• Anonym (Fundersam ex sambo)

Ska jag kräva de 350 000kr jag har rätt till?

Hej hej 

Efter 3 års pysikisk misshandel så har jag min sambo äntligen valt att separera med mig. Då han har hittat en ny. 

Vi har ett hus ihop där han gick in med 100% av insatsen. Totalt på 700000

vi skrev aldrig något sambo avtal och om jag förstår juristen jag har prata med så har jag rätt till 350000kr. Nu är frågan tycker ni att jag ska kräva detta?

• Svar på tråden Ska jag kräva de 350 000kr jag har rätt till?
  • Anonym (...)

Kort svar: ja

Längre svar: Vad blir konsekvenserna? Kommer han ge sig på dig? 

Man kan också säga att det vore rätt att han får hela summan eftersom ha lade ut hela summan en gång i tiden. Men lagen är som du skriver, så du gör inget lagligt fel om du kräver summan. 
    Hur stort behov av summan har du? 

• Anonym (Jur)
    Anonym (Fundersam ex sambo) skrev 2023-02-27 07:28:18 följande:
    Ska jag kräva de 350 000kr jag har rätt till?

Hej hej 

Efter 3 års pysikisk misshandel så har jag min sambo äntligen valt att separera med mig. Då han har hittat en ny. 

Vi har ett hus ihop där han gick in med 100% av insatsen. Totalt på 700000

vi skrev aldrig något sambo avtal och om jag förstår juristen jag har prata med så har jag rätt till 350000kr. Nu är frågan tycker ni att jag ska kräva detta?

Byt jurist. Det är inte halva instattsen du har rätt till.

Det ska göras en bodelning
  • Anonym (Ja)

Du ska kräva dina pengar och det är hälften av husets marknadsvärde du har rätt till, så om insatsen var 700k och ska motsvara ca 15 % av dåvarande värde så kostade huset då 4,6 miljoner? Dessutom lär det ha stigit i värde sedan dess.

Begär bodelning via tingsrätten, ta dit två olika mäklare som får värdera huset, ta värdet mitt emellan deras uppskattningar. Hälften av det ska du ha. Så om huset idag är värt 5 miljoner på marknaden (bara som exempel!) så har du rätt till 2,5 miljoner. JA du ska självklart kräva din del.

• Mrs Moneybags

Varför säger juristen att du bara har rätt till halva insatsen? Det var ett väldigt okunnigt svar du har fått av din jurist. 

Det handlar egentligen inte om insatsen, utan om husets värde som ska fastställas och därav ska du ha hälften. 

• fjanten
    Anonym (Ja) skrev 2023-02-27 09:58:36 följande:

Du ska kräva dina pengar och det är hälften av husets marknadsvärde du har rätt till, så om insatsen var 700k och ska motsvara ca 15 % av dåvarande värde så kostade huset då 4,6 miljoner? Dessutom lär det ha stigit i värde sedan dess.

Begär bodelning via tingsrätten, ta dit två olika mäklare som får värdera huset, ta värdet mitt emellan deras uppskattningar. Hälften av det ska du ha. Så om huset idag är värt 5 miljoner på marknaden (bara som exempel!) så har du rätt till 2,5 miljoner. JA du ska självklart kräva din del.

Minus lån, såklart. Hon får ju inte 2,5 i handen utifrån ditt exempel.
  • EpicF

Ja, självklart ska du ha det du har rätt till. Han får skylla sig själv om han inte bad er att skriva avtal på att förhandla bort sambolagen. 

• EpicF

Kan vara så att huset är köpt för 700 000kr och att ts ex sambo betalade den summan.

Oavsett så har hon rätt till halva marknadsvärdet, minus lån om dessa finns. 

• Embla twopointoh

Att ha rätt till något rent juridiskt är inte nödvändigtvis samma sak som att ha rätt till det moraliskt. Om du ska kräva din juridiska rätt kan bara du avgöra. Det kan ju vara så att han gick in med hela insatsen, medan du har lagt ned många timmar på till exempel renovering och underhåll som ekonomiskt motsvarar insatsen.

• Anonym (Alexandra)

Ja, självklart ska du kräva det du har rätt till. Pengarna är dina både juridiskt och moraliskt. Det är inte fel av dig att följa lagen. Hade han velat skydda sina pengar hade han kunnat göra det, men han valde att inte göra det. 

Precis som övriga sagt har du dessutom rätt till betydligt mer än bara halva insatsen. Gör en bodelning.

• Mrs Moneybags
    Embla twopointoh skrev 2023-02-27 10:50:22 följande:

Att ha rätt till något rent juridiskt är inte nödvändigtvis samma sak som att ha rätt till det moraliskt. Om du ska kräva din juridiska rätt kan bara du avgöra. Det kan ju vara så att han gick in med hela insatsen, medan du har lagt ned många timmar på till exempel renovering och underhåll som ekonomiskt motsvarar insatsen.

Jag är bara nyfiken på vilken moralisk regel du lutar dig på när du tänker att hon inte skulle ha rätt till halva husets värde (minus lån)?

Menar du att om man flyttar ihop med någon som har bättre ekonomi måste man jobba mer i huset för att kompensera? Var går i så fall den finansiella gränsen för detta och för hur mycket man måste jobba mm? Som du förstår är jag inne på att man till slut kommer att behöva gå på "känsla". Känslor varierar från person till person och därför är det bättre att följa lagen. 
Svar på tråden Ska jag kräva de 350 000kr jag har rätt till?