• Anonym (Norrbotten)

Hur är Norrbotten att bo i?

Tänker mig att det är mörkt typ dygnet runt i ett halvår, så kallt och snöigt på vintern att man knappt ids gå utanför dörren, inte finns mycket annat än skog och kalfjäll, att man om somrarna blir helt uppäten av miljontals mygg stora som minst femkronor, att det finns noll jobbmöjligheter utom möjligtvis i en gruva, att folk åker omkring med gevär och jaktkläder till vardags, att det tar 5 timmar för räddningstjänst att komma och att det inte finns något att göra knappt ens en affär. Lite överdrivet men ungefär så tänker jag mig Norrbotten. Hur är det egentligen?

• Svar på tråden Hur är Norrbotten att bo i?
  • EnAnonumius
    Anonym (Norrbotten) skrev 2023-03-08 07:31:17 följande:
    Hur är Norrbotten att bo i?

Tänker mig att det är mörkt typ dygnet runt i ett halvår, så kallt och snöigt på vintern att man knappt ids gå utanför dörren, inte finns mycket annat än skog och kalfjäll, att man om somrarna blir helt uppäten av miljontals mygg stora som minst femkronor, att det finns noll jobbmöjligheter utom möjligtvis i en gruva, att folk åker omkring med gevär och jaktkläder till vardags, att det tar 5 timmar för räddningstjänst att komma och att det inte finns något att göra knappt ens en affär. Lite överdrivet men ungefär så tänker jag mig Norrbotten. Hur är det egentligen?

Nej, du har fel om myggen.
    Myggen i Norrbotten och Norrland är som minst  stora helikoptrar.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • cosinus

Hahaha, jamen det var väl en helt ok sammanfattning :)

Personligen tycker jag mörkret är ett litet elände i nov-jan. Lite bättre om det kommit snö i nov men är det inte snö så är det deprimerande bäcksvart.

Å andra sidan....jag älskar ljuset på sommaren. Alltså ljusa sommarnätter....det väger upp rätt bra.

Snön gör det ljusare och trevligare på vintern men visst underlättar det om man inte hatar snö, jag hatar mer slask så det funkar för mig.

Mygg ja, men alltså du kan inte jämföra en stad och att sitta ute i skogen. I ett vanligt villaområde äts du inte upp....men absolut, far jag och springer i skogen är det ju inte så jag vill stanna för då blir man populär.

Det är långt som f-n överallt. Har man bilat runt i sverige är man less när man ska köra hem och passerar sundsvall. Men samtidigt så gör man ju inte det så rackarns ofta. 

Jobb finns det just nu rätt gott om, rätt stora satsningar men visst. Det är ju i närheten av gruvor eller fyrkanten. Kanske inte så att det dräller av spännande jobb i de mindre byarna på mer avlägsna ställen. 

Det finns de som gillar jakt, det finns de som aldrig ens går ut i skogen. Det finns absolut ställen det är en fördel om du inte gör illa dig på men för det mesta så är det rimlig samhällsservice där de flesta människor bor.

Klimatmässigt har jag svårast gör andra halvan på april och första halvan av maj. Det går så sjukt långsamt att få värme då och det är blött i skogen, dött gräs och det tar liksom inte fart. Sen cyklar man hem från jobbet en dag i början på juni och inser att allt blommar och det blivit sommar över den dag. När jag bodde söderut uppskattade jag verkligen en riktig vår.

Du kan ju tänka dig hur mycket vi kan relatera till den där årstidssången. Mars, april har knopp i håret - ahahaha, tillåt mig skratta :) 

Jag kan absolut tänka mig att bo på andra ställen också men för mig funkar norrbotten bra. Det är för och nackdelar med allt.

• Anonym (Annie)

Har vuxit upp i norra Västerbotten (gränsar till Norrbotten alltså) och efter det jobbat i Norrbotten och haft vänner där sedan jag var liten.... Nu bor jag i södra Sverige och jag kan säga att jag är bra mycket mer rastlös på vinterhalvåret här än när jag bodde i Norrland! Så jädra grått och trist....regnar och blåser. Vintern i södra Sverige är något jag bara genomlider. Finns inget positivt. I Norrbotten finns det ju hur mycket som helst att göra på vintern så länge det är snö... Åka längd, utförs, ta sig ut på isen, åka skoter, åka sparkstötting, skridskor, köra hundspann osv. Jag var ute så mycket mer där uppe än här under vintern. Affärer och caféer finns ju som på alla andra ställen.

Myggen är inte kul, men det varierar ju vart du är... Längst med kusten är det inte lika mycket, eller inne i städerna såklart. De långa somrarna gillar jag bättre här i södra Sverige, men jag saknar ljuset på kvällar och nätter.

• Anonym (Luletjej)

Född och uppvuxen i norrbotten. Jag är från Luleå, men har även varit på många andra ställen i norrbotten. Ska försöka besvara dina frågor. Först måste du ha klart för dig att norrbotten är stort (landets största län) även fast det inte bor jättemånga här, så du har rätt i vissa saker men det beror på VAR i norrbotten du menar. Det är stor skillnad på exempelvis Luleå och Jokkmokk.

Det stämmer att det är väldigt mörkt här från typ oktober/november till februari, ungefär. På somrarna är det dock väldigt ljust, dygnet runt. Kallt och snöigt? Ja, det är det, men vissa dagar är det -2 på vintern och andra dagar är det -20 så det kan variera. Det kan vara rätt grått och trist på hösten och i Luleå blåser det mycket.

Det finns mycket annat än skog och kalfjäll men det beror återigen på VAR i norrbotten du menar. På många ställen (där folk bor mer inåt i landet och inte längs kusten) är det mycket skog och byar (småorter), men längs kusten är det mycket städer och där hittar du ju inte mycket till skog eller kalfjäll mitt i stan, som typ mitt i Luleå city. Då måste du ju åka utanför stan. 

Vad gäller mygg så beror det också på var man syftar på. Mitt i stan är det ju inga mygg, så om du är mitt i Luleå kommer du inte hitta mycket mygg, men åker du utanför stan så visst - då kan det vara mycket mygg. Myggorna är vanligtvis inte särskilt stora.

Det finns mycket jobb här uppe, mycket inom industri och inom gruva ja, men det finns även andra jobb. Så det stämmer inte att det knappt finns några jobb här. Vad gäller gevär och jaktkläder till vardags så beror det också på var i norrbotten man syftar på. I mindre byar och småorter? Ja, där är det många som har jaktkläder och så, dock inte särskilt vanligt att folk åker omkring med jaktgevär. Det är ju bara om man ska jaga. 

Om man bor i en liten ort eller by så ja, då kan det ta lång tid för räddningstjänst att komma. Om man däremot bor i Luleå eller Piteå så kommer det inte ta lång tid, då det bor mycket mer folk i dessa städer. 

Det kan finnas mycket att göra här uppe, eller så kan det finnas lite att göra. Det beror mycket på vad man är för slags människa och vad man har för intressen. Det är ju inte Stockholm liksom, men det är stor skillnad på Luleå och Gällivare. I Luleå finns det mer folk och därmed också fler butiker, gallerior och olika typer av aktiviteter. Väljer man att bosätta sig i en liten by/småort i norrbotten så finns det inte så mycket, men i Luleå är det mer liv. Naturligtvis inte om man jämför med typ Stockholm, men återigen, det beror på vad man jämför med. 

I Luleå finns det relativt många butiker och affärer, några få nattklubbar och en del barer/pubar.

Här uppe finns mycket fin natur och friluftsliv. Det finns ett lugn här uppe. Fina, ljusa somrar med ljusa sommarnätter. Tycker man om sådant, ja då kan man trivas här.

• Klartsomvatten
    cosinus skrev 2023-03-08 08:15:49 följande:

Hahaha, jamen det var väl en helt ok sammanfattning :)

Personligen tycker jag mörkret är ett litet elände i nov-jan. Lite bättre om det kommit snö i nov men är det inte snö så är det deprimerande bäcksvart.

Å andra sidan....jag älskar ljuset på sommaren. Alltså ljusa sommarnätter....det väger upp rätt bra.

Snön gör det ljusare och trevligare på vintern men visst underlättar det om man inte hatar snö, jag hatar mer slask så det funkar för mig.

Mygg ja, men alltså du kan inte jämföra en stad och att sitta ute i skogen. I ett vanligt villaområde äts du inte upp....men absolut, far jag och springer i skogen är det ju inte så jag vill stanna för då blir man populär.

Det är långt som f-n överallt. Har man bilat runt i sverige är man less när man ska köra hem och passerar sundsvall. Men samtidigt så gör man ju inte det så rackarns ofta. 

Jobb finns det just nu rätt gott om, rätt stora satsningar men visst. Det är ju i närheten av gruvor eller fyrkanten. Kanske inte så att det dräller av spännande jobb i de mindre byarna på mer avlägsna ställen. 

Det finns de som gillar jakt, det finns de som aldrig ens går ut i skogen. Det finns absolut ställen det är en fördel om du inte gör illa dig på men för det mesta så är det rimlig samhällsservice där de flesta människor bor.

Klimatmässigt har jag svårast gör andra halvan på april och första halvan av maj. Det går så sjukt långsamt att få värme då och det är blött i skogen, dött gräs och det tar liksom inte fart. Sen cyklar man hem från jobbet en dag i början på juni och inser att allt blommar och det blivit sommar över den dag. När jag bodde söderut uppskattade jag verkligen en riktig vår.

Du kan ju tänka dig hur mycket vi kan relatera till den där årstidssången. Mars, april har knopp i håret - ahahaha, tillåt mig skratta :) 

Jag kan absolut tänka mig att bo på andra ställen också men för mig funkar norrbotten bra. Det är för och nackdelar med allt.

Är du från norrbotten ursprungligen? Var i norrbotten bor du? :) 
Svar på tråden Hur är Norrbotten att bo i?