• Anonym (Mymlan)

Frånvaro på skolan ?

Är det någon mer som har erfarenhet av att frånvaro registreras på barn/ ungdomar när de t.ex har kioskverksamhet en dag och att trots att de har anpassat schema får frånvaro ? 

• Svar på tråden Frånvaro på skolan ?
  • Anonym (?)
    Anonym (Mymlan) skrev 2023-02-26 02:44:05 följande:
    Frånvaro på skolan ?

Är det någon mer som har erfarenhet av att frånvaro registreras på barn/ ungdomar när de t.ex har kioskverksamhet en dag och att trots att de har anpassat schema får frånvaro ? 

Är dom frånvarande från de vanligs lektionerna så får dom såklart frånvaro.

Vårat system skiljer däremot på lovlig frånvaro som är anmäld i förväg och olovlig frånvaro. Men frånvaro blir det oavsett.
  • Anonym (Julius)

Vad sa dem när du påtalade att det råkat bli fel? 

• Anonym (Mymlan)

Jag påpekade inte att det var fel - tyckte bara det var konstigt eftersom både giltig och ogiltig frånvaro räknas in i statistiken när man tar upp för utredning .  
    Eleven får frånvaro trots att de är på plats eller schemat är uppgjort med rektor mfl. Hur håller de isär allt ? 

• Anonym (Marie)

Vad menar du med kioskverksamhet? Självklart ska inte barnet jobba eller hjälpa sitt idrottslag på skoltid sådant får man göra efter skolan. 

• Anonym (Julius)
    Anonym (Mymlan) skrev 2023-02-26 09:35:37 följande:

Jag påpekade inte att det var fel - tyckte bara det var konstigt eftersom både giltig och ogiltig frånvaro räknas in i statistiken när man tar upp för utredning .  
    Eleven får frånvaro trots att de är på plats eller schemat är uppgjort med rektor mfl. Hur håller de isär allt ? 

Ok, i utredningen är de kanske främst intresserade av hur mycket lektioner ditt barn klarar av/tagit del av och då spelar det inte så stor roll vad hen gör när hen inte är där. De vill få en bild av hur mycket lektioner barnet missat och vilken typ av hjälpinsats som behövs baserat på det. Gissar jag. Men jag har en hemmasittare, så det är en ganska kvalificerad gissning. 

• Anonym (Mymlan)

Tack för svar . 
    Ja och det är ju bra men den statistiken borde inte innefatta beslutad frånvaro och verksamhet som skolan beslutat. 

Jag undrar mest hur de håller isär all frånvaro - skolans verksamhet, frånvaro från lektioner eleven har uppgjort med rektor inte ska ingå i hens schema och sjukdom hamnar alla inom? giltig frånvaro?. Men den räknas med i frånvarostatistiken som ger grund för om en utredning ska startas ?.

• Anonym (Julius)
    Anonym (Mymlan) skrev 2023-02-26 10:10:20 följande:

Tack för svar . 
    Ja och det är ju bra men den statistiken borde inte innefatta beslutad frånvaro och verksamhet som skolan beslutat. 

Jag undrar mest hur de håller isär all frånvaro - skolans verksamhet, frånvaro från lektioner eleven har uppgjort med rektor inte ska ingå i hens schema och sjukdom hamnar alla inom? giltig frånvaro?. Men den räknas med i frånvarostatistiken som ger grund för om en utredning ska startas ?. 

Det kan nog bara skolan svara på. Kanske är det inte viktigt just nu vad frånvaron beror på. Vad är det för utredning de ska göra? Vilka är med och gör den? 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Julius) skrev 2023-02-26 09:58:24 följande:

Ok, i utredningen är de kanske främst intresserade av hur mycket lektioner ditt barn klarar av/tagit del av och då spelar det inte så stor roll vad hen gör när hen inte är där. De vill få en bild av hur mycket lektioner barnet missat och vilken typ av hjälpinsats som behövs baserat på det. Gissar jag. Men jag har en hemmasittare, så det är en ganska kvalificerad gissning. 

Du har helt rätt, det är exakt så det går till. Om en elev har ett ämne där hen är borta 75 % så har hen missat massor av undervisning, orsaken kvittar, även om det är planerad frånvaro pga anpassat schema. Man vill ha en överblick över själva skolgången, vilka ämnen som drabbas mest osv.

Tack för svar . 

Eftersom det registreras digitalt så är det väldigt lätt att se hur mycket giltig vs. ogiltig frånvaro en elev har. Kioskverksamhet inom skolan borde räknas som giltig frånvaro liksom anmäld sjukdom osv. Skolk, dvs frånvaro utan känd eller godkänd anledning blir så klart ogiltig frånvaro.

En utredning görs eftersom man är orolig för elevens skolgång och betygsbild, orsaken till frånvaron kvittar eftersom elevens utbildning och betyg fortfarande blir lidande och då behöver man se vad som ska prioriteras, vad som kan räddas och vilka förändringar som behöver göras. I övrigt kan du se mitt svar till Julius också.
  • Rödtjärnens Anna

Då jag har en klass och ska ta närvaro får jag upp samtliga som tillhör klassen som är knuten till lektionen, även de som har anpassad studiegång eller arbetar i mindre studiegrupper.
    Det gör ibland att det fylls i frånvaro på de som har anpassat, de är ju frånvarande från lektionen (man har bråttom och ser inte eleven = frånvaro). I vårt system ska man fylla i "Annan aktivitet" om någon t.ex. har annan sysselsättning. Kolla av med den som är ansvarig för eleven och de om hem varit där. Är de frånvarande så får de givetvis frånvaro, ogiltig om vårdnadshavare inte anmält frånvaro, giltig om den är anmäld (vilket jag ser direkt på mitt närvaroschema). 

Det finns säkert andra system som ser annorlunda ut. Men alla bör i princip vara liknande.

• Anonym (Mymlan)

Tack alla för svar. Då har jag mer koll🙂. 

Tänket mest att det känns ju lite konstigt att få en orosanmälan på sig för att frånvaron uppgår till en viss procent - och då är det ju givet att alla med anpassat schema får en orosanmälan till soc. 

De får gärna komma hit men onödigt och stressfullt för alla . 

• Anonym (Lärare)
    Anonym (Mymlan) skrev 2023-02-26 15:42:21 följande:

Tack alla för svar. Då har jag mer koll🙂. 

Tänket mest att det känns ju lite konstigt att få en orosanmälan på sig för att frånvaron uppgår till en viss procent - och då är det ju givet att alla med anpassat schema får en orosanmälan till soc. 

De får gärna komma hit men onödigt och stressfullt för alla . 

Skolor gör inte en orosanmälan automatiskt enbart utifrån hög frånvaro utan pga de bakomliggande orsakerna och helhetsbilden för just den eleven.
  • AndreaBD

Tack för svar . 

Ingen kommer att kunna svara på detta. Det finns hur många olika program för att registrera närvaro. Dessa program kan ha möjligheter inbyggda för att kunna ange vad exakt det handlar om. Man kan också göra ett personligt schema för en elev i ett sånt program. Om sedan skolan lägger ner tiden att mata in ett eget schema för en elev - det vet man ju inte.

Och man vet inte heller vilka individuella inställningar man har gjort i respektive program. Vad som räknas ihop, vilka kommentarer som finns, osv. det kan man också ändra på. T.ex. även om giltig och ogiltig frånvaro har skrivits ut ihop, så betyder det inte att det måste vara ihop i själva programmet. Kanske är det bara i utskriften. 

En utredning som bara görs pga närvaro? Låter osannolikt. 
  • Anonym (skolans ansvar)

det låter som att skolan inte klarar adminstrationen kring anpassad studiegång.
    Jag förutsätter att det är grundskolan eleven går i (pga anpassad studiegång samt orosanmälan pga frånvaro). Jag jobbar på gymnasiet och här heter det reducerad studieplan om man plockar bort kurser.

jag skulle säga att det är en schemateknisk fråga. kanske är det en liten skola eller så har personalen (schemaläggaren) inte tillräckliga kunskaper inom schemaläggning. oavsett vilket system man lägger schema i så ska man kunna koppla en lektion till en grupp istället för en klass.
    det gör att det är mycket enklare att redigera grupperna och "plocka bort" lektioner från en elevs schema.
    man kan också lägga in egna lektioner med närvarokrav på schemat (som kioskverksamhet).

Om det finns ett beslut om anpassad studiegång så finns det också ett åtgärdsprogram. Med ett ÅP bör det inte vara några problem att göra de här ändringarna i elevens schema. Om eleven inte ska gå på lektioner på heltid så ska det inte heller registreras frånvaro (även om den är anmäld). 

Jag skulle alltså kräva att schemat korrigeras och att rätt lektioner finns på schemat. Det bör också stå i åtgärdsprogrammet. 
    Det här åtgärdsprogrammet kan ni också visa upp för socialtjänsten så att de kan se att skolan registrerar frånvaro felaktigt. 

• Anonym (A)
    Anonym (Lärare) skrev 2023-02-26 16:25:42 följande:
    Skolor gör inte en orosanmälan automatiskt enbart utifrån hög frånvaro utan pga de bakomliggande orsakerna och helhetsbilden för just den eleven.
    Jo, det finns såna rutiner på vissa skolor. 
  • Anonym (Maria81)

Det brukar stå orsak. Som hos oss. Frånvaro registrerad. Orsak:skolaktivitet. T ex. 
    Men samtidigt varför för de in frånvaro när det är bestämda skolaktiviteter. 
    Är det så du tänker? Mina barn hade en utvecklingsdag med studiebesök, så står på skolans infomentor på vissa lektioner. Frånvaro. Skolaktivitet.

Men antar att den frånvaro kan ju inte räknas med sedan i ngn statistik. Den är ju planerad. Men lite knepigt är det. 

• Anonym (?)
    Anonym (Lärare) skrev 2023-02-26 16:25:42 följande:
    Det gör dom visst, det är vanligt med såna rutiner eftersom det är närvaroplikt.
  • Anonym (?)
    Anonym (Maria81) skrev 2023-02-28 10:36:21 följande:

Det brukar stå orsak. Som hos oss. Frånvaro registrerad. Orsak:skolaktivitet. T ex. 
    Men samtidigt varför för de in frånvaro när det är bestämda skolaktiviteter. 
    Är det så du tänker? Mina barn hade en utvecklingsdag med studiebesök, så står på skolans infomentor på vissa lektioner. Frånvaro. Skolaktivitet.

Men antar att den frånvaro kan ju inte räknas med sedan i ngn statistik. Den är ju planerad. Men lite knepigt är det. 

Eleverna är ju borta från ordinarie skolundervisning så det låter logiskt. 
  • Anonym (Maria81)
    Anonym (?) skrev 2023-03-03 18:37:54 följande:
    Eleverna är ju borta från ordinarie skolundervisning så det låter logiskt. 
    Så länge det inte räknas som frånvarotimmar i betyget sedan.

Sedan kan man undra varför vissa lärare anmäler frånvaro under en utflykt för sin lektion, studiebesök osv men de flesta gör det ju inte. Alla andra ämnen under denna dag är tomma ändå. Då studiebesök är  ju planerad skolgång ju. 
  • AndreaBD
    Anonym (Maria81) skrev 2023-03-06 07:00:26 följande:
    Så länge det inte räknas som frånvarotimmar i betyget sedan.

Sedan kan man undra varför vissa lärare anmäler frånvaro under en utflykt för sin lektion, studiebesök osv men de flesta gör det ju inte. Alla andra ämnen under denna dag är tomma ändå. Då studiebesök är  ju planerad skolgång ju. 
    Svaret där är nog: De har inte fått tydliga besked att man ska göra på ett visst sätt. Ibland blir det också byte av program eller av inställningar och det är mycket som lärarna ska hålla reda på. 
Svar på tråden Frånvaro på skolan ?