Sambos negativitet bryter ned relation
Nu har jag klagat så mycket på min sambo att jag måste inflika att han också har bra sidor. Till exempel är han väldigt fin mot vår dotter och sina barn. Djupt därinne finns en fin människa som jag tycker mycket om, och jag önskar att han skulle slippa lite av all stress och ångest jag tror han bär på.
Jag känner också en del empati med honom då han haft en ganska tuff barndom men en mamma som är otroligt kritisk och negativ mot honom, och han brukar beskriva henne såsom jag nu beskriver honom, att hon knappt tillåter en att vara glad.
Tyvärr verkar han mer och mer bli likadan som henne. Jag uppfattade inte detta i början av vårt förhållande, men det är nog stressen från allt som förändrats i vårt liv senaste åren som framkallat det kanske.

Förlåt, var inte meningen att vara dryg men det är lätt att ursäkta ett dåligt beteende med att han egentligen är snäll.
Den ultimata frågan du behöver ställa dig är vad du står ut med. Uppväger de negativa sidorna de positiva? Kan du hantera den här negativiteten och kan du göra det resten av livet (om ni nu planerar att vara ihop så länge).
Bara du kan ju avgöra om han är värd detta. Jag brukar resonera som så att om det är roligare att gå till jobbet än att komma hem ska man nog se över sin familjesituation.
Hans beteende kan säkert bero på hans uppväxt men om han inte vill bryta mönstret kommer det bli svårt. Då kommer han vara likadan idag som om 40 år.