• Anonym (SOS!!!)

Måste jag verkligen rotfylla tanden? Rätt väg att gå?

Jag ska göra en rotfyllning i veckan men är så osäker på om det är rätt att göra det. 

Symptom: 

Det hugger till när jag tuggar på något halvhårt som träffar en viss punkt sen ett år tillbaka. Med det menar jag typ pärlsocker, panerad fisk, frö i ett bröd osv. 

Sen 7 månader tillbaka så värker det av och till i vad som känns inuti och under tanden. Inget smärtstillande behövs men jag är medveten om att tanden existerar cirka 70% av tiden. Men det kommer perioder när jag inte känner av den alls mer än när jag tuggar något halvhårt. Så jag kan känna tanden värka lite i en vecka, sen inte alls på några dagar, sen värker det igen ett tag och är borta i två veckor. Det verkar också höra ihop delvis i varje fall med hur hårt jag pressat/gnisslat tänder på natten. 

Det gör ont i 15 minuter i/runt tanden när jag har använt tandtråd på den. 

Jag reagerar INTE på varmt och kallt som jag äter och dricker förutom när tandläkaren la på en isbit mitt på tanden. Det var rejält oskönt i någon minut. 

Med tanke på att besvären har funnits i ett år finns det något hopp om att det ska gå över?

Jag vill inte hasta in i en rotfyllning och döda tanden om den kan räddas.  

Behandling som gjorts är en bytt lagning för ett år sen. Det var då det började göra ont att tugga.
    Lagningen böts till en temporär för 7 månader sen men det hjälpte inte det onda vid tuggandet och det var även i samband med det som tanden började värka av och till. Tanden slipades även ner samtidigt för att inte få tryck på sig. 

Det här blev längre än jag menade skriva men är rotfyllning rätt väg att gå eller åtminstone inte helt fel väg? Finns det hopp för en tand som har gjort sig påmind om att den finns i ett år?

Jag har nästan panikångest över det här då det inte är ett lätt beslut då inte ens tandläkarna eller experten ser något uppenbart fel. Jag skulle bli lycklig om några orkade svara från era erfarenheter vad ni tror. 

• Svar på tråden Måste jag verkligen rotfylla tanden? Rätt väg att gå?
  • Anonym (Nope)

Alternativet är att rycka tanden nu, eller att rycka tanden när nerven dött av sig själv. 

• Anonym (SOS!!!)
    Anonym (Nope) skrev 2023-02-28 12:54:11 följande:
    Alternativet är att rycka tanden nu, eller att rycka tanden när nerven dött av sig själv. 
    Tandlös vill jag inte bli och att dra ut den gör jag bara när det inte längre finns några val alls så om en rotfyllning gör att jag får behålla tanden så måste jag göra det. 

Men tror du att nerven är inblandad alltså? Den lever ju vad jag fattar eftersom att den reagerade på expertens isbit. Är det inte bra att den lever? Det syns ingen infektion eller något fel på röntgen så rotfyllningen görs enbart på mina symptom som jag skrev om. 
  • Mrs Moneybags

Jag tror att när tandläkaren borrar upp tanden så kommer hen att se exakt hur dålig den är. Förmodligen är den dålig och då blir det rotfyllning. 

Om både tandläkare och expert sagt att du bör rotfylla, så skulle jag lita på det. 

• Anonym (SOS!!!)
    Mrs Moneybags skrev 2023-02-28 12:59:57 följande:
    Jag tror att när tandläkaren borrar upp tanden så kommer hen att se exakt hur dålig den är. Förmodligen är den dålig och då blir det rotfyllning. 

Om både tandläkare och expert sagt att du bör rotfylla, så skulle jag lita på det. 
    Tror du att den kan vara jättedålig trots att mina symptom inte är så illa? 

Vad gör experten om den inte ser dålig ut alls? Kör på ändå och rotfyller fast tanden ser ok ut? Jag vet att du inte kan veta men du kanske vet hur dom brukar göra. 

Problemet är att tandläkare och expert inte kan säga till 100% eftersom att det inte syns något rent kliniskt. Inget uppenbart och helt tydligt utan dom går på mina symptom. 

Borras lagningen alltid upp först och tandläkaren ser sig omkring innan man fortsätter med rotfyllning eller kör dom hårt från början med rotfyllning utan att ens borra bort lagningen och titta först? 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (SOS!!!) skrev 2023-02-28 13:05:39 följande:

Vad gör experten om den inte ser dålig ut alls? Kör på ändå och rotfyller fast tanden ser ok ut? Jag vet att du inte kan veta men du kanske vet hur dom brukar göra. 

Problemet är att tandläkare och expert inte kan säga till 100% eftersom att det inte syns något rent kliniskt. Inget uppenbart och helt tydligt utan dom går på mina symptom. 

Borras lagningen alltid upp först och tandläkaren ser sig omkring innan man fortsätter med rotfyllning eller kör dom hårt från början med rotfyllning utan att ens borra bort lagningen och titta först? 
    Jag vet inte, men jag vet att den tanden jag rotfyllde inte gjorde särskilt ont innan. Men när tandläkaren började öppna upp den kändes det en del. Jag tänkte länge att jag kanske hade ont i huvudet, ont i käken, det var lite diffust sådär. 
  • AndreaBD
    Anonym (SOS!!!) skrev 2023-02-28 13:05:39 följande:

Symptomen är egentligen illa nog. Om det gör ont när man tuggar, då är det nerven ganska direkt som man känner av. Och då kan det vara något otätt och då blir det ju värre. 

Det finns nog ingen större risk att en rotfyllning görs i onödan. Självklart, tandläkaren måste i regel borra ur hela lagningen innan hen gör en rotfyllning. Risken, om du väntar för länge, är att du kan få en inflammation. Det hade jag en gång och då måste man göra en rotfyllning, och det är svårt att bedöva tillräckligt då. Det var bland det värsta jag varit med om hos tandläkare. 
  • Anonym (SOS!!!)
    Mrs Moneybags skrev 2023-02-28 13:15:23 följande:
    Jag vet inte, men jag vet att den tanden jag rotfyllde inte gjorde särskilt ont innan. Men när tandläkaren började öppna upp den kändes det en del. Jag tänkte länge att jag kanske hade ont i huvudet, ont i käken, det var lite diffust sådär. 
    Hoppas att du hade fått bedövning innan. Men hur kom det sig att den tanden rotfylldes om ni inte visste att det var något fel på den med säkerhet eller det kanske ni visste? Hur länge gick du med "inte särskilt ont"?
    AndreaBD skrev 2023-02-28 13:20:13 följande:
    Symptomen är egentligen illa nog. Om det gör ont när man tuggar, då är det nerven ganska direkt som man känner av. Och då kan det vara något otätt och då blir det ju värre. 

Det finns nog ingen större risk att en rotfyllning görs i onödan. Självklart, tandläkaren måste i regel borra ur hela lagningen innan hen gör en rotfyllning. Risken, om du väntar för länge, är att du kan få en inflammation. Det hade jag en gång och då måste man göra en rotfyllning, och det är svårt att bedöva tillräckligt då. Det var bland det värsta jag varit med om hos tandläkare. 
    Menar du att mina symptom är illa nog som kortfattat är ont när jag tuggar något hårt och värk av och till i/under tanden? Eller var det dina egna symptom du menade? 

Kanske är det så att rotfyllning inte görs i onödan. Förhoppningsvis inte av en expert dessutom. Jag är bara så rädd att göra något ofördelaktigt för mina tänder och att ta död på en tand känns ju sådär när det inte är 100% tydligt. Kanske är det för att det inte är 100% självklart och för att jag har haft många problem med mina tänder som jag är så orolig. 

Innan du fick inflammationen hade du känt av något då? 
  • AndreaBD
    Anonym (SOS!!!) skrev 2023-02-28 14:11:11 följande:
    Kanske är det så att rotfyllning inte görs i onödan. Förhoppningsvis inte av en expert dessutom. Jag är bara så rädd att göra något ofördelaktigt för mina tänder och att ta död på en tand känns ju sådär när det inte är 100% tydligt. Kanske är det för att det inte är 100% självklart och för att jag har haft många problem med mina tänder som jag är så orolig. 

Innan du fick inflammationen hade du känt av något då? 
    Jag tror en tandläkare kan se ganska lätt om det finns tandsubstans kvar eller om man har kommit ner till nerven. Det är det som avgör. Det måste finnas tand kvar över nerven. Som skydd liksom. Finns det inte, för att man måste ta bort det sista, eller om det finns lite och det värker ändå, då gör man en rotbehandling. Jag tror inte det är särskilt svårt att avgöra.

Jag har haft rotfyllningar på minst 10 tänder och jag förstår inte riktigt varför du tycker det är något du vill undvika till varje pris. Döda tänder är ganska bra egentligen. Om man har tur håller de ändå livet ut. I värsta fall får man göra en krona på om man märker att en tand inte är så stark. 

Du har haft många problem, men du har aldrig gjort en rotfyllning? Våra definitioner på många problem är nog olika.

Jag kommer inte ihåg, jag har haft så många konstiga grejer med tänderna. Men en inflammtion är jäkligt otäckt. 
  • Stefano82

Jag har tänder som är rotfyllda och en sak kan jag säga. Tandläkaren borra upp den provisoriska lagningen för att sedan rensa upp i kanalerna under tanden på så sätt dödar man tanden så att tandläkaren kan rotfylla den. Det är bra om man tar bedövning det blir lokalbedövning då. Det kan illa mycket i tanden som ska rotfyllas det är för att när den provisoriska lagningen borra bort så kommer tandläkaren att slipa lite på den vanligt handen. Men du har ingenting att oroa dig för hos tandläkaren är du säker.

• Tecum

Varför är du så bekymrad över rotfyllning? En död tand är en bra tand för den ska du inte få ont i och den håller förhoppningsvis länge. De är duktiga på att bedöva så det gör inte ont. Visst kan det bli komplikationer men det är ovanligt när det inte är akut rotfyllning. Det enda som är lite komplicerat är att tandläkaren måste rensa ut roten riktigt, vilket kan vara knepigt om roten är sned.

Vid akut rotfyllning måste de lägga en provisorisk lagning tills inflammationen gått ner, sen ska den bort och göras om. det betyder fler tandläkarbesök och högre kostnader.

• Anonym (N)

Jag valde att dra ut en tand längst bak (inte visdomstand , redan tagit bort alla) istället för att rotfylla.. Gjorde det strax efter nyår. De påbörjade en rotbehandling på tandläkarakuten nån vecka innan fast jag sa redan då att jag ville dra ut , tyckte de borde dragit ut direkt men de vill väl tjäna så mycket pengar som möjligt.

Iallafall så är jag glad att jag inte rotfyllde .. Har inga besvär alls nu och märker inte av så mycket att det saknas en tand där. Ville slippa mer problem med tanden och så är jag mammaledig och har inte riktigt ekonomin för att behöva gå tillbaks massa gånger om jag skulle fått problem med rotfyllningen ..

Men kan självklart förstå om man inte vill bli av med en tand.. tycker du ska prova att gå till nån annan tandläkare och få en second opinion? Eller det kanske du redan har fått? Om det går att laga ?vanligt? eller om du verkligen måste rotfylla? 

Jag hade iallafall tandvärk från och till och så gjorde det ont när jag tuggade där eller ibland när jag åt något sätt , sköt upp länge att fixa den .. tror jag hade haft en lagning innan som jag tappade men lät det vara när jag var gravid och även efteråt (nästan ett år) för det gjorde inte ont hela tiden och jag inte hade flera tusenlappar att lägga på tänderna. Sen efter jul fick jag jätteont så jag behövde åka in akut.

Är som sagt glad att jag drog ut tanden men lycka till hur du än gör! 

• Anonym (Samma?)

Visst har du skrivit om detta förut? Det låter väldigt bekant att du inte tror på tandläkaren samt  verkar tro att det finns tandläkare och sedan "experter" och att det är dessa experter som utför rotfyllning, inte "vanliga" tandläkare. 

Svar på tråden Måste jag verkligen rotfylla tanden? Rätt väg att gå?