Inlägg från: Asil83 |Visa alla inlägg
  • Asil83

Sambos negativitet bryter ned relation

Jag behöver råd gällande min sambos obotliga pessimism. Det börjar gå ut över hela vår tillvaro och påverka min egen sinnesstämning.

Vi har varit ett par i snart fyra år, har dock bara bott ihop i 1.5 år. Vi har ett barn ihop på 11 månader, och han har två barn i låg- och mellanstadiet som bor hos oss varannan vecka, som jag tycker mycket om.

Mitt problem är att han är så otroligt negativ och gnällig, han hittar fel i allt och alla. Finns det inget att vara missnöjd över så söker han upp något att vara missnöjd över. Jag upplever det nästan som en oförmåga/ovilja att vara glad. Händer det något bra hittar han snart det negativa i det.

Tex han blev erbjuden ett nytt jobb (som han sökt och borde vara nöjd över!), men istället för att bli glad tyckte han det var så jobbigt att ta beslutet om han skulle ta det eller ej att han gick runt och grubblade i två veckor och enbart klagade över hur jobbigt det var att veta vad som var rätt beslut, någon glädje över att ha fått jobbet fanns ej.

Vi har inte heller kunnat glädja oss en sekund över det fina hus vi flyttat till tillsammans, eftersom han är ständigt missnöjd över något, såsom räntorna, att något är fel på huset (fastän det är i jättegott skick), att vi inte tar hand om trädgården på ?rätt? sätt, att det är för varmt eller kallt inomhus, att det är en konstig lukt (som bara han kan känna) i källaren, osv.

Själv skulle han nog säga att det är jag som är naiv, som inte vill inse att det finns dåliga saker i livet. Men jag hävdar att man kan vara orolig för ekonomin (vår är dock egentligen bra) eller förfasa sig över kriget i Ukraina och TROTS det också inse att man har mycket att vara glad över och må bra av att sitta i sin trädgård en sommarkväll eller under en mysig dag med barnen, det ena behöver inte utesluta det andra.

Jag tror att hans negativitet grundar sig i att han har en stor oro och ångest för många saker, och har ett stort kontrollbehov. Han blir otroligt lätt stressad och jag misstänker att han även är lätt hypokondrisk, han känner hela tiden efter om inte något är fel med honom. Och han är väldigt känslig för ljud och lukter, hela tiden är det något som är fel. Egentligen har han nog varit så hela tiden vi varit ihop, men i förälskelsens början tänkte jag inte nämnvärt på det, men det har blivit allt tydligare sen vi flyttat ihop och dessutom båda är trötta pga vakna nätter med bebis.

Han tycker att jag inte tillåter honom att vara missnöjd eller negativ, men jag kräver inte på något sätt att han alltid ska vara glad, utan det är det ständiga, dagliga klagandet, gnällandet och oroandet som nöter ned mig. Jag börjar själva känna mig deprimerad och undrar om vårt gemensamma liv aldrig ska få innehålla glädje.

Jag undrar om det är någon som känner igen sig i detta, som har tips om hur man kan bemöta en pessimistisk partner?

• Svar på tråden Sambos negativitet bryter ned relation
  • Asil83

Tack för era svar, ni har alla rätt.

Jag tänkte ibland i början att det var mitt ?fel? att han var sur och oroad jämt, men har insett att det ligger hos honom och att jag inte kan ändra på det. Förstår också att det inte är så charmigt av mig att vilja ändra på min partners personlighet, men det är ju allra mest för hans egen skull jag tänker att han skulle må bra av att lära dig tänka lite annorlunda.
    Men tror inte han har självinsinten av hur hans pessimism påverkar vare sig honom själv eller andra.

Att bemöta honom logiskt är just det jag gjort hittills, typ ?var nu glad över jobbet det är en positiv sak?, och det har inte alls funkat. Ska prova om jag kan få gehör genom att prata om hur jag mår, men gissar han bara kommer tycka det är jag som gnäller då.

Och det är också sant att jag fått allt det jag önskade, och därför haft svårt att relatera till hans grubblerier. Men han är nog ingen husmänniska, har faktiskt sagt just det, att det blivit för mycket för honom. Dock var det tidigare han som insisterade på hus, jag ville lägenhet, och huset har besiktigats och var prickfritt (just nu iaf, problem kan så klart komma med tiden).

Jag står iaf inte ut med tanken på att inte ha min dotter på heltid. Så jag vill försöka göra något för att förbättra situationen. Rådgivning för att lära oss kommunicera bättre skulle säkert vara bra, jag är knappast perfekt heller. Frågan är om han låter sig övertalas. 

tack för er input!

• Asil83
    Anonym (T) skrev 2023-02-27 14:20:25 följande:

Jag känner till viss del igen mig själv i din beskrivning av sambon, mycket beroende på oro och behov av kontroll och planering. En bidragande del är dock min sambos inställning som aldrig oroar sig för något, alltid säger att det ?löser sig? och har huvudet i det blå. Ja det löser sig för att JAG planerar och har kontroll och oroar mig. Hade min sambo tagit en större del av ansvarsbördan här hade det nog varit annorlunda, och jag hade kunnat chilla mer.

Detta kanske är något du själv kan ta med dig, är det något i ditt beteende eller inställning du kan ändrat för att lätta bördan för din partner? 

Detta låter mycket bekant i vår relation! Jag får ibland höra att han upplever att han är ensam ansvarig för alla problem som han ser, och att jag har huvudet i det blå. Jag tycker själv inte att det stämmer att jag har huvudet i det blå. Men jag är mindre oroligt lagd än han, och tänker oftare att saker löser sig än han (med rätta enligt mig...). Men det är också så att jag ledsnat på att försöka dela ansvarsbördan eftersom min sambo är perfektionist och enbart litar på den information han själv tagit reda på eller det han själv har gjort. Så när jag gång på gång erfarit att det jag bidragit med inte duger så tröttnar jag på att ens försöka.
    MEN du har rätt, jag kan försöka visa tydligare att jag vill dela ansvaret och i grund och botten bryr mig lika mycket som han. Jag ska ta med mig detta.
    Tow2Mater skrev 2023-02-27 14:28:37 följande:

Be honom skriva en lista på allt som han ser är fel i sitt/ert liv, och i en kolumn brevid kan han fylla i vad han (eller namn på personen om det är någon annan än han själv som ska göra just den saken) planerar göra åt det och vid vilket datum det ska vara gjort. Då får han lite struktur. Sen hänvisar du till listan, som kan sitta väl synlig på t ex kylskåpet, varje gång han börjar gnälla om något. 
    Finns det ingen lösning till ett specifikt fel kan man skriva det på listan, eller t ex lösning ännu inte definierad.

Jag har föreslagit att vi ska lista alla de saker han tycker behöver göras, tex kontakta hantverkare, jämföra elbolag, osv. så att vi kan dela upp uppgifterna mellan oss. Men upplever att han bara blir stressad av tanken att konkretisera "problemen" på det sättet? Nästan som att han VILL ha en massa saker i huvudet som han kan oroa sig för och klaga på.
  • Asil83
    Anonym (Ignorerar) skrev 2023-02-27 14:26:39 följande:

Åh vad jag känner igen det där med att klaga på nyköpt hus. I vårt fall var det ett ljud som bara min man hörde. Han frågade var och varannan dag om jag hörde det, sa att han sov dåligt och ständigt var trött pga det mm. I själva verket var han superstressad över sitt jobb, men det förnekade han bestämt. 

Till slut sa jag att om ljudet var så störande så fick vi lägga ut huset till försäljning och flytta någon annanstans. Nej, det behövde vi inte sa han, och sedan dess har jag inte hört ett pip om ljud.

Han kan också på ett väldigt "gubbigt" sätt reta upp sig på saker som han egentligen inte har all information om. Typ jag säger "det står här i tidningen att de ska uppgradera vägen här utanför". Utan att veta exakt vad det betyder börjar han mala på om hur dåligt det är att göra si och så. Om jag då säger "det står faktiskt här att de tänkt göra på ett annat sätt just för att undvika ditten och datten" så börjar han konfrontera _mig_ om varför de valt att göra på ett visst sätt. Som att jag skulle veta det. Det är också när han är stressad... 

Vi har varit tillsammans i 20 år, så jag har lärt mig att slå dövörat till. Ibland undrar jag varför han inte byter jobb eftersom det är det som stressar honom, men jag orkar inte diskutera det med honom eftersom han inte verkar fatta det själv.

Detta låter mycket som min sambo! Han har också stört sig på ett ljud som bara han hörde. Och retar upp sig på saker och finner direkt det negativa i olika saker, utan att vilja ta in att det också kan finnas en positiv aspekt av det. 
    Tror också att allt egentligen handlar om stress och oro över andra saker, men han kan inte formulera det, kanske inte ens för sig själv.
  • Asil83

Nu har jag klagat så mycket på min sambo att jag måste inflika att han också har bra sidor. Till exempel är han väldigt fin mot vår dotter och sina barn. Djupt därinne finns en fin människa som jag tycker mycket om, och jag önskar att han skulle slippa lite av all stress och ångest jag tror han bär på.

Jag känner också en del empati med honom då han haft en ganska tuff barndom men en mamma som är otroligt kritisk och negativ mot honom, och han brukar beskriva henne såsom jag nu beskriver honom, att hon knappt tillåter en att vara glad.

Tyvärr verkar han mer och mer bli likadan som henne. Jag uppfattade inte detta i början av vårt förhållande, men det är nog stressen från allt som förändrats i vårt liv senaste åren som framkallat det kanske.

• Asil83

Barbabrist: ja det är ett bra förslag. Tror han skulle motsätta sig idén av en lista, men om jag bara gör den skulle han nog ändå uppskatta engagemanget och förstå att jag bryr mig, (även om han säkert skulle vilja ändra listan och göra den på sitt sätt?).

Camilla: jag känner exakt samma! Har sagt det till honom, att jag saknar att få drömma och göra roliga framtidsplaner ihop med honom. Har man drömmar och planer orkar man även med de mindre roliga delarna av livet, tycker jag. Ser inga problem med att drömmar kan vara lite naiva. Men det är som att han strävar emot att se det positiva i livet, han bara måste fokusera på det negativa.

• Asil83

Usch jag befarar att ni har rätt i att situationen inte kommer att förbättras.
    Men kan verkligen inte tänka mig att lämna honom nu, det finns känslor kvar och jag kan inte föreställa mig att inte få vara med min dotter varje dag. Och jag känner trots allt glädje varje dag att få komma hem till dem (han är pappaledig nu). Men fanns inte dottern i bilden hade jag nog tänkt annorlunda.

Jag tänker hursomhelst göra vad jag kan, och försöka få honom att inse att han inte ensam har ansvaret för allt som stressar honom, och samtidigt försöka få honom att inse hur hans beteende får mig att må.
    Kanske kan det trots allt bli bättre.

Det var skönt att ventilera med er främlingar iaf, så tack för de!

• Asil83

Har för övrigt en fundering över om han kan ha Aspbergers, eller någon liknande diagnos. Han säger själv att han genom livet tyckt det varit svårt med sociala koder och stt han haft svårt att förstå andra människor (till och med gått i terapi för social fobi för många år sen), han är väldigt känslig för lukter och ljud, samt lättstressad, vilket jag hört kan hänga ihop.
    Slår visst knut på mig själv för att försöka förstå honom, för att ta allt mindre personligt :/ 

Svar på tråden Sambos negativitet bryter ned relation