Anonym (Läkare) skrev 2023-03-07 20:02:36 följande:
Gå till en hudläkare för diagnos och om det är rosacea finns både en kräm, Rosazol och om det inte hjälper, Tetralysaltabletter. Rosacea är en kronisk, autoimmun sjukdom som med åren ofta blir värre. Det kan sprida sig till ögonen och du behöver därför behandla din rosacea och alltid, alltid ha solskydd, även på vintern. Huden är skadad och mer UV-ljus gör det värre.
För mig hjälpte Rosazol/Tetralysal tyvärr bara under tiden behandlingen pågick. Riktigt svår rosacea kan via landstinget behandlas med IPL, ljusbehandling.
Jag som bara har medeljobbig rosacea går hos en hudterapeut 2 ggr/vinter och får IPL, men betalar runt 1000 kr/gång. Jag har inte haft några utbrott på över 7 år sedan jag började med IPL. Innan IPL hade jag utbrott 5-6 ggr/år och ständigt röda kinder.
Börja med din vårdcentral, Rosazol är en bra början. Sedan finns det fler steg om Rosazol inte räcker.
Tack ska ni ha.
vad bra tips! Jag var lite impulsiv och åkte och köpte en salva på apoteket, acos rosacea treatment. Men det kan alltså behövas lite mer expertis än så då. Vad skönt att du blivit hjälpt!
jag har flera autoimmuna sjukdomar så detta är väl en till i ledet då.