• Anonym (Bb)

Ser detta ut som rosacea? Bilder.

Fotade mina kinder, i pannan är det ingenting eller på hakan. 

för 25 år sen drabbades jag av svårare brännskada i solen med brännblåsor. Detta har nog uppkommit nu på senare år. Det ser lite rödare ut nu när jag precis skrubbat huden. 

jag har alltid trott att det beror på brännskadan men det kanske är rosacea? Brukar alltid skinka över det så inget syns. 

• Svar på tråden Ser detta ut som rosacea? Bilder.
  • MeIMyself
    Anonym (Bb) skrev 2023-03-07 10:29:35 följande:
    Ser detta ut som rosacea? Bilder.

Fotade mina kinder, i pannan är det ingenting eller på hakan. 

för 25 år sen drabbades jag av svårare brännskada i solen med brännblåsor. Detta har nog uppkommit nu på senare år. Det ser lite rödare ut nu när jag precis skrubbat huden. 

jag har alltid trott att det beror på brännskadan men det kanske är rosacea? Brukar alltid skinka över det så inget syns. 

Hej,

Det ser ut som rosacea.
    hade rekommenterat att du träffar en dermatolog, finns krämer och laser du kan göra för att förbättre huden. 
  • Anonym (Bb)
    MeIMyself skrev 2023-03-07 10:31:08 följande:
    Hej,

Det ser ut som rosacea.
    hade rekommenterat att du träffar en dermatolog, finns krämer och laser du kan göra för att förbättre huden. 
    Tack. Det ska jag. Märkligt av mig att jag aldrig kollat upp detta. 
  • Anonym (Chanel no. 3.14)

Jag har själv rosacea och mina utslag, som kommer och går, ser ut ungefär som dina. Som MelMyself skriver, borde du se till att få det undersökt av läkare. 

Själv har jag fått en salva som heter Rosazol förskriven - metronidazol, ett antibiotikum - som jag smörjer utslagen med. Funkar väl hyfsat, om än inte supereffektivt.

• Anonym (Läkare)

Gå till en hudläkare för diagnos och om det är rosacea finns både en kräm, Rosazol och om det inte hjälper, Tetralysaltabletter. Rosacea är en kronisk, autoimmun sjukdom som med åren ofta blir värre. Det kan sprida sig till ögonen och du behöver därför behandla din rosacea och alltid, alltid ha solskydd, även på vintern. Huden är skadad och mer UV-ljus gör det värre.

För mig hjälpte Rosazol/Tetralysal tyvärr bara under tiden behandlingen pågick. Riktigt svår rosacea kan via landstinget behandlas med IPL, ljusbehandling.

Jag som bara har medeljobbig rosacea går hos en hudterapeut 2 ggr/vinter och får IPL, men betalar runt 1000 kr/gång. Jag har inte haft några utbrott på över 7 år sedan jag började med IPL. Innan IPL hade jag utbrott 5-6 ggr/år och ständigt röda kinder.

Börja med din vårdcentral, Rosazol är en bra början. Sedan finns det fler steg om Rosazol inte räcker.

• EpicF

Ja, är absolut rosacea.

Har det själv och använder Hydra Zen Anti-Stress Moisturising Day Cream från Lancôme. Blev tipsad av en dermatolog efter att ha testat det mesta av behandlingar. Bästa kremen jag använder, men den är dock lite dyr. Använder den både morgon och kväll. Märker att rosacean kommer tillbaka de gångerna jag har slarvat. 

• Anonym (Bb)
    Anonym (Läkare) skrev 2023-03-07 20:02:36 följande:

Gå till en hudläkare för diagnos och om det är rosacea finns både en kräm, Rosazol och om det inte hjälper, Tetralysaltabletter. Rosacea är en kronisk, autoimmun sjukdom som med åren ofta blir värre. Det kan sprida sig till ögonen och du behöver därför behandla din rosacea och alltid, alltid ha solskydd, även på vintern. Huden är skadad och mer UV-ljus gör det värre.

För mig hjälpte Rosazol/Tetralysal tyvärr bara under tiden behandlingen pågick. Riktigt svår rosacea kan via landstinget behandlas med IPL, ljusbehandling.

Jag som bara har medeljobbig rosacea går hos en hudterapeut 2 ggr/vinter och får IPL, men betalar runt 1000 kr/gång. Jag har inte haft några utbrott på över 7 år sedan jag började med IPL. Innan IPL hade jag utbrott 5-6 ggr/år och ständigt röda kinder.

Börja med din vårdcentral, Rosazol är en bra början. Sedan finns det fler steg om Rosazol inte räcker.

Tack ska ni ha. 

vad bra tips! Jag var lite impulsiv och åkte och köpte en salva på apoteket, acos rosacea treatment. Men det kan alltså behövas lite mer expertis än så då. Vad skönt att du blivit hjälpt! 

jag har flera autoimmuna sjukdomar så detta är väl en till i ledet då. 

• Anonym (Bb)
    EpicF skrev 2023-03-07 20:17:57 följande:

Ja, är absolut rosacea.

Har det själv och använder Hydra Zen Anti-Stress Moisturising Day Cream från Lancôme. Blev tipsad av en dermatolog efter att ha testat det mesta av behandlingar. Bästa kremen jag använder, men den är dock lite dyr. Använder den både morgon och kväll. Märker att rosacean kommer tillbaka de gångerna jag har slarvat. 

Okej!  Köpte aco rosacea treatment?provat ett par dagar nu och kanske blivit lite bättre. men tack för ditt tips! Kanske ska prova den då! 
Svar på tråden Ser detta ut som rosacea? Bilder.