Inlägg från: Anonym (Siri) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Siri)

Tappade bort min diamantring

Anonym (-) skrev 2023-03-01 11:14:09 följande:

Jag har tappat min vigselring och förlovningsring och har helt enkelt ersatt dem.

Man kan inte använda saker som kan försvinna och saker händer som man inte kan räkna med, eller tänkte på.

Nu fick du lite livsvisdom om att handskar och ringar kan ställa till det.

Speciellt också då fingrar ofta krymper när det är kallt. Blir ringen bara lite för stor är det ju extra enkelt att den åker av utan att man märker nåt.
  • Anonym (Siri)
    Anonym (TS) skrev 2023-03-01 11:19:10 följande:
    Det är min förlovningsring, jag tar av den sällan. Åkt på solsemester, går och tränar osv. Man behöver inte ta av sig ringen varje gång man ska göra något, sa de till mig i butiken precis. Sånt händer, tyvärr. Jag är nog inte den första som har tappat bort en ring. 
    Klart de i butiken skulle säga nåt sånt? Då får dom ju sälja fler ringar när du förstört eller tappat bort första ringen. Även om man tycker om att ha på sig sin ring ska man inte ha den hela tiden. Det är smart att ta av den när man ska laga mat, sova, dusch/bad eller t.ex. träning. Beroende på hur du tränar kan det ju rent utgöra en fara för själva fingret att ha på sig en ring just då. Många har ju en silikonring eller en billig, enklare ring att ha under resor, på stranden, när man tränar osv osv som det inte gör något om man tappar bort.
  • Anonym (Siri)
    Anonym (zxcv) skrev 2023-03-01 18:36:30 följande:
    Men hade du tagit med en packe sedlar ca 150.000 ut i backen? Det är i den summan man tänker sig att en diamantring kostar, minst. Säger man diamantring så lär det knappast bara vara en guldring med några infattade diamanter? Kan såklart ha fel.
    Var fick du för dig att diamantringar måste vara så dyra för att "räknas"? Du kan lätt få en solitär på 0.5-1ct för 10-20k och då är den ju rätt stor jämfört med vad som är vanligt i Sverige. Vill man ha något större kan du ändå få det för under 100k. Vet ju inte vad TS hade för nåt, men skulle inte anta att den kostade 150k.
  • Anonym (Siri)
    Anonym (H) skrev 2023-03-01 23:33:46 följande:

Är väl inte konstigt att man bär sin vårlovningsring el vigselring för det mesta? Är väl mer risk att tappa bort dem om man tar av dem i tid och otid. Ts, jag tror inte det blir något problem för dig att få ut nytt via försäkring

Inte egentligen. Klart det är dumt att ha på sig sin ring 24/7, speciellt när man gör något som kan skada ringen, fingret eller att man gör något där man enkelt kan tappa bort den. Finns ju även speciella halsband man kan trä på ringen när man tar av den, om man är rädd att tappa den. 

Om man sitter på kontoret och jobbar är ju rätt liten risk att den förstörs eller trillar av. Kan ju också vara relativt enkelt att hitta den igen om man tappar den inomhus. Om man istället bestämmer sig för att snorkla i havet är det ju en rätt hög risk att man tappar den. Ringar trillar lättare av i vatten och tappar du den är det svårare att hitta igen den. 

Jag har mina ringar varje dag, men självklart tar jag av dem ibland för att jag inte vill tappa bort eller skada dem.  
  • Anonym (Siri)
    Anonym (zxcv) skrev 2023-03-02 00:46:41 följande:
    Om jag har en guldring med infattade briljanter så säger jag, min guldring, inte min briljantring.
    Därför såg jag väl framför mig en ring med stor sten, där liksom stenen tar större plats än guldet. Tänkte att man kallar den efter vilket material som är dominerande. Kanske helknäppt, men var så jag tänkte iaf.
    Och du kan ändå hitta en diamantring med en stor diamant, som en solitär, för 10-20k. I Sverige är en sten på 0.5-1ct rätt stort, då många har betydligt mindre stenar än det. En sån sten kommer definitivt ta större plats än guldet på ringen då en rund briljant på 1ct är ungefär 6,5mm i diameter. 
  • Anonym (Siri)
    Anonym (TS) skrev 2023-03-02 07:23:09 följande:

Jag är verkligen imponerad av folket här. Det är också allmänt att man direkt kastar skit oavsett vad som har hänt, att allt är eget ansvar, eget fel osv. Folk är inget annat är bittra och elaka, känner nästan lite glädje i att någon annan är ledsen  

Jag har tappat bort en sak, oavsett hur och vad den kostade och frågade hur jag går tillväga. För er som bryr er så mycket om den DYRA ringen  och är sååå provocerade av att jag skrev diamant så kostade den 8000kr. Oavsett priset, om det var diamanter eller ej så hade ringen betydelse för mig. 

Och ja, jag kommer få ny ring , det är därför försäkringar finns. 

Förstår inte riktigt det här med att säga att andra är "bittra" bara för att de inte håller med en själv. Tycker ärligt talat inte heller att någon har varit rent elak eller skadeglad, det är ju faktiskt rätt dumt att ha på sig en kär ring när man ska åka skidor.

Om du inte är nöjd med svaren här kan du ju följa ditt egna råd och sluta svara?
  • Anonym (Siri)
    Anonym (zxcv) skrev 2023-03-02 19:53:53 följande:
    Då fick jag tack vare dig lära mig något nytt idag: )

Men tänker på Hollywood-kändisarna och deras stenar. Brukar vara stora, men inga jättar men påstås ändå gå loss på många millar styck.

Finns ju tydligen massa olika diamanter varav den rosa ska vara lite dyrare? Vissa har bättre densitet eller vad det nu är man mäter, så kanske är därför. Att just skådisar i staterna väljer den absolut dyraste diamanten och den kan nog vara mycket dyrare per ct än en "vanlig", att det därför blir så groteska priser?
    Nja, Hollywood-kändisarnas ringar kan ju ofta vara i en helt egen klass. Kim Kardashian har ju t.ex. haft ringar med diamanter på 15-20ct. Det är väldigt stort och det är ju svårt att hitta såna stenar som är tillräckligt "perfekta" att ha till en förlovningsring. Då blir det dyrt. 

Priset på stenar beror ju på en massa faktorer. När det kommer till diamanter räknar man bl.a. de fyra C:en - Carat, Cut, Clarity och Colour. En helt färglös sten utan någon imperfektion eller inkludering kommer såklart kosta mer än en sten som är svagt färgad, med små inkluderingar, även om båda stenarna ser mer eller mindre likadana ut med blotta ögat. Sen som du säger kostar ju vissa färger mer, som t.ex. rosa.

Sen spelar det ju också roll var man fått stenen ifrån. En naturlig diamant som vuxit i marken är dyrare än en som fått växa i ett labb. Många väljer ju labb-diamanter just nu, just för att de är betydligt billigare och ofta mer etiskt och samtidigt få en äkta diamant (inte nåt fejk).

Sen spelar ju såklart märket roll också. En ring från Tiffany's eller Cartier kommer ju kosta betydligt mer än en liknande ring med lika stor och fin sten från ett mindre märke.
Svar på tråden Tappade bort min diamantring