Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

Frånvaro på skolan ?

Anonym (Julius) skrev 2023-02-26 09:58:24 följande:

Ok, i utredningen är de kanske främst intresserade av hur mycket lektioner ditt barn klarar av/tagit del av och då spelar det inte så stor roll vad hen gör när hen inte är där. De vill få en bild av hur mycket lektioner barnet missat och vilken typ av hjälpinsats som behövs baserat på det. Gissar jag. Men jag har en hemmasittare, så det är en ganska kvalificerad gissning. 

Du har helt rätt, det är exakt så det går till. Om en elev har ett ämne där hen är borta 75 % så har hen missat massor av undervisning, orsaken kvittar, även om det är planerad frånvaro pga anpassat schema. Man vill ha en överblick över själva skolgången, vilka ämnen som drabbas mest osv.
    Anonym (Mymlan) skrev 2023-02-26 10:10:20 följande:

Tack för svar . 
    Ja och det är ju bra men den statistiken borde inte innefatta beslutad frånvaro och verksamhet som skolan beslutat. 

Jag undrar mest hur de håller isär all frånvaro - skolans verksamhet, frånvaro från lektioner eleven har uppgjort med rektor inte ska ingå i hens schema och sjukdom hamnar alla inom? giltig frånvaro?. Men den räknas med i frånvarostatistiken som ger grund för om en utredning ska startas ?.

Eftersom det registreras digitalt så är det väldigt lätt att se hur mycket giltig vs. ogiltig frånvaro en elev har. Kioskverksamhet inom skolan borde räknas som giltig frånvaro liksom anmäld sjukdom osv. Skolk, dvs frånvaro utan känd eller godkänd anledning blir så klart ogiltig frånvaro.

En utredning görs eftersom man är orolig för elevens skolgång och betygsbild, orsaken till frånvaron kvittar eftersom elevens utbildning och betyg fortfarande blir lidande och då behöver man se vad som ska prioriteras, vad som kan räddas och vilka förändringar som behöver göras. I övrigt kan du se mitt svar till Julius också.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Mymlan) skrev 2023-02-26 15:42:21 följande:

Tack alla för svar. Då har jag mer koll🙂. 

Tänket mest att det känns ju lite konstigt att få en orosanmälan på sig för att frånvaron uppgår till en viss procent - och då är det ju givet att alla med anpassat schema får en orosanmälan till soc. 

De får gärna komma hit men onödigt och stressfullt för alla . 

Skolor gör inte en orosanmälan automatiskt enbart utifrån hög frånvaro utan pga de bakomliggande orsakerna och helhetsbilden för just den eleven.
Svar på tråden Frånvaro på skolan ?