Är detta skattepliktigt?
Tekniskt sätt då är det försäljning av en tjänst och inte en gåva. Vilket innebär att den är skattepliktig och ska tas upp i deklarationen.
Tekniskt sätt då är det försäljning av en tjänst och inte en gåva. Vilket innebär att den är skattepliktig och ska tas upp i deklarationen.
Om en person säger, "ge mig 50 000kr så svarar jag på dina frågor". Då har person sålt en tjänst, dvs tjänsten är Att svara på frågor. Dessa 50 000kr ska skattas och kan då skattas under övriga inkomster, hobbeyer etc.
Kan också gå under konsultverksamhet.
Personen som mottog pengar kan be om kvitto för transaktionen. Personen som gav pengarna ska också egentligen ha ett kvitto.
Allt hänger ju vad det är för fråga och om personen som svarar har typ det som yrke/hobby.
Syftet liksom.
Om det handlar om misstänkt otrohetsaffär så har köpt en tjänst för att eventuellt få eta sanningen. Och då ska det skattas som inkomst för den som motar pengarna, dvs sen som har sålt tjänsten.
Ts: Är det du som varit dum att betala eller är det du som sålt en tjänst och fått betalt?
Hobbyverksamhet är uteslutet om man gör det med syftet att tjäna pengar.
Man får heller inte ta beställningsuppdrag i sin hobbyverksamhet.
Fast det verkar väl jättelångsökt om det finns väl inga ambitioner eller avsikter att driva konsultverksamhet heller?
Hur är det relevant om jag är en av dessa?