PANIK! Har jag gjort plagiat?
Jag har skrivit en uppsats som är ca 65 sidor lång. Idén till uppsatsen fick jag efter att ha läst om en specifik fråga i en lärobok. Sedan hittade jag en artikel på ca 14 sidor av samma författare som belyste problemet utifrån en viss måttstock. Jag tyckte det var väldigt engagerande och bestämde mig för att skriva om detta problem.
Formulerade syfte och frågeställningar. Det är ett stort arbete. Så det blev en del att täcka av. När jag kom fram till kapitlet som skulle handla om måttstocken i fråga och ställa problemet direkt mot detta så började jag känna att det var väldigt inrutat och blev likt artikeln jag läst. Jag smalnade därför av syfte och en frågeställning frågeställning ytterligare och fortsatte skriva. När jag sedan kom till analysen kändes det först bra, tills jag kom till den delen där det där tidigare lite problematiska kapitlet skulle analyseras kändes det rörigt. Svarade min analys verkligen på syftet? Jag blev förvirrad
Jag ändrade syftet och frågeställningar en aning. Då kom PANIKEN. Insåg att det blev likt artikeln jag läst. Måttstocken, en hel del fakta? jag har skrivit 65 jättefina sidor och allt är definitiv mitt eget språk och så vidare. Men det där kapitlet med måttstocken drar in mig på en väg får jag blir väldigt nervös över likheterna. Det känns som plagiat av idén med måttstocken Men jag är inte säker. Inlämning är mindre än en vecka bort. HJÄLP! Jag vet inte om det är min nojiga läggning som spelar mig ett spratt nu eller om det är en varning jag ska ta på allvar.
ångesten har alltså dykt upp två gånger under processen. Efter den första gången slog jag bort tankarna efter några ändringar och det kändes inte alls plagierat. Men nu när jag skriver analysen så utmynnar ju materialet jag sammanställt mot den där måttstocken i en del väldigt lika slutsatser i analysen.
är detta plagiat??? 70 sidor mot 14. En något twistad frågeställning men som ändå tar upp samma saker som den där artikeln. Jag är så ångestfylld nu när inlämningen är på söndag och jag skäms över mitt arbete.
Hur likt får det vara? Jag tycker ändå jag arbetat så hårt med detta men sitter nu här och känner? PANIK.