• Anonym (Sidney Fernwilter)

Värt att föra hushållsbudget?

Jag är ensamstående med två barn på heltid. När vi separerade började jag föra en budget för att komma lite grann på fötter. När vi var tillsammans var pengar nåt vi var rätt dåliga på att sköta vilket ledde till att vi hade inga marginaler.

Nu efter en tid har jag kommit ikapp ordentligt. Betalat alla onödiga lån, köpt en bostadsrätt och en hyfsad bil. Slutade för ett tag sen att följa upp min budget. Har hittills gått väldigt mycket plus varje månad så jag har inte sett någon direkt vits med det. Sen tycker jag i ärlighetens namn det är rätt tradigt att sitta med det varje månad. Har åtminstone mellan 3000 - 8000 över varje månad. Men det kanske kan vara värt att börja igen med tanke på en kärvare ekonomi.

Hur gör ni? För ni budget över hushållet och har ni nån bra app att rekommendera i så fall?

• Svar på tråden Värt att föra hushållsbudget?
  • Anonym (kcal)

Det är väl lite som att räkna kalorier. När man har gjort det ett tag så sitter det i ryggmärgen och man behöver inte räkna så noga längre.

Men om du märker att du har mindre kvar i slutet av månaden och vill veta vart pengarna gått är det ju bra med budget som följs upp regelbundet. 

Jag vill också ha tips på någon bra app.

• Anonym (S)
    Anonym (Sidney Fernwilter) skrev 2023-03-07 13:28:43 följande:

Jag är ensamstående med två barn på heltid. När vi separerade började jag föra en budget för att komma lite grann på fötter. När vi var tillsammans var pengar nåt vi var rätt dåliga på att sköta vilket ledde till att vi hade inga marginaler.

Nu efter en tid har jag kommit ikapp ordentligt. Betalat alla onödiga lån, köpt en bostadsrätt och en hyfsad bil. Slutade för ett tag sen att följa upp min budget. Har hittills gått väldigt mycket plus varje månad så jag har inte sett någon direkt vits med det. Sen tycker jag i ärlighetens namn det är rätt tradigt att sitta med det varje månad. Har åtminstone mellan 3000 - 8000 över varje månad. Men det kanske kan vara värt att börja igen med tanke på en kärvare ekonomi.

Hur gör ni? För ni budget över hushållet och har ni nån bra app att rekommendera i så fall?

Nej, för inte budget på det sätt att jag följer upp alla inköp och uttag.

Däremot har jag en övergripande budget på alla räkningar vi har, sorterat efter varje månad och hur de ska betalas (autogiro, Kivra etc). Enkelt att kopiera och justera siffrorna i januari. Där ser jag hur mkt vi har i räkningar och sedan utifrån det så bestämmer jag hur mkt som ska vara kvar på lönekontot till mat och andra utgifter och hur mkt som ska sparas. Så jag har en fast simma varje månad till räkningskontot, en till kortkonto och en till sparkontona. 

Men vi har helt ok ekonomi, så jag ser inte vitsen med att följa upp varje krona. Och vårt mål är inte att leva så billigt som möjligt, så det är helt ok att kortkontot är tömt när nya lönen kommer. 

• Anonym (Mia)

Jag tror att det medför så många fördelar att föra budget att du absolut bör fortsätta, men eftersom det verkar vara rätt stabilt och som att du har lite marginaler, så kanske du kan förenkla det hela lite. Kanske att du gör det kvartalsvis, istället för varje månad, eller att du kör med färre och större kategorier? En app är säkert ett jättebra verktyg, men personligen gillar jag inte den som vi har så jag ska inte rekommendera just den (men kommer att följa tråden ifall någon har en bättre rekommendation). 

• Anonym (jo men)

Jag har en budget, sitter som du ensamstående med två barn. MEN jag behöver en budget. Om du får över 3000-8000 varje månad utan budget så behöver du ingen budget förutom om du själv är nyfiken på vart pengarna går och vill kontrollera att de går till rätt saker. Jag får över en hundralapp på sin höjd och då är min budget ganska tajt.

Så skit i det, du varken behöver en eller tycker att det är roligt.

• Anonym (jo men)
    Anonym (kcal) skrev 2023-03-07 13:33:21 följande:

Det är väl lite som att räkna kalorier. När man har gjort det ett tag så sitter det i ryggmärgen och man behöver inte räkna så noga längre.

Men om du märker att du har mindre kvar i slutet av månaden och vill veta vart pengarna gått är det ju bra med budget som följs upp regelbundet. 

Jag vill också ha tips på någon bra app.

Colorful Budget till android gillar jag. Just för att den är så färgglad. Iphone vet jag inte. 
  • Anonym (D)

Excel, men vi för inte in vad vi köper utan lagt in inkomster och fasta utgifter, delat upp det i kategorier som lån, fordon, barn, semester, hushållsräkningar m.m. för att veta vad vi har att röra oss med.

Om vi tar fordonskontot som exempel
    Försäkringar, skatter, drivmedel, 4 däck per år, servicear m.m.= årssumma /12, avrundat uppåt, så mkt för vi över till det kontot varje månad, och sen sporadisk uppföljning, sinar det eller ökar saldot? Vid behov justera så saldot ökar för att alltid ha täckning om nåt går sönder. (Gård och fordonspark för behovet så summorna kan jag inte rada upp)

Lånekonto
    Amortering+ränta+ några tusen för extra amortering eller vid behov, använda för att slippa låna till ny värmepump t.ex.
    Osv

Ganska omfattande och mkt arbete ligger bakom det i början, men nu är det klart, pengar förs hit och dit automatiskt 27nde och allt bara rullar på utan ekonomiskt tjafs, nu när ena lånet gick ut, uppdatera räntesatsen och excel räknar om månadstotalen.
    Tack vare detta finns det alltid pengar när det behövs, vi behöver inte välja mellan att byta kamrem, handla mat eller betala elräkning.

• Anonym (olika)

Nä, för min personlighet är det definitivt inte värt att göra budget mer än för kraftiga förändringar på livsbeslut, såsom att kalkylera på att köpa ett hus/bil/byta till ett annat jobb/köpa fastighet/plugga etc.

"Every day!"- månadsbudget är för tråkigt och ger inte mig mervärde. För att få kontroll, en period, absolut... men inte som en löpande grej.

Jag gör istället vad jag kallar supertotal. Detta är ett bokslut, då jag listar upp tillgångar och skulder och analyserar perioden som varit. Och skriver en liten rad om min analys. 
    Exempelvis. Inköp av "dyr pryl" i november, mycket sjukdom i december, okej januari. +-0, planerar att åter bygga lite mer buffert.
    Eller. Extra utbetalning eftersom bla..bla kom retroaktivt, sparar något mer inför semester. +5,353:- i månaden på en 3 månadersperiod. Något högre räkningar i september. 

Som extra spartips kör jag i perioder utmaningar. Typ, handla bara varannan vecka och inga inköp till barn INNAN barnprylmarknaden om 5 veckor.... osv.

Vi har kört budget och kassabok... men det fungerar inte alls lika bra som att bara lägga undan 20-30 % lite mer svåråtkomligt och  på så sätt göra att man har pengar "över" om det behövs. Även dessa pengar är uppdelade på olika konton för att ge ett intryck av att de inte "finns" 
  • Anonym (Excel)

En räknar lite lätt på hur mycket som, dels enkelt nog bara; Kommer in, och hur mycket som går ut.
    Försöker hålla det, ja.. enkelt och lättöverskådligt.

Jag skriver ner (allt) i alla fall det fasta, dom fasta kostnaderna vill säga.. i ett Excel dok.

Jag gör det egentligen bara för kul och att kunna rough se över inflationen´s häftiga ökning åtminstone nu på det senaste' skrämmande siffror^

• Jemp

Jag har gjort budget hela mitt vuxna liv, oavsett inkomst. Även om jag inte har det knapert vill jag ha en översikt och veta hur mycket jag ska föra över till sparande och hur mycket jag kan spendera.

• Anonym (Excel)
    Jemp skrev 2023-03-08 07:34:27 följande:

Jag har gjort budget hela mitt vuxna liv, oavsett inkomst. Även om jag inte har det knapert vill jag ha en översikt och veta hur mycket jag ska föra över till sparande och hur mycket jag kan spendera.

100- st vuxenpoäng 'are coming ur way my dude. Skrikandes
    Nä, men det där känns vettigt att ha gjort det jobbet du har lagt ner.. wow.
    ja, nu var jag seriös alltså!
    Gz till dig. (kan inte hjälpa att bli lätt avundsjuk varför man annars inte började tidigare att "föra dagbok- över sin ekonomi, svårt att ta upp det nu menar jag i efterhand)
    Ha det bäst. Hej.
  • Anonym (Banken)

Jag har danske bank och där görs budgeten av sig själv.
    Allting kategoriseras per automatik, sen kan den ha svårt med vissa köp då får man göra den manuellt.

• linani

Vi har ingen i budget i form av app, Exceldokument, etc.

Systemet är såhär:
    1. Lön kommer in.
    2. Betalar boendekostnad (hus) och alla fasta avgifter.
    3. Sätter över pengar till pensionsspar.
    4. Sätter över pengar till matkonto (fast summa).
    5. Sätter över pengar till "nöjes/spenderkonto" (fast förutbestämd summa).
    6. Sparar allt kvarstående.

Så länge sparkontot på punkt 6 växer i rimlig takt varje månad är vi nöjda. Vid eventuell kris minskar/ryker punkt 5 och 6 först.
    Alla löpande utgifter etc är ju enkelt att följa via Internetbank.
  • Anonym (Enos Pork)
    Anonym (Sidney Fernwilter) skrev 2023-03-07 13:28:43 följande:

Nja, kör en fulvariant med automatiska överföringar till olika konton vilket lämnar kvar vad jag kan spendera på valda områden.
    Kontona är utifrån likviditetsbehov och hur snabbt jag behöver dem.
    De senaste prisökningarna har dessvärre (dessbättre?) gjort att spontaninköp av lite dyrare prylar har minskat rätt ordentligt.
  • Anonym (S)
    Anonym (Banken) skrev 2023-03-08 09:23:14 följande:

Jag har danske bank och där görs budgeten av sig själv.
    Allting kategoriseras per automatik, sen kan den ha svårt med vissa köp då får man göra den manuellt.

Fast det är ju ingen budget. Budget är ju en uppställning på framtida kostnader, först gör man en budget sedan fyller man i utfallet, dvs de siffror ni får från banken. 
  • Anonym ($$$)

Nej, inte så att jag skriver in det nånstans och följer upp varje månad. Men har ändå råkoll. Det mesta rullar på likadant månad efter månad på i det närmaste samma belopp. Wildcard i min ekonomi är elräkningen, 3.600 i januari och 9.200 i februari. Men andra poster hamnar som oftast som förväntat de gånger jag kollar i detalj. Barnfamilj med tre barn.

• Anonym (Banken)
    Anonym (S) skrev 2023-03-08 11:13:34 följande:
    Fast det är ju ingen budget. Budget är ju en uppställning på framtida kostnader, först gör man en budget sedan fyller man i utfallet, dvs de siffror ni får från banken. 
    I och för sig men det är väl utfallet som är viktigt. 
    Jag menar man vet väl vilka kostnader/inkomster man har. 
    En budget räcker ju att man gör 1g/år sen följer man den och kollar med bankens.
    Att göra ny budget varje månad verkar ju knepigt. 
Svar på tråden Värt att föra hushållsbudget?