Född och uppvuxen i norrbotten. Jag är från Luleå, men har även varit på många andra ställen i norrbotten. Ska försöka besvara dina frågor. Först måste du ha klart för dig att norrbotten är stort (landets största län) även fast det inte bor jättemånga här, så du har rätt i vissa saker men det beror på VAR i norrbotten du menar. Det är stor skillnad på exempelvis Luleå och Jokkmokk.
Det stämmer att det är väldigt mörkt här från typ oktober/november till februari, ungefär. På somrarna är det dock väldigt ljust, dygnet runt. Kallt och snöigt? Ja, det är det, men vissa dagar är det -2 på vintern och andra dagar är det -20 så det kan variera. Det kan vara rätt grått och trist på hösten och i Luleå blåser det mycket.
Det finns mycket annat än skog och kalfjäll men det beror återigen på VAR i norrbotten du menar. På många ställen (där folk bor mer inåt i landet och inte längs kusten) är det mycket skog och byar (småorter), men längs kusten är det mycket städer och där hittar du ju inte mycket till skog eller kalfjäll mitt i stan, som typ mitt i Luleå city. Då måste du ju åka utanför stan.
Vad gäller mygg så beror det också på var man syftar på. Mitt i stan är det ju inga mygg, så om du är mitt i Luleå kommer du inte hitta mycket mygg, men åker du utanför stan så visst - då kan det vara mycket mygg. Myggorna är vanligtvis inte särskilt stora.
Det finns mycket jobb här uppe, mycket inom industri och inom gruva ja, men det finns även andra jobb. Så det stämmer inte att det knappt finns några jobb här. Vad gäller gevär och jaktkläder till vardags så beror det också på var i norrbotten man syftar på. I mindre byar och småorter? Ja, där är det många som har jaktkläder och så, dock inte särskilt vanligt att folk åker omkring med jaktgevär. Det är ju bara om man ska jaga.
Om man bor i en liten ort eller by så ja, då kan det ta lång tid för räddningstjänst att komma. Om man däremot bor i Luleå eller Piteå så kommer det inte ta lång tid, då det bor mycket mer folk i dessa städer.
Det kan finnas mycket att göra här uppe, eller så kan det finnas lite att göra. Det beror mycket på vad man är för slags människa och vad man har för intressen. Det är ju inte Stockholm liksom, men det är stor skillnad på Luleå och Gällivare. I Luleå finns det mer folk och därmed också fler butiker, gallerior och olika typer av aktiviteter. Väljer man att bosätta sig i en liten by/småort i norrbotten så finns det inte så mycket, men i Luleå är det mer liv. Naturligtvis inte om man jämför med typ Stockholm, men återigen, det beror på vad man jämför med.
I Luleå finns det relativt många butiker och affärer, några få nattklubbar och en del barer/pubar.
Här uppe finns mycket fin natur och friluftsliv. Det finns ett lugn här uppe. Fina, ljusa somrar med ljusa sommarnätter. Tycker man om sådant, ja då kan man trivas här.