt öka som jag hade hoppats. Testen är RFSU testa ofta. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, för de blir ju inte svagare heller utan det går ju åt rätt håll men väldigt väldigt långtsamt. Dessa test är ca mellan äl +17 och äl +22 enligt min uppskattning (ge och ta). Och det känns som att de verkligen borde ha blivit starkare nu om allt hade stått rätt till. 

Vad tror ni? Kommentarer som ?sluta testa och njut av att vara gravid? undanbes, har missfall i bagaget och jag behöver det här för att känns mig rustad och inte överraskas av ett tomt ultraljud som sist. 

• Svar på tråden Oro för långsam stegring graviditetstest
  • Ellifant

Jag tycker det som en fin stegring. Men jag upplevde med att RFSU testen var lite svåra att se en stegring på. 
    Detta är mina (nu lite torkade) test. Första är bim sen upp till bim +4 .
    nu är jag i vecka 7 och såg ett tickande hjärtat i går på vul. 

grattis och lycka till <3

• Themis

Jag fick MA i v13 när vi precis berättat för alla och jag skulle aldrig hålla på som du med tester för det.

För det finns helt enkelt inget någon kan göra om det blir missfall under de veckorna, så bara försök sysselsätt din hjärna med annat så länge och sluta överanvända tester, snälla. 

Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • MarieJonsson
    Ellifant skrev 2023-02-25 17:23:00 följande:

Jag tycker det som en fin stegring. Men jag upplevde med att RFSU testen var lite svåra att se en stegring på. 
    Detta är mina (nu lite torkade) test. Första är bim sen upp till bim +4 .
    nu är jag i vecka 7 och såg ett tickande hjärtat i går på vul. 

grattis och lycka till <3

TACK för att du delar med dig! har haft svårt att hitta andra bilder än tester som i princip blivit lika starka som kontrollstrecket snabbt efter BIM, och det är skönt att se att en stegring kan vara rätt långsam i början och det ändå ser bra ut. Kanske är RFSU-testerna inte heller optimala för att läsa av stegring med facit i hand? Jag har  omgångar känt mig helt uträknad till och från varit väldigt ledsen över det, men det var fint att det här kunde ge mig lite hopp. 

och grattis till din graviditet och den stora milstolpen att få se ett tickande hjärta!

• MarieJonsson
    Themis skrev 2023-02-25 17:24:00 följande:

Jag fick MA i v13 när vi precis berättat för alla och jag skulle aldrig hålla på som du med tester för det.

För det finns helt enkelt inget någon kan göra om det blir missfall under de veckorna, så bara försök sysselsätt din hjärna med annat så länge och sluta överanvända tester, snälla. 

Du har helt rätt! jag vet att det här är dumt och destruktivt beteende som förmodligen kan leda till ibland mycket onödig oro. Man testar sig ju för att lugna nerverna och se det där lite starkare testet, och så blir det väldigt jobbigt när man inte gör det. 

Med det sagt - har försökt låta bli men kan tyvärr inte, är väl något slags kontrollbehov och som sagt chocken av att ha blivit lurad förut av min kropp att jag var gravid. jag behöver hålla koll på om det börjar gå åt fel håll.

Jag beklagar ditt tidigare missfall!
  • Fyrklöverns

Grattis till graviditeten! För att vara rfsu tycker jag att det är en fin stegring. Jag har själv både mf och utomkveds i bagaget och blev livrädd när jag testade i tidig graviditet för då visade rfsu olika styrka från dag till dag. När jag sedan testade med blodprover så hade jag mer än dubbel stegring varannan dag. Vi fick se ett tickande hjärta några veckor senare. Jag vet att det är svårt men försök att inte testa, speciellt inte med rfsu som skapar mer oro. Skulle i sådana fall lita mer på cb digitala. Har du något planerat tidigt ultraljud som kan lugna lite?

• svansmamman

Jag tycker stegringen ser superfin ut! Tar du bort vartannat test kanske du ser det tydligare, HCG fördubblas ju varannan dag så det är inte konstigt att det inte är någon vidare stegring varje dag. 

Jag vet hur det är att vara gravid med flera missfall/MA i bagaget, så jag kommer inte rekommendera att sluta testa - tvärtom (🤪) skulle jag vilja tipsa om att använda cbs digitala test med veckoindikator istället. Testa med typ en veckas mellanrum (7-10 dagar) och se om veckorna ökar. Det är såklart inte heller någon exakt vetenskap, men det ger ju ändå en viss indikation. De gånger jag fått missfall har testen inte ökat inom 10 dagar och vidare aldrig nått +3 veckor, medan det i graviditeten som gick hela vägen ökade snabbare än det ?borde? (alltså typ med 5 dagars mellanrum). Det är såklart inte så för alla, men jag har genom familjeliv förstått att jag inte är ensam om den upplevelsen. 

STORT grattis till graviditeten! Nu håller vi alla tummar, tår och tassar att det går hela vägen i mål! ❤️

• svansmamman
    Themis skrev 2023-02-25 17:24:00 följande:

Men alltså vad är det där för inställning? ?Jag har minsann haft det värre än du och ändå beter jag mig inte så oresonligt 🙃?. Grattis till dig som inte greppade efter halmstrån i försök att släppa oro och hitta ett lugn, lämna din adress här så ska jag skicka dig ett diplom för den åtråvärda bedriften! 
  • MarieJonsson
    Fyrklöverns skrev 2023-02-25 17:39:53 följande:

Grattis till graviditeten! För att vara rfsu tycker jag att det är en fin stegring. Jag har själv både mf och utomkveds i bagaget och blev livrädd när jag testade i tidig graviditet för då visade rfsu olika styrka från dag till dag. När jag sedan testade med blodprover så hade jag mer än dubbel stegring varannan dag. Vi fick se ett tickande hjärta några veckor senare. Jag vet att det är svårt men försök att inte testa, speciellt inte med rfsu som skapar mer oro. Skulle i sådana fall lita mer på cb digitala. Har du något planerat tidigt ultraljud som kan lugna lite?

Önskar verkligen att ta blodprov om man vill hade varit mer standard här i Sverige! Jag har funderat på om jag ska göra det privat, men har landat i att jag slutar testa nu och inväntar ultraljudet om 9 dagar. Det ända jag har planerat är att ta ett digitalt i slutet av den här veckan, och då får vi se svart på vitt i text om det ökat, minskat eller står kvar. Aldrig mer RFSU för att möta ökning i alla fall, inte efter jag precis insåg hur mycket 2 test från samma urin kan skilja sig i styrka?
  • MarieJonsson
    svansmamman skrev 2023-02-25 18:44:30 följande:

Jag tycker stegringen ser superfin ut! Tar du bort vartannat test kanske du ser det tydligare, HCG fördubblas ju varannan dag så det är inte konstigt att det inte är någon vidare stegring varje dag. 

Jag vet hur det är att vara gravid med flera missfall/MA i bagaget, så jag kommer inte rekommendera att sluta testa - tvärtom (🤪) skulle jag vilja tipsa om att använda cbs digitala test med veckoindikator istället. Testa med typ en veckas mellanrum (7-10 dagar) och se om veckorna ökar. Det är såklart inte heller någon exakt vetenskap, men det ger ju ändå en viss indikation. De gånger jag fått missfall har testen inte ökat inom 10 dagar och vidare aldrig nått +3 veckor, medan det i graviditeten som gick hela vägen ökade snabbare än det ?borde? (alltså typ med 5 dagars mellanrum). Det är såklart inte så för alla, men jag har genom familjeliv förstått att jag inte är ensam om den upplevelsen. 

STORT grattis till graviditeten! Nu håller vi alla tummar, tår och tassar att det går hela vägen i mål! ❤️

Tack för din input! Jag kommer göra precis som du skriver, vänta några dagar och endast testa med digitalt test. då får vi se vilken väg det går ut, och jag slipper tolka test (det äter upp mig!!).
  • MarieJonsson

Jag bestämde mig efter svaren jag fick här ovan att helt sluta med testandet med RFSU testa ofta, som ärligt jag tror har gett mig magsår. 

jag hade två test kvar och för att göra ett vetenskapligt test så doppade jag två olika stickor (från samma förpackning) i samma urin och kolla hur skillnaden var. Förstår ni hur stor den där skillnaden är om man nu mäter stegring? 

Jag är fortsatt väldigt orolig över min graviditet och känner väl tyvärr att det ev kan vara ett missfall på gång då illamåendet inte är lika påtagligt längre (mår fruktansvärt illa som gravid) i kombo med skumma test som jag hade hoppats skulle bli starkare. Eller så är jag bara djupt skadad och tänker det värsta efter tidigare? 
    Om nio dagar får vi i alla fall klara besked med ett ultraljud.
  • Dukallarmigdrömmare

Har också ett MA i bagaget i v 15 men, kan säga att hålla på och testa säger ingenting om hur det egentligen ligger till. Jag hade jättemycket gravhormoner och moderkakan och magen växte trots fostret dött flera veckor tidigare. 

Vad jag menar är, jag förstår att du är orolig för nytt mf, det har jag också varit men det är en falsk trygghet.

• theremustbeabetterway

Hej! Hur har det gått för er i tråden? Jag har samma situation som er förutom att jag även blödde för en vecka sen (är nu på äl+22). Skulle vara oändligt skönt att läsa om fler i samma situation och hur det gått för er. Jag måste vänta till 26e april på ultraljud innan jag vet helt säkert. 

• MarieJonsson
    theremustbeabetterway skrev 2023-04-04 09:17:22 följande:

Hej! Hur har det gått för er i tråden? Jag har samma situation som er förutom att jag även blödde för en vecka sen (är nu på äl+22). Skulle vara oändligt skönt att läsa om fler i samma situation och hur det gått för er. Jag måste vänta till 26e april på ultraljud innan jag vet helt säkert. 

Önskar att jag kunde ge bättre nyheter än att det här tyvärr slutade i missfall för mig. Jag hade en magkänsla att det var något som inte riktigt stämde, men jag gjorde ett ton med research och upptäckte att det kan se väldigt olika ut. Det finns också mängder med test som mäter stegring bättre än RFSU, det är nog ett av dom sämsta för det syftet. 

Gjorde exempelvis ett test med två stickor på samma urin, där det ena blev väldigt svagt och det andra relativt starkt. Precis som råden jag fick här ovan skulle jag vilja ge vidare - håll dig till digitala test för att se om det ökar för varje vecka, från 1-2 till 2-3 och sedan förhoppningsvis +3. 

Håller tummarna för dig och ditt kommande ultraljud!

Svar på tråden Oro för långsam stegring graviditetstest