• Anonym (Undrar)

Gå minus på att jobba??

Måste man verkligen tacka ja till en tjänst som gör att jag går minus?

Jag får ut 3500kr mer på en månad på A-kassa än att jobba... 
    T ex jag får ut mindre varje dag på jobbet, jämfört med en dag på jobbet..

Jag måste dessutom åka 4 mil varje dag totalt, jag måste använda bilen i tjänsten för 18:50 kr milen...

Dessa 3500 kr är ändå ganska mycket varje månad..

• Svar på tråden Gå minus på att jobba??
  • Anonym (M)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-06 14:44:13 följande:
    Under säsong får jag ut cirka 23-50 tusen varje månad efter skatt.
    Jag är knappt ledig, tar ingen semester eller så.
    Barnen har fritids hela sommaren stort sett.

Jag lägger ju även undan för de dåliga månaderna under vintern. Men nu börjar den kassan sina då de blev lite mycket tråkiga utgifter under vintern, vattenskada i huset, försäkringen täckte ju en del, men fortfarande utlägg för ny kyl och frys.
    Sen gick tvn sönder efter 10 år, sen fick jag laga min bil för 10000kr...

Nu kommer jag dessutom bli sjukskriven i 12v pga en operation. Är förhoppningsvis tillbaka på gamla jobbet i maj igen och kan köra på i 150%....

Frågan är hur man hittar en lämplig sysselsättning på vintern?! 
    Du ska kanske se över hela din livssituation. Flytta, skaffa annat jobb så barnen får lite sommarlov.

Har du berättat på jobbet att du ska opereras ? Hinner du ens börja jobba där?
  • Anonym (M)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-06 14:48:35 följande:
     Vaddå bidragsfusk? Jag fick en behovsanställning, så kan få allt från 0-150h på en månad. De ringer ut en.

Men som sagt, jag får ut mindre en dag på jobbet än en dag på a-kassa.
    Tackar du nej till arbete har du inte rätt till a-kassa. Så då tjänar du på att arbeta. 
  • fornminne

Anonym Bb, det kan jag hålla med om. Att TS i första hand bör söka året runt-försörjning, om det sen är flera olika jobb spelar ingen roll. Men som sagt, man behöver inte acceptera hur dåliga villkor som helst.

• Anonym (M)
    fornminne skrev 2023-03-06 14:53:16 följande:

Anonym Bb, det kan jag hålla med om. Att TS i första hand bör söka året runt-försörjning, om det sen är flera olika jobb spelar ingen roll. Men som sagt, man behöver inte acceptera hur dåliga villkor som helst.

Då får man ta konsekvensen dvs att bli avstängd från a kassan. Men det har TS kanske råd med det är ju bara en månads jobb.
  • Jemp
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-06 13:53:08 följande:
    Gå minus på att jobba??

Måste man verkligen tacka ja till en tjänst som gör att jag går minus?

Jag får ut 3500kr mer på en månad på A-kassa än att jobba... 
    T ex jag får ut mindre varje dag på jobbet, jämfört med en dag på jobbet..

Jag måste dessutom åka 4 mil varje dag totalt, jag måste använda bilen i tjänsten för 18:50 kr milen...

Dessa 3500 kr är ändå ganska mycket varje månad..

A-kassan har tydliga regler för vilka jobb inkl inkomstminskning man måste acceptera, så kolla deras sida.
  • Anonym (x)
    Anonym (Nej) skrev 2023-03-06 13:59:57 följande:

Nej, du måste inte tacka ja. Men du riskerar att förlora din a-kassa.

När jag var arbetslös så var det ok att neka jobb pga ekonomi.
  • Anonym (M)
    Anonym (x) skrev 2023-03-06 15:24:00 följande:
    När jag var arbetslös så var det ok att neka jobb pga ekonomi.
    Men då måste man vara öppen med det. Dvs prata med dom. Säger de nej så blir TS tvungen att ta jobbet. Tror hon är mer inne på att bara tacka nej och inte säga något.
  • Anonym (Ekonom)

Jag tycker det borde stå i jobbannonserna vad arbetsgivare är villiga att betala i lön. Vill de inte ange exakt, borde de i vart fall kunna ange ett intervall. 

Det skulle spara tid både för arbetssökanden och arbetsgivare. 
    Visst, det heter att man är skyldig att ta ett jobb, ta de jobb som erbjuds osv, men samtidigt finns det ju en verklighet. Ingen är betjänt av att anställa en person som inte trivs, som inte vill jobba, som är sjukt missnöjd över lönen osv. En sådan person kommer inte bli särskilt långvarig. Gör man klart för arbetsgivaren vad man har för inställning till jobbet och lönen blir man nog inte aktuell för någon anställning och därmed har TS ingen rävsax att ta ställning till. Detta oavsett vad arbetsförmedlingen och a-kassan försöker göra gällande. 

• Anonym (Fia)

Om arbetet betalar mindre än 90% av din dagersättning från a-kassan anses det inte lämpligt och du kan tacka nej (Och ange detta till AF som rapporterar vidare till a-kassa). observera att i det beloppet ingår inte eventuell inkomstförsäkring från facket och liknande  Regeln är dessutom på väg bort men så vitt jag vet finns den fortfarande. Dock är det extremt ovanligt att arbeten betalar så lite med tanke på att taket i a-kassan är så lågt då den är närmast irrelevant redan. Men visst om man tidigare haft så hög lön man slår i taket även med de tillfälliga högre nivåerna och nu söker helt annan slags arbeten som snarare ligger nära kollekvavtalens minimilöner skulle det kunna ske. 

sedan är det så att du alltid skött all prickfritt under din ersättningsperiod så är första sanktionen bara en varning  Men man bör inte slösa på dessa chanser då det inte är så många innan man blir helt avstängd och här räknas sådant som att missa ett besök på af eller skrivit för dålig aktivitetsrapport och liknande in. 

Du bör också se upp med antalet jobb, senaste jag läst är att de alltid ska rapportera om du sökt mindre än 6 arbeten (nyligen ändrats). 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Bb) skrev 2023-03-06 14:49:00 följande:
    Det här låter ju helt ohållbart. Inte minst för barnen. Hur länge har du hållt på så här? Varför söker du inte ett vanligt jobb? 
    Några år iaf.
    Ja för att jag inte lyckas få något vanligt 7-16 jobb.
Svar på tråden Gå minus på att jobba??