• Anonym (Maria)

Är detta skattepliktigt?

Om en person kontaktar en annan som inte vill prata, men till slut så säger den andra personen, OK, ge mig 50 000 kronor så ska jag svara på din fråga. Och den förste går med på detta och ger 50 000 kr. 

Måste personen som fick pengarna ta upp det i sin deklaration och i så fall hur? Det är ju inget jobb som personen har gjort och heller inte inkomst av kapital eller räknas på något sätt information som man sitter på som ett kapital man kan sälja? Eller behöver personen inte skatta alls? Villkorad gåva?

• Svar på tråden Är detta skattepliktigt?
  • Anonym (S)
    Anonym (Maria) skrev 2023-03-03 16:52:09 följande:
    Om det är arbetsförmåga att kunna säga några ord då är det ganska många i Sverige som ska få sin sjukpension indragen.
    Får de betalt för att prata då?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (this) skrev 2023-03-03 17:54:02 följande:
    Du skrev sjukpensionär, det var det jag svarade på.
    Och problemet kvarstår, hur kan detta vara arbete med tanke på det jag tog upp?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (S) skrev 2023-03-03 17:56:31 följande:
    Får de betalt för att prata då?
    Det är inte relevant som jag har förstått det. De går på arbetsförmåga, inte om personerna kommer att hitta några arbetsgivare. Har man arbetsförmåga men inte hittar jobb så är det a-kassa som gäller.
  • Anonym (this)
    Anonym (Maria) skrev 2023-03-03 18:54:22 följande:
    Och problemet kvarstår, hur kan detta vara arbete med tanke på det jag tog upp?
    Ja, vad har jag skrivit i hela tråden?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (this) skrev 2023-03-03 19:06:00 följande:
    Ja, vad har jag skrivit i hela tråden?
    Du har skrivit att det är inkomst men hur ska det skattas? Det kan ju inte vara arbete av de skäl som jag angett.
  • Anonym (this)
    Anonym (Maria) skrev 2023-03-03 19:17:37 följande:
    Du har skrivit att det är inkomst men hur ska det skattas? Det kan ju inte vara arbete av de skäl som jag angett.
    Ja, vad  har jag svarat på det tidigare i tråden?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (this) skrev 2023-03-03 19:19:56 följande:
    Ja, vad  har jag svarat på det tidigare i tråden?
    Du har svarat att det är inkomst
  • Anonym (this)
    Anonym (Maria) skrev 2023-03-03 19:23:31 följande:
    Du har svarat att det är inkomst
    Ja. Det är rätt.

Så jag får väl fråga nästa fråga då: Är all inkomst arbetsinkomst?
  • Anonym (Glenn XL-dase)
    Anonym (Maria) skrev 2023-03-03 14:42:50 följande:
    Är detta skattepliktigt?

Om en person kontaktar en annan som inte vill prata, men till slut så säger den andra personen, OK, ge mig 50 000 kronor så ska jag svara på din fråga. Och den förste går med på detta och ger 50 000 kr. 

Måste personen som fick pengarna ta upp det i sin deklaration och i så fall hur? Det är ju inget jobb som personen har gjort och heller inte inkomst av kapital eller räknas på något sätt information som man sitter på som ett kapital man kan sälja? Eller behöver personen inte skatta alls? Villkorad gåva?

Nej, det är inga pengar du behöver skatta för. Det är tillåtet att ge pengar till andra.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (this) skrev 2023-03-03 19:53:41 följande:
    Ja. Det är rätt.

Så jag får väl fråga nästa fråga då: Är all inkomst arbetsinkomst?
    Nej det finns väl kapitalinkomst också
Svar på tråden Är detta skattepliktigt?