Måste jag verkligen rotfylla tanden? Rätt väg att gå?
Jag ska göra en rotfyllning i veckan men är så osäker på om det är rätt att göra det.
Symptom:
Det hugger till när jag tuggar på något halvhårt som träffar en viss punkt sen ett år tillbaka. Med det menar jag typ pärlsocker, panerad fisk, frö i ett bröd osv.
Sen 7 månader tillbaka så värker det av och till i vad som känns inuti och under tanden. Inget smärtstillande behövs men jag är medveten om att tanden existerar cirka 70% av tiden. Men det kommer perioder när jag inte känner av den alls mer än när jag tuggar något halvhårt. Så jag kan känna tanden värka lite i en vecka, sen inte alls på några dagar, sen värker det igen ett tag och är borta i två veckor. Det verkar också höra ihop delvis i varje fall med hur hårt jag pressat/gnisslat tänder på natten.
Det gör ont i 15 minuter i/runt tanden när jag har använt tandtråd på den.
Jag reagerar INTE på varmt och kallt som jag äter och dricker förutom när tandläkaren la på en isbit mitt på tanden. Det var rejält oskönt i någon minut.
Med tanke på att besvären har funnits i ett år finns det något hopp om att det ska gå över?
Jag vill inte hasta in i en rotfyllning och döda tanden om den kan räddas.
Behandling som gjorts är en bytt lagning för ett år sen. Det var då det började göra ont att tugga.
Lagningen böts till en temporär för 7 månader sen men det hjälpte inte det onda vid tuggandet och det var även i samband med det som tanden började värka av och till. Tanden slipades även ner samtidigt för att inte få tryck på sig.
Det här blev längre än jag menade skriva men är rotfyllning rätt väg att gå eller åtminstone inte helt fel väg? Finns det hopp för en tand som har gjort sig påmind om att den finns i ett år?
Jag har nästan panikångest över det här då det inte är ett lätt beslut då inte ens tandläkarna eller experten ser något uppenbart fel. Jag skulle bli lycklig om några orkade svara från era erfarenheter vad ni tror.