• Anonym (TS)

PANIK! Har jag gjort plagiat?

Jag har skrivit en uppsats som är ca 65 sidor lång. Idén till uppsatsen fick jag efter att ha läst om en specifik fråga  i en lärobok. Sedan hittade jag en artikel på ca 14 sidor av samma författare som belyste problemet utifrån en viss måttstock. Jag tyckte det var väldigt engagerande och bestämde mig för att skriva om detta problem. 

Formulerade syfte och frågeställningar. Det är ett stort arbete. Så det blev en del att täcka av. När jag kom fram till kapitlet som skulle handla om måttstocken i fråga och ställa problemet direkt mot detta så började jag känna att det var väldigt inrutat och blev likt artikeln jag läst. Jag smalnade därför av syfte och en frågeställning frågeställning ytterligare och fortsatte skriva. När jag sedan kom till analysen kändes det först bra, tills jag kom till den delen där det där tidigare lite problematiska kapitlet skulle analyseras kändes det rörigt. Svarade min analys verkligen på syftet? Jag blev förvirrad 

Jag ändrade syftet och frågeställningar en aning. Då kom PANIKEN. Insåg att det blev likt artikeln jag läst. Måttstocken, en hel del fakta? jag har skrivit 65 jättefina sidor och allt är definitiv mitt eget språk och så vidare. Men det där kapitlet med måttstocken drar in mig på en väg får jag blir väldigt nervös över likheterna. Det känns som plagiat av idén med måttstocken Men jag är inte säker. Inlämning är mindre än en vecka bort. HJÄLP! Jag vet inte om det är min nojiga läggning som spelar mig ett spratt nu eller om det är en varning jag ska ta på allvar. 

ångesten har alltså dykt upp två gånger under processen. Efter den första gången slog jag bort tankarna efter några ändringar och det kändes inte alls plagierat. Men nu när jag skriver analysen så utmynnar ju materialet jag sammanställt mot den där måttstocken i en del väldigt lika slutsatser i analysen. 

är detta plagiat??? 70 sidor mot 14. En något twistad frågeställning men som ändå tar upp samma saker som den där artikeln. Jag är så ångestfylld nu när inlämningen är  på söndag och jag skäms över mitt arbete. 

Hur likt får det vara? Jag tycker ändå jag arbetat så hårt med detta men sitter nu här och känner? PANIK. 

• Svar på tråden PANIK! Har jag gjort plagiat?
  • Lynx123

Beror lite på hur du hänvisat till källan. Om du formulerar dig som om det är dina egna ideer blir det ju plagiat, men inte om du hänvisar till artikeln.

• Embla twopointoh
    Anonym (TS) skrev 2023-03-07 20:57:23 följande:
    PANIK! Har jag gjort plagiat?

Jag har skrivit en uppsats som är ca 65 sidor lång. Idén till uppsatsen fick jag efter att ha läst om en specifik fråga  i en lärobok. Sedan hittade jag en artikel på ca 14 sidor av samma författare som belyste problemet utifrån en viss måttstock. Jag tyckte det var väldigt engagerande och bestämde mig för att skriva om detta problem. 

Formulerade syfte och frågeställningar. Det är ett stort arbete. Så det blev en del att täcka av. När jag kom fram till kapitlet som skulle handla om måttstocken i fråga och ställa problemet direkt mot detta så började jag känna att det var väldigt inrutat och blev likt artikeln jag läst. Jag smalnade därför av syfte och en frågeställning frågeställning ytterligare och fortsatte skriva. När jag sedan kom till analysen kändes det först bra, tills jag kom till den delen där det där tidigare lite problematiska kapitlet skulle analyseras kändes det rörigt. Svarade min analys verkligen på syftet? Jag blev förvirrad 

Jag ändrade syftet och frågeställningar en aning. Då kom PANIKEN. Insåg att det blev likt artikeln jag läst. Måttstocken, en hel del fakta? jag har skrivit 65 jättefina sidor och allt är definitiv mitt eget språk och så vidare. Men det där kapitlet med måttstocken drar in mig på en väg får jag blir väldigt nervös över likheterna. Det känns som plagiat av idén med måttstocken Men jag är inte säker. Inlämning är mindre än en vecka bort. HJÄLP! Jag vet inte om det är min nojiga läggning som spelar mig ett spratt nu eller om det är en varning jag ska ta på allvar. 

ångesten har alltså dykt upp två gånger under processen. Efter den första gången slog jag bort tankarna efter några ändringar och det kändes inte alls plagierat. Men nu när jag skriver analysen så utmynnar ju materialet jag sammanställt mot den där måttstocken i en del väldigt lika slutsatser i analysen. 

är detta plagiat??? 70 sidor mot 14. En något twistad frågeställning men som ändå tar upp samma saker som den där artikeln. Jag är så ångestfylld nu när inlämningen är  på söndag och jag skäms över mitt arbete. 

Hur likt får det vara? Jag tycker ändå jag arbetat så hårt med detta men sitter nu här och känner? PANIK. 

Vilken nivå är det? Högskola, gymnasium ...?

Det viktigaste är väl att du är tydlig med varifrån du fick din inspiration, och att du refererar ordentligt med ett lämpligt referenssystem (APA, Vancouver, Oxford eller vad som nu är vanligt att använda inom området eller vad ni fått instruktioner om). Till exempel:  "Andersson et al [1] kallar detta för en måttstock, och denna uppsats utvecklar vidare idén om måttstocken till...".  "Slutsatsen som dras är alltså i linje med vad Andersson et al kommer fram till [1]."

Att du skrivit 70 sidor och artikeln du har som utgångspunkt är på 14 sidor är inte det minsta relevant i sammanhanget. Är det plagiat så är det (vilket jag inte säger att det är).

Var som sagt tydlig med vilka idéer/resonemang som är dina egna och vilka du hämtat från någon annan. Sedan kanske den som rättar/bedömer din uppsats tycker att det du skrivit är för likt, att du har för få egna idéer, men det kan jag såklart inte avgöra om så är fallet.
  • Anonym (TS)
    Lynx123 skrev 2023-03-07 21:08:37 följande:

Beror lite på hur du hänvisat till källan. Om du formulerar dig som om det är dina egna ideer blir det ju plagiat, men inte om du hänvisar till artikeln.

Ja jag har tänkt på det där att hänvisa till källan på alla de ställena men? om jag förklarar lite tydligare; jag är rädd att jag plagierat strukturen och idéerna. det kan jag ju inte hänvisa till? Alltså om jag hänvisar till artikeln på vissa tankegångar som jag ändå vet kommer från artikeln?så känns det ändå som det kanske är problematiskt att strukturen är lik artikeln i ett kapitel? Eller?
    Har redan skickat in uppsatsen en gång och därmed vet jag att textens formuleringar i sig inte fastnar i plagiat kollen. Men jag blev rädd när jag såg hur en liten justering här och där gjorde att det blev så likt artikeln. Som sagt är det mest ett specifikt kapitel det rör sig om. Artikeln har tagit upp ett antal fall som visar på ett visst förhållande och det gör jag med. 

får man skriva en uppsats på det här sättet som jag har gjort med en väldigt lik grundidé? Alltså jag behandlar samma sak som artikeln men mitt övergripande syfte har även en egen grej som jag inte känner oro för. Men det där kapitlet gör att syftets andra del blir lik, en av fyra frågeställningar blir lik (förutom att jag smalnade av det området en hel del), kapitlet i fråga är likt (fast jag skrivit det jättefint med totalt egen berättarröst) vilket leder till att analysen blir lik i vissa delar. 

gällande Materialet i kapitlet i fråga har jag dels använt källor som inte förekommer i artikeln (men som kanske ändå tar upp saker som nämns i artikeln) och sedan har jag smalnat av antalet fall som jag utgår ifrån, som även förekommer i artikeln men även lagt till två nya fall. 

medan jag skrev detta blev jag plötsligt lugnare en stund Men det är bara en kort tidsfråga innan paniken kommer tillbaka. Känner mig panik-bipolär med ultrasnabba växlingar. 

• Anonym (Lärare)

Ts, du kan omöjligt skriva en så lång uppsats utan att använda källor. Det kommer inte att godkännas.

• linani

Vad är det för typ av uppsats? Har du ingen handledare som hjälpt dig? Låter galet om du skrivit 60+ sidor utan vägledning.

Att din text har samma struktur som en annan text är inget plagiat i sig, tvärtom ska uppsatser och artiklar oftast skrivas enligt en specifik mall. Men du måste ju ha mer än den enda texten som underlag? Vad är dina andra källor? 

Om din text är någon form av vetenskaplig bör du även ha utfört en egen studie eller en egen textanalys. Det är inte plagiat att utgå från ett befintligt material men du förväntas tillföra något eget och förhoppningsvis nytt. 

• Anonym (Plagiatkontroll)

Kör igenom din text i ett program för plagiatkontroll. Ofta rättas där även språkfel, en välkommen bonus.

• Lynx123

Blir också lite konfunderad över vilken nivå det här gäller? Referenskällor är ju A och O.

• EpicF

Allt som är likt ska refereras till. Att skriva enigt samma struktur/mal är inte plagiat, som andra redan har sakt. 

Är gymnasium eller universitet/högskola? 

En uppsats på drygt 70 sidor ska innehållar många olika källor samt egna slutsatser. 

• Jemp

Jag tycker inte det låter som plagiat men kanske frågan om du själv gjort en egen analys och om alla dessa sidor tillför något? 

• Anonym (TS)
    Anonym (Lärare) skrev 2023-03-07 21:27:59 följande:

Ts, du kan omöjligt skriva en så lång uppsats utan att använda källor. Det kommer inte att godkännas.

Står väl ingenstans att jag inte använt källor? Har massor av källor och är helt trygg med min källhänvisning i uppsatsen. Det är bara det som rör den här artikelns innehåll som jag känner osäkerhet om. 
Svar på tråden PANIK! Har jag gjort plagiat?