• Anonym (TS)

Tappade bort min diamantring

Hej! 
    BEHÖVER ER HJÄLP :( 
    Jag och familjen åkte till Sälen och jag tappade bort min diamantring. Jag är sååå himla ledsen och förstår ej hur detta kunde hända då jag aldrig tappat något hittills, inget såhär dyrbart för mig. Förmodligen åkte ringer av någonstans i backarna då jag tog av mig mina handskar, jag har tänkt och tänkt men kan inte riktigt förstå vart den kunde åkt av eller hur den gled av fingret. Jag har försäkring på den via affären jag köpte den ifrån men är nu orolig att jag inte får en ny eller att de säger att det var mitt egna fel. Ni som har tappat bort ring, hur har ni gått tillväga ? 

• Svar på tråden Tappade bort min diamantring
  • Melii
    Anonym (S) skrev 2023-03-01 18:42:49 följande:
    Seriöst? Då kan ju folk bara påstå att de tappat sin ring och få en ny
    Seriöst, varför har man försäkring då? Den står ju för förlust bla om du inte visste. 
  • Anonym (flä)
    Anonym (zxcv) skrev 2023-03-01 11:10:07 följande:

Hade jag bott i Sälen hade jag vandrat i backarna för att söka av glitter i gräset efter Stockholmarna åkt hem. Går nog att tjäna en hacka.

Faktiskt inte. Göra en hacka - Säkert. Tjäna - Knappast.
    Anonym (guldsked) skrev 2023-03-01 18:44:58 följande:

Jag har en resevigselring av enklare slag när jag tjänstereser eller reser till fattiga länder.

Det är inte så lämpligt att knalla runt med för fina smycken på vissa ställen i världen, det kan både fresta och provocera.

Hänger inte med på den.
    Jag kör själv samma taktik med plånbok och mobil, dvs tar med mig speciella "råneprylar" (gammal mobil och en utsliten plånbok från 90-talet som man har liiiite kontanter i) som jag kan använda som "oh no ... dont take that one!" och sen bara lämna ifrån mig, MEN smycken?
    Om man vill undvika att bli rånad bör man väl inte bära något synligt alls? De rånar väl hellre någon som visade sig ha "fel guldring" än någon som inte bar en ring?

• Melii
    Anonym (flä) skrev 2023-03-01 20:36:21 följande:
    Faktiskt inte. Göra en hacka - Säkert. Tjäna - Knappast.
    Anonym (guldsked) skrev 2023-03-01 18:44:58 följande:

Jag har en resevigselring av enklare slag när jag tjänstereser eller reser till fattiga länder.

Det är inte så lämpligt att knalla runt med för fina smycken på vissa ställen i världen, det kan både fresta och provocera.

Hänger inte med på den.
    Jag kör själv samma taktik med plånbok och mobil, dvs tar med mig speciella "råneprylar" (gammal mobil och en utsliten plånbok från 90-talet som man har liiiite kontanter i) som jag kan använda som "oh no ... dont take that one!" och sen bara lämna ifrån mig, MEN smycken?
    Om man vill undvika att bli rånad bör man väl inte bära något synligt alls? De rånar väl hellre någon som visade sig ha "fel guldring" än någon som inte bar en ring?

Tror fan man ska låta bli o leva, gå ut på gatorna, köra bil, ha en telefon, osv. Herregud vad folk överdriver 
  • Anonym (flä)
    Melii skrev 2023-03-01 20:43:20 följande:
    Tror fan man ska låta bli o leva, gå ut på gatorna, köra bil, ha en telefon, osv. Herregud vad folk överdriver 
    Vad snackar du om? Det är ju för att man befinner sig i de värsta områdena i sydamerikanska länder och gör precis som man vill, som man har "rån-plånbok"? Jag har aldrig undvikit något öht. Utsätter mig nog mer än de flesta. Därför verkar det konstigt att fresta med en fake guldring OM man inte ska ha sin riktiga på sig och då undrar jag varför man inte sket i guldringen alls.
  • Anonym (flä)
    Melii skrev 2023-03-01 20:43:20 följande:
    Eller du lyckades inte läsa "på vissa ställen i världen", som konversationen började med? Det får man ju isf gratulera till.
  • Melii
    Anonym (flä) skrev 2023-03-01 20:50:16 följande:
    Eller du lyckades inte läsa "på vissa ställen i världen", som konversationen började med? Det får man ju isf gratulera till.
    TS ställde en fråga, det blev värsta diskussionen om bla Sydamerika, provocera osv. Lägg ner 
  • Anonym (flä)
    Melii skrev 2023-03-01 20:55:43 följande:
    TS ställde en fråga, det blev värsta diskussionen om bla Sydamerika, provocera osv. Lägg ner 
    Återigen, vad snackar du om?
    En annan skribent skriv om att använda fake ring vid resor och jag frågade varför. Du börjar då citera MIG med påhopp baserade på att du inte läst ordentligt!?

Lägg ner vad? Jag frågade artigt om fake ringen och du hoppar på mig om att inte våga röra sig? Du började väl hela detta som du anser ska läggas ner?
    Vadå "provocera"?
  • Melii

Detta var ej påhopp mot dig utan jag skrev allmänt, blev missförstånd då jag citerade just dig. Jag undrar dock varför det alltid ska spåra ut i massa onödiga diskussioner. Ts ställde frågan hur man går tillväga men folk tolkar det som de vill.  

• Anonym (flä)
    Melii skrev 2023-03-01 21:13:56 följande:

blev missförstånd då jag citerade just dig.

Så märkligt då.

• Anonym (zxcv)
    Canadasvensk skrev 2023-03-01 20:19:42 följande:
    The Jantelagen is strong with this one!  Skål
    Ingår det i jantelagen att man ger kloka råd till fellow familjelivare?

För det är väl mest vad jag sett här. Att undvika att åka skidor med dyr ring nästa skidresa.

Om jag badar med en klocka som inte är vattentät lär jag få liknande råd.
    Är det jantelagens fel?
Svar på tråden Tappade bort min diamantring