Inlägg från: Anonym (Ignorerar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ignorerar)

Sambos negativitet bryter ned relation

Åh vad jag känner igen det där med att klaga på nyköpt hus. I vårt fall var det ett ljud som bara min man hörde. Han frågade var och varannan dag om jag hörde det, sa att han sov dåligt och ständigt var trött pga det mm. I själva verket var han superstressad över sitt jobb, men det förnekade han bestämt. 

Till slut sa jag att om ljudet var så störande så fick vi lägga ut huset till försäljning och flytta någon annanstans. Nej, det behövde vi inte sa han, och sedan dess har jag inte hört ett pip om ljud.

Han kan också på ett väldigt "gubbigt" sätt reta upp sig på saker som han egentligen inte har all information om. Typ jag säger "det står här i tidningen att de ska uppgradera vägen här utanför". Utan att veta exakt vad det betyder börjar han mala på om hur dåligt det är att göra si och så. Om jag då säger "det står faktiskt här att de tänkt göra på ett annat sätt just för att undvika ditten och datten" så börjar han konfrontera _mig_ om varför de valt att göra på ett visst sätt. Som att jag skulle veta det. Det är också när han är stressad... 

Vi har varit tillsammans i 20 år, så jag har lärt mig att slå dövörat till. Ibland undrar jag varför han inte byter jobb eftersom det är det som stressar honom, men jag orkar inte diskutera det med honom eftersom han inte verkar fatta det själv.

• Anonym (Ignorerar)
    Asil83 skrev 2023-02-27 15:28:13 följande:

Nu har jag klagat så mycket på min sambo att jag måste inflika att han också har bra sidor. Till exempel är han väldigt fin mot vår dotter och sina barn. Djupt därinne finns en fin människa som jag tycker mycket om, och jag önskar att han skulle slippa lite av all stress och ångest jag tror han bär på.

Jag känner också en del empati med honom då han haft en ganska tuff barndom men en mamma som är otroligt kritisk och negativ mot honom, och han brukar beskriva henne såsom jag nu beskriver honom, att hon knappt tillåter en att vara glad.

Tyvärr verkar han mer och mer bli likadan som henne. Jag uppfattade inte detta i början av vårt förhållande, men det är nog stressen från allt som förändrats i vårt liv senaste åren som framkallat det kanske.

Klarar du att säga "du börjar bli som din mamma" UTAN att använda just de orden så kaaaanske du kan nå fram till honom. Om du, i ett lugnt sammanhang, beskriver _din_ känsla. Det låter verkligen som att han behöver prata med någon professionell för att komma ur det. 

Min man har också fina sidor. Han har ingen svår barndom att skylla på, men han är väldigt introvert i ett jobb där han måste hantera människor OCH stressar upp sig lätt.
Svar på tråden Sambos negativitet bryter ned relation