• Anonym (TS)

Tappade bort min diamantring

Hej! 
    BEHÖVER ER HJÄLP :( 
    Jag och familjen åkte till Sälen och jag tappade bort min diamantring. Jag är sååå himla ledsen och förstår ej hur detta kunde hända då jag aldrig tappat något hittills, inget såhär dyrbart för mig. Förmodligen åkte ringer av någonstans i backarna då jag tog av mig mina handskar, jag har tänkt och tänkt men kan inte riktigt förstå vart den kunde åkt av eller hur den gled av fingret. Jag har försäkring på den via affären jag köpte den ifrån men är nu orolig att jag inte får en ny eller att de säger att det var mitt egna fel. Ni som har tappat bort ring, hur har ni gått tillväga ? 

• Svar på tråden Tappade bort min diamantring
  • Anonym (Siri)
    Anonym (-) skrev 2023-03-01 11:14:09 följande:

Jag har tappat min vigselring och förlovningsring och har helt enkelt ersatt dem.

Man kan inte använda saker som kan försvinna och saker händer som man inte kan räkna med, eller tänkte på.

Nu fick du lite livsvisdom om att handskar och ringar kan ställa till det.

Speciellt också då fingrar ofta krymper när det är kallt. Blir ringen bara lite för stor är det ju extra enkelt att den åker av utan att man märker nåt.
  • Anonym (Siri)
    Anonym (TS) skrev 2023-03-01 11:19:10 följande:
    Det är min förlovningsring, jag tar av den sällan. Åkt på solsemester, går och tränar osv. Man behöver inte ta av sig ringen varje gång man ska göra något, sa de till mig i butiken precis. Sånt händer, tyvärr. Jag är nog inte den första som har tappat bort en ring. 
    Klart de i butiken skulle säga nåt sånt? Då får dom ju sälja fler ringar när du förstört eller tappat bort första ringen. Även om man tycker om att ha på sig sin ring ska man inte ha den hela tiden. Det är smart att ta av den när man ska laga mat, sova, dusch/bad eller t.ex. träning. Beroende på hur du tränar kan det ju rent utgöra en fara för själva fingret att ha på sig en ring just då. Många har ju en silikonring eller en billig, enklare ring att ha under resor, på stranden, när man tränar osv osv som det inte gör något om man tappar bort.
  • Melii

Jag tappade bort min ring på semestern och fick ny, tur att man har extra försäkring. Det var inga konstigheter, det är därför man betalar extra just för att ha en säkerhet ifall något händer. Hade du spolat ner den i toaletten så hade du kanske inte fått men nu tror jag inte att det blir några konstigheter.

Fy vad bittra människor det finns här :) 

• Anonym (-)
    Det är min förlovningsring, jag tar av den sällan. Åkt på solsemester, går och tränar osv. Man behöver inte ta av sig ringen varje gång man ska göra något, sa de till mig i butiken precis. Sånt händer, tyvärr. Jag är nog inte den första som har tappat bort en ring. 
    Verkligen inte, men tyvärr så ringar som används faktiskt kan förloras. Själv hade jag inte någon försäkring och tänker att det är sådant man får räkna med i livet. 

Jag tänker att riktigt dyra ringar behöver en ersättare för skidåkning och havsbad.
  • Anonym (zxcv)
    Förstår att det är en kär ring. Då den betyder något väldigt speciellt för dig och er.

Men hade du tagit med en packe sedlar ca 150.000 ut i backen? Det är i den summan man tänker sig att en diamantring kostar, minst. Säger man diamantring så lär det knappast bara vara en guldring med några infattade diamanter? Kan såklart ha fel.

Rätt fantastiskt ändå att man fortfarande kan gå runt i såna smycken i vårt land till vardags när mobiltelefoner för 4 k blir avplockade lätt. Har hört att det är supervanligt iaf, men aldrig upplevt. Så människor som säger att det är så väldigt vanligt har nog fel eller så har jag haft tur.

Om du åker utomlands, så snälla, fixa en ersättningsring. Du har säkert hört att det finns länder (Sydamerika, delar av Afrika tex) där man hugger av fingrar om det misstänks vara diamanter för att komma åt ringarna fort och smidigt.
    Rån pga såna smycken (eller bara vanligt guld) förekommer i hela världen.

Nej, du är verkligen inte den första att tappa bort en ring. Jag har tappat bort flera, men ingen i diamantrings-prisklassen eller en betydelsefull förlovningsring, peppar, peppar..
  • Anonym (S)
    Melii skrev 2023-03-01 12:22:01 följande:

Jag tappade bort min ring på semestern och fick ny, tur att man har extra försäkring. Det var inga konstigheter, det är därför man betalar extra just för att ha en säkerhet ifall något händer. Hade du spolat ner den i toaletten så hade du kanske inte fått men nu tror jag inte att det blir några konstigheter.

Fy vad bittra människor det finns här :) 

Seriöst? Då kan ju folk bara påstå att de tappat sin ring och få en ny
  • Anonym (guldsked)

Jag har en resevigselring av enklare slag när jag tjänstereser eller reser till fattiga länder.

Det är inte så lämpligt att knalla runt med för fina smycken på vissa ställen i världen, det kan både fresta och provocera.

• Anonym (zxcv)
    Anonym (S) skrev 2023-03-01 18:42:49 följande:
    Seriöst? Då kan ju folk bara påstå att de tappat sin ring och få en ny
    Ja, försäkringsbedrägerier är också rätt vanligt bland vanliga villa, volvo, vovve-personer. Tyvärr.
  • Canadasvensk
    Anonym (Q) skrev 2023-02-28 15:37:00 följande:

Försöker låta bli att gråta över spillda diamantringar kanske? 

The Jantelagen is strong with this one!  Skål
Svar på tråden Tappade bort min diamantring