• Anonym (Maria)

Är detta skattepliktigt?

Om en person kontaktar en annan som inte vill prata, men till slut så säger den andra personen, OK, ge mig 50 000 kronor så ska jag svara på din fråga. Och den förste går med på detta och ger 50 000 kr. 

Måste personen som fick pengarna ta upp det i sin deklaration och i så fall hur? Det är ju inget jobb som personen har gjort och heller inte inkomst av kapital eller räknas på något sätt information som man sitter på som ett kapital man kan sälja? Eller behöver personen inte skatta alls? Villkorad gåva?

• Svar på tråden Är detta skattepliktigt?
  • Anonym (skatt)

Det är en gåva och det behöver inte beskattas. Står tydligt på skatteverkets hemsida.

• Anonym (Maria)
    Anonym (skatt) skrev 2023-03-03 15:12:10 följande:

Det är en gåva och det behöver inte beskattas. Står tydligt på skatteverkets hemsida.

Citronella skrev 2023-03-03 15:17:19 följande:

Vi har inte gåvoskatt i Sverige. 

Men om det var en gåva så hade personen gett pengarna även om den andra inte svarade på frågan.
  • Anonym (this)
    Anonym (Maria) skrev 2023-03-03 15:19:24 följande:
    Citronella skrev 2023-03-03 15:17:19 följande:

Vi har inte gåvoskatt i Sverige. 

Men om det var en gåva så hade personen gett pengarna även om den andra inte svarade på frågan.
    This! Det är inte en gåva, utan en betalning för en tjänst.

Detta med vad som är gova och vad som är betalning för tjänster var mycket på tapeten när Patreon etablerades och började användas av svenskar. Folk gav sina pengar, ja, men eftersom de lovades och fick något i utbyte kan det inte handla om gåva, utan då är det betalning för tjänst/vara och är därmed skattepliktigt.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (this) skrev 2023-03-03 15:39:00 följande:
    This! Det är inte en gåva, utan en betalning för en tjänst.

Detta med vad som är gova och vad som är betalning för tjänster var mycket på tapeten när Patreon etablerades och började användas av svenskar. Folk gav sina pengar, ja, men eftersom de lovades och fick något i utbyte kan det inte handla om gåva, utan då är det betalning för tjänst/vara och är därmed skattepliktigt.
    Men personen det gäller har ju ingen firma eller något som erbjuder tjänster. Det är ju inte så att den skickar en faktura, betalar in moms osv.
  • Anonym (this)
    Anonym (Maria) skrev 2023-03-03 15:44:55 följande:
    Men personen det gäller har ju ingen firma eller något som erbjuder tjänster. Det är ju inte så att den skickar en faktura, betalar in moms osv.
    Det är lik förbannat skattepliktig. Om du betalar en tonåring 500 spänn för att klippa ditt gräs en sommarär det egentligen också skattepliktig. 
  • EpicF

Tekniskt sätt då är det försäljning av en tjänst och inte en gåva. Vilket innebär att den är skattepliktig och ska tas upp i deklarationen. 

• Anonym (Maria)
    Anonym (this) skrev 2023-03-03 16:06:31 följande:
    Det är lik förbannat skattepliktig. Om du betalar en tonåring 500 spänn för att klippa ditt gräs en sommarär det egentligen också skattepliktig. 
    Det jag frågar är hur man i så fall ska göra i deklarationen för personen har ju ingen registrerad firma
  • Anonym (Maria)
    EpicF skrev 2023-03-03 16:10:41 följande:

Tekniskt sätt då är det försäljning av en tjänst och inte en gåva. Vilket innebär att den är skattepliktig och ska tas upp i deklarationen. 

Säga några ord har jag svårt att se som ett utfört arbete och vad händer om det skulle handla till exempel om en person som är sjuk och har bidrag för det? Då kan ju den inte jobba och det är knappast arbetsförmåga att kunna säga några ord i ett samtal. Det blir ju absurt. 
  • Anonym (this)
    Anonym (Maria) skrev 2023-03-03 16:18:06 följande:
    Det jag frågar är hur man i så fall ska göra i deklarationen för personen har ju ingen registrerad firma
    Man deklarerar det som inkomst i sin vanliga skattedeklaration.
    Anonym (Maria) skrev 2023-03-03 16:21:29 följande:
    Säga några ord har jag svårt att se som ett utfört arbete och vad händer om det skulle handla till exempel om en person som är sjuk och har bidrag för det? Då kan ju den inte jobba och det är knappast arbetsförmåga att kunna säga några ord i ett samtal. Det blir ju absurt. 

Och ändå är det det! 
Svar på tråden Är detta skattepliktigt?