• Anonym (TS)

Tappade bort min diamantring

Hej! 
    BEHÖVER ER HJÄLP :( 
    Jag och familjen åkte till Sälen och jag tappade bort min diamantring. Jag är sååå himla ledsen och förstår ej hur detta kunde hända då jag aldrig tappat något hittills, inget såhär dyrbart för mig. Förmodligen åkte ringer av någonstans i backarna då jag tog av mig mina handskar, jag har tänkt och tänkt men kan inte riktigt förstå vart den kunde åkt av eller hur den gled av fingret. Jag har försäkring på den via affären jag köpte den ifrån men är nu orolig att jag inte får en ny eller att de säger att det var mitt egna fel. Ni som har tappat bort ring, hur har ni gått tillväga ? 

• Svar på tråden Tappade bort min diamantring
  • Anonym (Q)

Försöker låta bli att gråta över spillda diamantringar kanske? 

• minst

Först  och främst ska du göra en förlustanmälan hos polisen. Det går bra att göra på polisens hemsida  (polisen.se). Sen ska du kontakta ditt vanliga försäkringsbolag och anmäla förlusten. Har du en särskild smyckesförsäkring så ska du givetvis anmäla förlusten dit och inte till ditt andra bolag.

Om det var jag så hade jag dessutom satt upp lappar i backen/värmestugor med en efterlysning och kanske en hittelön. Jag hade också pratat med personal i reception/biljettluckor/våffelstugor och liftbås så att alla människor vet om vad som hänt. Jag hade dessutom gått in på facebook, på sidor som är aktuella, typ "vi som åker skidor i Sälen" eller likande och gjort en efterlysning.

Det kanske också kan vara bra med en lappar/efterlysning som sitter på den lokala butikens anslagstavla. Håller tummarna för att ringen återfinns. 

Ibland är det gratis att annonsera i den lokala tidningen och då kanske en liten annons med en efterlysning/hittelön kan var en idé då ringen kan hittas långt senare.   Stort lycka till!

• Anonym (Alice)

Hur kan man vara så dum att man har på sig en diamantring när man åker skidor? Fattar ju vem som helst att den kan trilla av eller skadas och att det är en dålig idé att ha på sig den i backen. Samma sak som när man badar i havet. Då är det som att be om att tappa bort sin ring.

• Anonym (TS)

Ja det är därför man har en extra försäkring kanske. Jag ställde en fråga på hur man går tillväga, jag skiter fullständigt i vad du tycker så låt bli att kommentera framöver. 

• Anonym (TS)
    minst skrev 2023-02-28 22:05:18 följande:

Först  och främst ska du göra en förlustanmälan hos polisen. Det går bra att göra på polisens hemsida  (polisen.se). Sen ska du kontakta ditt vanliga försäkringsbolag och anmäla förlusten. Har du en särskild smyckesförsäkring så ska du givetvis anmäla förlusten dit och inte till ditt andra bolag.

Om det var jag så hade jag dessutom satt upp lappar i backen/värmestugor med en efterlysning och kanske en hittelön. Jag hade också pratat med personal i reception/biljettluckor/våffelstugor och liftbås så att alla människor vet om vad som hänt. Jag hade dessutom gått in på facebook, på sidor som är aktuella, typ "vi som åker skidor i Sälen" eller likande och gjort en efterlysning.

Det kanske också kan vara bra med en lappar/efterlysning som sitter på den lokala butikens anslagstavla. Håller tummarna för att ringen återfinns. 

Ibland är det gratis att annonsera i den lokala tidningen och då kanske en liten annons med en efterlysning/hittelön kan var en idé då ringen kan hittas långt senare.   Stort lycka till!

Tack! Gjorde det och anmälde till försäkringsbolaget som jag fick genom butiken. 
  • Anonym (zxcv)

Hade jag bott i Sälen hade jag vandrat i backarna för att söka av glitter i gräset efter Stockholmarna åkt hem. Går nog att tjäna en hacka.

Nu är jag huvudstadare själv, men i teorin hade jag kunnat hjälpa dig att leta: )

Vet inget om försäkringar då jag aldrig behövt kontakta dem. Har svårt att tro att de tycker det är ens eget fel om man tappat en ring medan man åkt skidor.
    Däremot förvånar det mig att man släpar med diamantring ut i backen.. 

• Anonym (-)

Jag har tappat min vigselring och förlovningsring och har helt enkelt ersatt dem.

Man kan inte använda saker som kan försvinna och saker händer som man inte kan räkna med, eller tänkte på.

Nu fick du lite livsvisdom om att handskar och ringar kan ställa till det.

• Anonym (TS)
    Anonym (zxcv) skrev 2023-03-01 11:10:07 följande:

Hade jag bott i Sälen hade jag vandrat i backarna för att söka av glitter i gräset efter Stockholmarna åkt hem. Går nog att tjäna en hacka.

Nu är jag huvudstadare själv, men i teorin hade jag kunnat hjälpa dig att leta: )

Vet inget om försäkringar då jag aldrig behövt kontakta dem. Har svårt att tro att de tycker det är ens eget fel om man tappat en ring medan man åkt skidor.
    Däremot förvånar det mig att man släpar med diamantring ut i backen.. 

Det är min förlovningsring, jag tar av den sällan. Åkt på solsemester, går och tränar osv. Man behöver inte ta av sig ringen varje gång man ska göra något, sa de till mig i butiken precis. Sånt händer, tyvärr. Jag är nog inte den första som har tappat bort en ring. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (-) skrev 2023-03-01 11:14:09 följande:

Jag har tappat min vigselring och förlovningsring och har helt enkelt ersatt dem.

Man kan inte använda saker som kan försvinna och saker händer som man inte kan räkna med, eller tänkte på.

Nu fick du lite livsvisdom om att handskar och ringar kan ställa till det.

Japp, vet bättre till nästa gång :) 
Svar på tråden Tappade bort min diamantring