Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Värt att föra hushållsbudget?

Anonym (Sidney Fernwilter) skrev 2023-03-07 13:28:43 följande:
    Värt att föra hushållsbudget?

Jag är ensamstående med två barn på heltid. När vi separerade började jag föra en budget för att komma lite grann på fötter. När vi var tillsammans var pengar nåt vi var rätt dåliga på att sköta vilket ledde till att vi hade inga marginaler.

Nu efter en tid har jag kommit ikapp ordentligt. Betalat alla onödiga lån, köpt en bostadsrätt och en hyfsad bil. Slutade för ett tag sen att följa upp min budget. Har hittills gått väldigt mycket plus varje månad så jag har inte sett någon direkt vits med det. Sen tycker jag i ärlighetens namn det är rätt tradigt att sitta med det varje månad. Har åtminstone mellan 3000 - 8000 över varje månad. Men det kanske kan vara värt att börja igen med tanke på en kärvare ekonomi.

Hur gör ni? För ni budget över hushållet och har ni nån bra app att rekommendera i så fall?

Nej, för inte budget på det sätt att jag följer upp alla inköp och uttag.

Däremot har jag en övergripande budget på alla räkningar vi har, sorterat efter varje månad och hur de ska betalas (autogiro, Kivra etc). Enkelt att kopiera och justera siffrorna i januari. Där ser jag hur mkt vi har i räkningar och sedan utifrån det så bestämmer jag hur mkt som ska vara kvar på lönekontot till mat och andra utgifter och hur mkt som ska sparas. Så jag har en fast simma varje månad till räkningskontot, en till kortkonto och en till sparkontona. 

Men vi har helt ok ekonomi, så jag ser inte vitsen med att följa upp varje krona. Och vårt mål är inte att leva så billigt som möjligt, så det är helt ok att kortkontot är tömt när nya lönen kommer. 

• Anonym (S)
    Anonym (Banken) skrev 2023-03-08 09:23:14 följande:

Jag har danske bank och där görs budgeten av sig själv.
    Allting kategoriseras per automatik, sen kan den ha svårt med vissa köp då får man göra den manuellt.

Fast det är ju ingen budget. Budget är ju en uppställning på framtida kostnader, först gör man en budget sedan fyller man i utfallet, dvs de siffror ni får från banken. 
Svar på tråden Värt att föra hushållsbudget?